El Ministeri de Transports estudiarà la construcció d'un nou baixador ferroviari proper als hospitals de Lleida. El govern espanyol avala el Pla de l'Estació de la Paeria de Lleida i diu que Adif preveu licitar l'hotel de l'equipament enguany
El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible té previst encarregar de manera "immediata" un estudi per analitzar la viabilitat d'un nou baixador ferroviari a l'entorn dels hospitals Arnau de Vilanova i Santa Maria de Lleida. L'equipament es vol ubicar a l'avinguda Onze de Setembre. Ho ha explicat el secretari d'Estat de Transports, José Antonio Santano, després de la reunió que ha mantingut amb l'alcalde Fèlix Larrosa per abordar temes que afecten la ciutat. Entre aquests, ha dit que avalen el Pla de l'Estació que proposa el consistori i que Adif preveu licitar l'hotel de l'estació de trens en el segon trimestre de l'any. També ha dit que Adif estudiarà les esquerdes en habitatges de l'Horta propers a la línia d'alta velocitat.
La proposta de construir un nou baixador ferroviari a la ciutat és fruit d'un acord entre el grup de Junts al Congrés dels Diputats i el govern espanyol. La proposta preveu construir la nova infraestructura a l'avinguda Onze de Setembre, prop dels hospitals Arnau de Vilanova i Santa Maria i d'espais universitaris i de recerca. El projecte preveu aprofitar el túnel ferroviari existent i connectaria amb la resta de línies de Rodalies lleidatanes.
El secretari d'Estat de Transports i Mobilitat, José Antonio Santano, ha explicat que donaran prioritat a l'estudi de viabilitat de la proposta. "No serà lent, al contrari, serà una decisió ràpida", ha indicat. També ha afegit que l'estudi avaluarà la "demanda real" del servei en aquest punt, que ha intuït que serà "molt important" per la proximitat amb els equipaments de salut.
Per la seva part, Isidre Gavín, diputat de Junts al Congrés dels Diputats, ha destacat que el projecte permetria "connectar totes les línies de rodalies" del territori, és a dir, la de la Pobla de Segur, la de Cervera i la de les Borges Blanques.
Pla de l'Estació
Un altre punt tractat a la reunió entre Paeria i Ministeri ha sigut el Pla de l'Estació, que preveu el cobriment parcial de les vies al voltant de l'estació de trens, entre altres. Santano ha avançat que el Ministeri està "en sintonia" amb la Paeria pel que fa a aquest projecte i que "en qüestió de setmanes" preveuen concretar amb el consistori les actuacions que s'hi duran a terme.
Sobre aquest equipament, ha explicat que Adif manté la intenció de treure a licitació l'hotel de l'estació de trens i que espera que això passi durant el segon trimestre d'aquest any. Tot i això, ha afegit que Adif vol analitzar "molt bé les característiques" de l'espai i "conèixer l'opinió de gestors del món dels hotels per fer una proposta que tingui almenys un client possible". "Perquè un projecte que queda desert és frustrant", ha afegit.
Santano també ha explicat que han demanat a Adif que analitzi l'origen de les esquerdes que han aparegut en diverses cases de l'Horta de Lleida properes a la línia de trens d'alta velocitat. "Han de determinar la causa i, en definitiva, buscar solucions si és que la causa es deu al pas dels trens", ha indicat.
Millora de la línia a Montsó
Un altre dels temes que Santano ha tractat amb la Paeria és la millora de la línia de tren entre Lleida i Montsó, que actualment només ofereix dues freqüències per sentit al dia. Santano ha indicat que la feina del Ministeri en aquesta qüestió serà la d'acompanyar els governs aragonès i català perquè es posin d'acord en la millora del servei. D'entrada, ha dit que caldria augmentar les freqüències diàries a almenys vuit "i potser alguna més".
Per la seva part, l'alcalde de la ciutat, Fèlix Larrosa, ha demanat al Ministeri que "intercedeixi per recuperar la normalitat" en la línia, i ha afegit que consideren que per tenir una "situació de plenitud" caldria arribar a les deu freqüències diàries.
Larrosa també ha valorat la bona predisposició de Santano amb els temes que han tractat. "Crec que anem per bon camí, hi ha una voluntat i també una vocació de mà estesa i espero que més aviat que tard puguem anar avançant amb aquest quadrat de ruta que ens hem marcat", ha conclòs.