El ple de la Diputació de Lleida, celebrat aquest dijous al Saló de Plens del Palau de la Diputació, sota la presidència de Joan Talarn, ha aprovat el conveni de col·laboració amb l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida, Fundació Dr. Pifarré, per al finançament de les activitats de recerca i inversions als seus centres, anualitats 2025-2028, per un total de 2.838.000 €.
Els detalls del conveni els ha donat a conèixer el diputat de Salut i Esports, Òscar Martínez. Així, entre les accions a les quals es dona suport figuren projectes com el Talent 2025, que incideix en la captació i retenció d'aquest talent amb beques a 4 anys en la segona convocatòria d’ajuts per a Investigadors predoctorals; la 5a convocatòria de beques d'iniciació a la investigació, o la 13a convocatòria de beques per a personal investigador en formació, de suport per a la finalització de la tesi doctoral.
També s’inclouen el projecte de recerca ILERVAS 2025, que ha de permetre la contractació de personal investigador per al desenvolupament de la recerca i/o explotació de resultats del projecte Bus de la Salut a l’IRBLleida; el desenvolupament moltes de les accions previstes en el pla d’innovació 2023-2025, gràcies al projecte OTRI 2025; la tercera convocatòria per a Projectes d’Innovació Llavor (ISP2025) en Biomedicina (Llavor 2025); la recerca de qualitat en salut a la Regió Sanitària de Lleida i la Regió Sanitària de l’Alt Pirineu i Aran mitjançant la concessió de cinc ajuts de 50.000 € cadascun per a projectes de recerca d’excel·lència de dos anys de durada i que es desenvolupin sota la supervisió d’investigadors principals (IP) amb una reconeguda trajectòria investigadora (PIRS 2025); projectes de recerca Pirineu Aran 2025, o actuacions al Centre de Recerca Experimental Biomèdica Aplicada (CREBA) de Torrelameu.
Finalment, un apartat es dedica a inversions a les instal·lacions del CREBA i l’IRBLleida, i la substitució de petit equipament obsolet.
Romanent incorporat
La sessió plenària també ha aprovat la incorporació de 49,2 M€ de romanents al pressupost de l’exercici 2025. Això suposa que l’endeutament global de la Diputació de Lleida i els seus organismes autònoms estigui en una ràtio del 28%, molt per sota del llindar permès del 110%, el màxim d’endeutament permès per la llei d’hisendes locals.
El diputat de Finances, Marc Baró, ha explicat que amb aquests romanents es complementaran accions pressupostàries de la Diputació (44 M€), IEI (4 M€), Patronat de Turisme (965.000 €) i Patronat de Promoció Econòmica (237.500 €). La liquidació del pressupost de l’any 2024 també permet confirmar el manteniment d’altres 120M € afectats per compromisos d’ajuts i subvencions en projectes d’abast plurianual i que es troben en període d’execució, justificació i fiscalització. “Volem agilitzar i simplificar la gestió administrativa en favor d’accelerar les liquidacions als ajuntaments i entitats”, ha dit.
Altres temes
El Ple —que ha fet seu el manifest del 8-M (s’adjunta el document)—, ha aprovat també l’actualització del Pla Estratègic de Subvencions 2025.
D’altra banda, s’ha donat el vistiplau a l’acceptació de la delegació a la Diputació de Lleida a través de Tributs Lleida de la recaptació de diversos ingressos de dret públic i de despeses provinents d’enderrocs dels ajuntaments d’Algerri i Artesa de Segre.
En l’àmbit de la Comissió de Contractació i Gestió de Patrimoni, s’ha donat llum verda a l’aprovació de la cessió d’ús per part de la Diputació de Lleida a favor dels ajuntaments de Vilaller i la Torre de Capdella de lluminàries adaptades a la qualificació Starlight en el marc del projecte “Naturalment Lleida” finançat amb Fons Next Generation de la Unió Europea.
En l’apartat de Serveis Tècnics, s’ha fet l’aprovació definitiva del ‘Projecte de condicionament, millora i eixamplament de la ctra. LV-7021, d'Artesa de Lleida al Cogul, en el tram d’Aspa al Cogul’, corresponent als PK 8 438 al PK 11 535. La diputada de l’àrea, Cristina Morón, ha explicat que “aquest és un projecte que respon a una demanda històrica dels municipis i que dotarà la via de més seguretat i funcionalitat, amb un eixamplament fins als 7 metres d’amplada i una adequació del traçat per garantir una velocitat de trajecte de 60 km/h”. L’actuació compta amb una inversió de 2.100.518,59 €.
També s’ha fet l’acceptació de la titularitat dels terrenys cedits per l’Ajuntament de Solsona per a la realització de les obres contemplades al ‘Projecte constructiu de millores locals de la carretera LV-4241, de Solsona a Coll de Jou, en el tram que correspon a la travessera de Solsona (PK 0 300). L’import total de l’obra es de 814.740,31 €. Finalment, s’ha ratificat l’ampliació del termini d’informació pública de la versió inicial del Pla Zonal de la Xarxa Local de Carreteres de Lleida i el corresponent document ambiental estratègic del Pla Zonal.
A banda del conveni amb l’IRBLleida, i pel que fa a la Comissió de Salut Pública, s’ha donat el vistiplau al que es correspon amb la Federació Catalana d’Entitats Constituïdes en favor de les Persones Afectades de Paràlisi Cerebral i Etiologies, per al foment de la vida independent de persones amb pluridiscapacitat, anualitats 2025, 2026 i 2027, per un total de 54.000 €.
Mocions
El ple ha aprovat la moció presentada pels grups polítics de Junts-Impulsem i PSC, de suport a la delegació de competències en matèria d’immigració, a la Generalitat de Catalunya, amb els vots favorables dels grups de Junts-Impulsem, PSC, Ara-Pacte Local, Unitat d’Aran i ERC, i els vots en contra del grup del PP.