Els docents en vaga es manifesten des de plaça Espanya per "col·lapsar" Barcelona coincidint amb l'arribada del Papa. USTEC, CGT, Intersindical, CNT i COS convoquen una marxa que passarà per plaça Tetuan fins a arribar al Parlament
Els docents han tornat a la vaga aquest dimarts, amb una manifestació que ha començat a la plaça Espanya poc després de les 11h. Convocats per USTEC, CGT, Intersindical, CNT i COS, s'han concentrat a les Torres Venecianes per iniciar una marxa que, si no hi ha canvis, passarà per Gran Via, la plaça Tetuan, el passeig de Sant Joan fins a arribar al Parlament. La manifestació coincideix amb l'arribada del papa Lleó XIV a Barcelona, prevista per a les 12.25 hores, provinent de Madrid. Els sindicats de la vaga han cridat a "col·lapsar" la ciutat sota el lema de la manifestació, 'Demanem fets, no miracles'. La d'aquest dimarts és la darrera convocatòria de vaga dels docents aquest curs, segons ha detallat la portaveu d'USTEC, Iolanda Segura.
Segura ha considerat que el "no rotund" al preacord en la consulta als docents i les mobilitzacions han posat sobre la taula que el model d'escola actual "no funciona" perquè "no està donant resultats, ha precaritzat els treballadors i no està donant l'atenció necessària a tot l'alumnat". Per això ha reclamat un "canvi estructural" de model. Ara, però, després del 'no', la gran pregunta és "i ara què", ha apuntat. Per això, el sindicat obrirà un procés de deliberació per establir uns objectius concrets sobre com continuar la protesta.
De fet, USTEC es reuneix aquest dimecres amb la consellera Esther Niubó -divendres passat el sindicat va refusar fer-ho perquè coincidia amb la vaga- i li traslladarà que ha estat "molt difícil negociar", que s'han generat "confrontacions innecessàries" i reclamarà una negociació "oberta, d'escolta i de construcció, no de batalla". Segura ha afirmat també que cal "que tothom assumeixi les seves pròpies responsabilitats" i, en aquest sentit, ha dit que el departament ha de reconèixer que l'acord del març va ser una "errada" i que sense aquest, potser ara la situació seria diferent.
A més, ha criticat la "contradicció" que suposa que es digui que no hi ha més recursos disponibles mentre "s'estan gastant milions d'euros" per rebre el Papa. "Diem que no, ja n'hi ha prou, que necessitem finançament per a l'educació", ha manifestat.
Per part de la CGT Ensenyament, Isarn Pardes, ha afirmat que la mobilització és una "continuïtat del no rotund" que va sortir de la consulta i també en defensa de l'educació pública i en català. "Això és completament contraposat a la visita del Papa, que representa una educació concertada i privada que rebutgem de front", ha declarat. La CGT continua exigint el cessament de la consellera perquè "no ha sabut entomar la crisi educativa" i ha tornat a exigir la convocatòria del comitè de vaga. Pardes ha coincidit amb Segura en la necessitat que hi hagi un debat sobre com i quan ha de continuar la lluita impulsada pel moviment docent.
Des de la Intersindical, Marc Martorell ha considerat que la mobilització ha de servir perquè el Govern entengui que els treballadors de l'educació no pararan de mobilitzar-se "fins que se solucioni la crisi educativa" i per criticar que "s'estan gastant desenes de milions d'euros en la visita del Papa i s'està triplicant la despesa estatal". "És un atac frontal a la classe treballadora", ha dit.
La portaveu de la COS, Cati Morros, ha asseverat que la d'avui era una "declaració d'intencions" perquè no deixaran de mobilitzar-se. Ha criticat també la "milionada de fons públic en la visita d'un senyor religiós", quan, ha apuntat, se'ls diu que no hi ha més pressupost per a l'educació. A més, ha reivindicat que "algú es reuneixi amb el comitè de vaga per continuar avançant", ja que del contrari, ha amenaçat que el curs "no començarà amb normalitat". En aquest sentit, Montse Luque, secretària general de la CNT Ensenyament, ha afirmat que els treballadors de l'educació han demostrat com poden organitzar-se des de la base i "sostenir un conflicte".
Els docents han comptat amb el suport dels estudiants en la manifestació a Barcelona. La portaveu del Sindicat d'Estudiants, Lua Millet, ha expressat el suport als docents "que porten mesos de mobilitzacions en defensa de l'educació pública" i els ha donat les gràcies per això. Ha considerat "una vergonya que es doni l'esquena a les reivindicacions mentre s'obren les portes del Congrés al Papa i es paralitza tota una ciutat".
Els sindicats han fet també una crida a la participació en la manifestació convocada per aquest diumenge a Barcelona, acompanyats d'altres agents de la comunitat educativa, com les famílies.