Ambdues entitats han organitzat un acte per analitzar la problemàtica de l’increment de les baixes laborals per incapacitat temporal i abordar les estratègies per reduir-ne el seu impacte a les pimes
Durant la jornada s’ha donat a conèixer que, segons dades recents, el cost de l’absentisme laboral per IT per a les empreses i la Seguretat Social ha superat els 29.000 milions d’euros el 2024
Lleida, 13 de març del 2025. PIMEC Lleida i MC MUTUAL han alertat de l’increment i els costos anuals de les baixes laborals per incapacitat temporal i proposen un millor aprofitament de la infraestructura de mútues col·laboradores de la Seguretat Social i que aquestes puguin realitzar les altes i baixes també per contingències comunes. Així ho han fet ambdues entitats en un acte celebrat avui a la seu de PIMEC Lleida amb l’objectiu d’analitzar la problemàtica de l’absentisme laboral i abordar estratègies per reduir-ne el seu impacte a les pimes.
El president de PIMEC Lleida, Borja Solans, ha assenyalat durant la seva intervenció que l’absentisme i l’alta incidència de les baixes laborals per incapacitat temporal són “una de les preocupacions del teixit empresarial del territori”. En aquest sentit, Solans ha manifestat que aquesta problemàtica “té un impacte en les persones, les empreses, l’economia i el país en general”, tot destacant que són necessàries solucions que tinguin en compte tots els agents implicats.
Segons ha explicat el director d’MC MUTUAL a Lleida, Jordi Rosell, “d’acord amb les dades de la nostra cartera mutualista, Lleida presenta uns indicadors, tant d’incidència com d’absentisme, clarament inferiors als que hi ha ara mateix a Catalunya i a l’Estat”. Així mateix, Rosell ha explicat que la taxa més alta d’absentisme a Lleida, amb un 6,4%, es registra en les activitats sanitàries, mentre que la més baixa es dona en el sector de l’educació i l’agricultura, que només tenen un 1,9%”.
El secretari general de PIMEC, Josep Ginesta, ha analitzat davant del teixit empresarial lleidatà l’impacte econòmic i social de l’augment de les baixes laborals per incapacitat temporal a través de l’estudi elaborat per l’Observatori de la Pime de Catalunya. “L’absentisme laboral s’ha d’abordar amb una mirada transversal, millorant la gestió de la incapacitat temporal, perquè el seu cost anual és de gairebé el 10% del PIB de Catalunya”, ha apuntat Ginesta.
En el document es constata que durant la dècada 2013-202 la IT ha passat de 3,8 hores de mitjana d’incapacitat temporal per treballador al mes fins a arribar a les 7,8 hores l’any 2024. qui també ha concretat que la IT s’ha doblat en els darrers deu anys, fent que -de mitjana- cada treballador perdi un dia de feina al mes.
L’estudi també fa una comparació de la relació entre atur i IT, apuntant la següent correlació: a mida que la taxa d’atur augmenta, el nombre mitjà d’hores d’IT per treballador i mes disminueix. Aquest fet reforça l’argument que les perspectives de futur dels treballadors en relació amb la seva capacitat per trobar un nou treball poden influir en la seva disposició a sol·licitar baixes per incapacitat personal.
Pel que fa als motius i les durades de les baixes laborals, Ginesta ha explicat que “el 54,4% dels dies són deguts a patologies osteomusculars i a malalties mentals; la mitjana de dies d’IT augmenta en la mesura que augmenta l’edat; el 75% dels casos no superen els 15 dies de baixa; i l’evolució a Catalunya es troba per sobre de la mitjana espanyola en termes d’hores d’IT i els seus costos derivats”.
En relació amb les prestacions del Sistema de la Seguretat Social i les abonades per les empreses, ha explicat que l’import total arriba als 2.085 milions d’euros. En termes relatius respecte del PIB de Catalunya, representa el 0,7% l’abonat pel sistema de seguretat social i el 0,93% les prestacions totals afegint les abonades per les empreses.
Propostes per reduir l’absentisme laboral a les pimes
Ginesta ha finalitzat el seu discurs exposant algunes de les propostes per reduir l’alta incidència de la IT per contingències comunes i millorar la gestió de les baixes laborals com, per exemple: un millor aprofitament de la infraestructura de mútues col·laboradores de la Seguretat Social i que aquestes puguin realitzar les altes i baixes també per contingències comunes; millorar la capacitat de planificació de les empreses establint alertes immediates quan es produeixen baixes; una millora en la gestió administrativa a l’atenció primària de la incapacitat temporal; millorar els sistemes de control de la incapacitat temporal; campanyes de sensibilització de les empreses, etc.
La jornada també ha comptat amb la participació d’Antonio Benavides, advocat, graduat social i exinspector de Treball i Seguretat Social, que ha explicat al teixit empresarial lleidatà diferents qüestions relacionades amb la regulació jurídica de la incapacitat temporal.
A més, s’ha celebrat una taula rodona d’experiències empresarials amb la participació de Nacho Vendrell, delegat a Lleida de l’Il·lustre Col·legi de Graduats Socials de Barcelona, Girona i Lleida; Carme Mercè, membre de la comissió laboral del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya; Sara Alguacil, del departament de MC-IT. Anàlisi i consultoria d’empreses d’MC MUTUAL, i Jord Dalmau, cofundador i director general de Solutioma.