Catalunya viu el seu primer eclipsi solar total en 121 anys amb milers de persones pendents del cel. Amants de l’astronomia, turistes i curiosos es mobilitzen tant en la franja de totalitat com fora per presenciar-lo
Catalunya ha viscut aquest dimecres el seu primer eclipsi solar total en 121 anys amb milers de persones pendents del cel, equipades amb les ulleres homologades per observar-lo amb seguretat. El fenomen, que no es repetirà fins al 2180, ha mobilitzat amants de l’astronomia, turistes i curiosos, que s’han concentrat en terrats, esplanades, camps de futbols, turons o platges i els punts amb millor visibilitat però també en altres indrets del país per seguir un esdeveniment astronòmic excepcional. La jornada ha estat marcada per l’expectació, els desplaçaments i una activitat especialment intensa a Ponent, a les Terres de l’Ebre i al Camp de Tarragona, situats a la franja de totalitat.
La foscor sobtada ha estat el moment més esperat pels assistents, molts dels quals han arribat hores abans per tenir el millor lloc. Durant uns minuts, el cel s’ha enfosquit, els colors han canviat i la temperatura ha baixat, generant una reacció de sorpresa i fascinació entre els qui ho han pogut viure directament. Durant aquells instants, s'han sentit crits i aplaudiments i algun plor entre la foscor.
Un dels punts més multitudinaris per seguir-lo ha sigut el del port de Tarragona, amb capacitat per 18.000 persones, o l’esplanada de Mangraners a Lleida, que en podia rebre fins a 10.000.
En altres punts, en canvi, la presència de núvols ha obligat a seguir l’eclipsi de manera intermitent o fins i tot a conformar-se amb les imatges captades per altres observadors. En llocs com Banyoles una nuvolada amenaçava d'esguerrar viure l'experiència, però just al moment de començar la nuvolositat ha escampat.
Un dels moments emotius de la jornada s'ha viscut a Reus, on un centenar de persones amb discapacitat visual han observat l'eclipsi gràcies a l'habilitació d'un espai que captava les variacions de la llum i les transformava en so.
L’eclipsi també ha tingut impacte més enllà de l’observació astronòmica. Hotels, restaurants i comerços de les zones amb millor visibilitat han afrontat una jornada marcada per l’arribada de visitants. Molts restaurants propers als 23 punts d’observació organitzats pel Govern s’han quedat sense taula i han lamentat que aquest esdeveniment no hagi passat en un moment de temporada baixa turística, cosa que hauria revifat les reserves fora de l’estiu.
Molts aficionats a l'astronomia i curiosos s’han desplaçat amb temps per tenir un lloc “privilegiat”, encara que signifiqués patir moltes hores d'altes temperatures a la intempèrie. Les platges de la Costa Daurada i del Delta de l'Ebre i les piscines municipals s'han omplert de visitants que intentaven passar la calor mentre es feia l’hora de l’eclipsi, amb la fase d'ocultació al 100% al voltant de les 20.30 h.
L’eclipsi s’ha pogut seguir també als terrats de moltes cases i en zones menys massificades com ara en parcs d’autocaravanes, en turons o fins i tot a alta mar.
Tot i una gran presència del públic local, també s’han desplaçat a Catalunya turistes estrangers que han vingut expressament per presencial l’esdeveniment.
A banda d’impacte econòmic, el fenomen també ha servit per reunir científics i experts internacionals en diverses jornades de divulgació que s’han fet arreu, especialment a l’Observatori de l’Ebre, amb figures com la directora de meteorologia espacial de la NASA, Teresa Nieves Chinchilla, l'astronauta estatunidenca Ellen Baker o el Premi Nobel de Física 2019, Didier Queloz.
Des d’aquest punt, s’ha enlairat un globus sonda amb el qual s'analitzarà els possibles efectes, amb dades de cada minut. Els científics aprofitaran l'eclipsi solar total per fer recerca en camps com l'atmosfera, la ionosfera, la meteorologia o la biologia. Històricament, els eclipsis han permès descobriment com l'heli i la corona solar, o es va comprovar la teoria de la relativitat general d'Einstein és correcta.
Pel que fa a la mobilitat, els desplaçaments s’han intensificat a la tarda amb trams de retencions fins a 12 quilòmetres a l’AP-7 i de 8 quilòmetres a l’A-2. En els dies previs, el moviment per seguir l’eclipsi es va notar especialment a les empreses per llogar vehicles que no donaven l’abast per cobrir l’alta demanda ja de per si elevada a mitjans d’agost.
Alhora, una incidència de senyalització a Castelldefels ha complicat la mobilitat als que volien anar al sud en trens. Les aglomeracions a les estacions de Sants i Sant Vicenç de Calders han obligat Protecció Civil a activar en prealerta el pla Ferrocat. Diversos usuaris s’han queixat de les demores en trens que anaven molt plens i amb temperatures altes.
D’altra banda, durant tot el dia s’han repetit arreu del país les cues a les farmàcies i altres botigues per aconseguir ulleres homologades. Per exemple, a Lleida en poc menys de dues hores s'han exhaurit les 3.000 ulleres que s'han repartit gratuïtament al Palau de la Paeria i a l'oficina municipal de turisme, on a les 10 del matí mig centenar de persones feien cua per aconseguir-ne unes d'última hora. També a Tarragona s’han esgotat les ulleres de protecció que es repartien a les oficines de turisme municipals.