Balaguer corona Maria Capdevila com a Reina de les Mels en una XVIII Jornada que referma el sector apícola català a la Fira Q amb el nou segell de qualitat “Mel d’Apicultores i Apicultors de Catalunya”
Balaguer ha celebrat aquest diumenge al matí una nova edició de la Jornada de la Mel amb una alta participació i la consolidació d’aquest espai com a punt de trobada del sector apícola català, en el marc de la Fira Q. La divuitena edició de la jornada ha combinat divulgació, debat i reconeixement al producte amb el lliurament dels premis del XVII Concurs Reina de les Mels.
La jornada s’ha iniciat amb la inauguració a càrrec de la paera en cap, Lorena González, i ha reunit més de quaranta apicultors. Al llarg del matí s’han dut a terme diverses ponències tècniques centrades en la sanitat apícola, la lluita contra la varroa i les estratègies per impulsar la qualitat i la sostenibilitat del sector.
Un dels moments destacats ha estat la presentació del nou segell de qualitat “Mel d’Apicultores i Apicultors de Catalunya”, impulsat pel mateix sector. Miquel Cantons, membre de la junta de la nova Associació d’apicultores i apicultors de Catalunya, explica els objectius del segell. Cantons diu que és una associació molt nova, però ja compta amb uns 90 membres, però està creixent molt ràpidament.
Pel que fa al concurs, s’hi ha presentat una vintena de mostres, i el jurat ha valorat aspectes com l’olor, el color, el gust o la textura de les mels per determinar els guanyadors en cada categoria. Ho explica Rosa Armengol, cap de l’Oficina Comarcal de la Noguera del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació.
En la categoria de mel de romaní, el primer premi ha estat per a Eloi Rodríguez, seguit de Natur Apícola Vita SL i Miquel Prat. En la categoria de mel de flors, el primer lloc ha estat per a Maria Capdevila, amb Jordi Obiols en segona posició i Toni Martínez en tercera. Pel que fa a les mels de muntanya, el primer premi ha estat per a Alan Monràs, seguit de Maria Capdevila i Jordi Obiols.
El guardó principal, la Reina de les Mels, que reconeix la millor mel del certamen, ha recaigut en Maria Capdevila per una mel de romaní, que ja havia rebut reconeixements també en altres categories. L’apicultora, procedent del Berguedà, ha valorat el premi com un reconeixement a l’esforç i a l’adaptació del sector davant els reptes dels darrers anys, especialment la sequera, que en el seu cas els ha obligat a traslladar les arnes a zones de més altitud, amb resultats positius en qualitat i producció, però portant-los més feina.
La jornada s’ha clos amb la participació de la secretària d’Alimentació del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Rosa Cubel, i del paer de Fires i Mercats de Balaguer, Borja Vega, que han estat els encarregats també del lliurament de premis.