Aquest cap de setmana es posa en marxa l’11a edició del programa Formació 3.0,una acció formativa gratuïta organitzada pel Servei Català de Trànsit (SCT) i ANESDOR (Associació Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes), amb la col·laboració dels departaments d’Interior i d’Empresa i Treball, que s’adreça als conductors i conductores de motocicletes que vulguin millorar la tècnica de conducció i alhora augmentar la seguretat dalt de la moto.
En l’edició d’enguany, es realitzaran un total de 40 sessions, de març a desembre per tot Catalunya, principalment en carreteres obertes, tot i que també s’amplia el programa Urban/Labour, amb sessions en vies urbanes, orientades als usuaris d’escúter, amb una dotzena de sessions en matèria de seguretat viària laboral amb formació específica per a empreses.
La Formació 3.0, que té el suport i col·laboració dels Mossos d’Esquadra tant per al desenvolupament de la sessió formativa com per a la localització de l’espai adequat, ha comptat en aquests 10 anys amb la participació de més de 6.000 usuaris de motocicleta. En l’edició de l’any passat, es va batre el rècord de participants amb 918 motoristes, un 11% dels quals van ser dones. Convé destacar que un dels objectius de l’edició d’enguany torna a ser fomentar la participació en relació al gènere d’una forma més proporcional i equitativa.
El calendari d’aquest 2025 engega el proper dissabte 15 de març a la BV-2115 a Castellet i la Gornal. Les 40 sessions previstes es desplegaran en carreteres obertes i espais urbans de les quatre demarcacions catalanes. Cal remarcar que les vies escollides per fer aquesta formació són freqüentades per motoristes durant el cap de setmana i registren un cert risc d’accidentalitat.
Els i les motoristes que vulguin realitzar aquesta activitat formativa, que és de caràcter gratuït, faran un recorregut amb la seva motocicleta d’uns vint minuts, acompanyats i enregistrats pels instructors de la formació. Finalitzats els recorreguts, es visualitzaran les imatges i es comentaran els detalls que puguin millorar la conducció del motorista per tal de garantir al màxim la seva seguretat. Quan s’acaba l’activitat, l’interessat rebrà la gravació i un full amb deu punts sobre l’estat tècnic de la motocicleta. Els conductors de moto interessats a participar-hi poden inscriure’s per internet en aquest enllaç.
Els errors més freqüents
Al llarg de totes les sessions, des de l’inici del programa Formació 3.0, els monitors han detectat els següents errors, habituals en els motoristes:
- Traçat de revolts incorrecte
- Velocitat inadequada a la via o al nivell de conducció
- Invasió del carril contrari o del voral
- No emprar una tècnica de conducció preventiva
- Reducció incorrecta de les marxes i poca eficàcia en la frenada
- Vulneració de la normativa
- Motocicletes que no s'ajusten a les habilitats del conductor i equipament inadequat
- Actitud inadequada en rodar en grup
- Manca de confiança en conduir
- Mala col·locació dels retrovisors
- No tenir en compte possibles perills durant el recorregut
- Postura inadequada a la motocicleta
D’altra banda, els principals problemes detectats respecte el manteniment de la moto han estat:
- Cadena de transmissió mal greixada
- Pneumàtics en mal estat
- Transmissió en mal estat
- Incorrecte tensat de la cadena
- Pastilla de fre gastada
Sinistralitat dels motoristes
Enguany, han mort 9 motoristes i 45 més han resultat ferits de gravetat. El 2024, 47 motoristes van perdre la vida a les carreteres catalanes, i la proporció de motoristes morts respecte al total de víctimes es va continuar situant en una tercera part, en concret, un 34,5%, amb valors pròxims als d’ocupants de turismes (amb 53 morts).
En aquest sentit, la formació viària és imprescindible per a la reducció de la sinistralitat. L’SCT considera prioritària la prevenció de morts i ferits greus en el col·lectiu de motoristes, i és en aquest marc que s’ofereix aquest programa de formació contínua, pràctica i gratuïta.
La Formació 3.0 forma part de la triple acció que l’SCT durà a terme aquest 2025 per a reduir la sinistralitat d’aquest col·lectiu vulnerable, juntament amb la difusió d’una campanya de comunicació i controls policials dels Mossos d’Esquadra més dinàmics i amb l’ús de motos espiell a peu de carretera.
A més, amb l’arribada de la primavera i el bon temps, època en què augmenta la mobilitat i l’accidentalitat d’aquest col·lectiu, l’SCT insisteix a apel·lar a la responsabilitat compartida i a la necessitat d’una convivència respectuosa a la xarxa viària per reduir la sinistralitat d’aquest col·lectiu vulnerable de la mobilitat.