La Paeria de Balaguer treu a concurs el sistema de videovigilància i lectura de matrícules als accessos de la ciutat
La Paeria de Balaguer ha tret a concurs la implantació d’un sistema municipal de videovigilància que permetrà reforçar el control dels espais públics i establir un sistema de lectura de matrícules als principals accessos i vies de sortida de la ciutat. En total es preveuen 31 punts de videovigilància. El projecte compta amb un pressupost 186.094,54 € IVA inclòs i el termini de presentació d’ofertes finalitza el 2 de setembre.
El projecte parteix d’un informe de la Guàrdia Urbana de Balaguer que justifica la necessitat d’aquest sistema a partir de criteris de seguretat ciutadana, mobilitat i anàlisi de la incidència delictiva dels darrers dos anys. Segons l’informe, els fets denunciats se centren especialment en delictes contra les persones i contra el patrimoni. També des del Cos de Mossos d’Esquadra, s’ha aportat un mapa delinqüencial, el qual es solapa amb la informació dels propis arxius de Guàrdia Urbana relatius a incidents i fets delictius coneguts al municipi de Balaguer.
El sistema tindrà una doble funció. D’una banda, les càmeres lectores de matrícules permetran controlar els principals accessos i sortides del municipi, amb l’objectiu de detectar vehicles vinculats a possibles fets delictius, prevenir la delinqüència itinerant i facilitar les investigacions policials. De l’altra, les càmeres d’entorn es col·locaran en places, equipaments i altres espais públics considerats sensibles.
En total, l’informe identifica diversos punts on es planteja instal·lar càmeres. Entre els accessos i vies de circulació hi ha l’avinguda Francesc Macià, el carrer Àngel Guimerà, l’avinguda Països Catalans, el Camí Vell de Vallfogona, la carretera de Menàrguens, la carretera de Castelló, la C-12 a l’altura de Sant Crist, la carretera de Camarasa o el carrer d’Urgell, entre d’altres. També es preveuen dispositius al polígon industrial Campllong i càmeres mòbils per poder reforçar la vigilància en situacions puntuals.
Pel que fa als espais públics, el projecte contempla càmeres al Pavelló Molí de l’Esquerra, les estacions de Ferrocarrils i d’autobusos, i diverses places de la ciutat. Entre aquestes hi ha la plaça del Mercadal, la plaça de Sant Jaume, la plaça del Pou, la plaça de la Sardana, la plaça de Pau Casals, la plaça de Pere Casaldàliga i la plaça de l’11 de Setembre.
Precisament, la plaça del Mercadal és un dels punts que l’informe considera més justificats. Segons les dades analitzades, és l’espai amb una major concentració de fets denunciats, amb 25 casos registrats, i concentra una elevada activitat comercial, administrativa i ciutadana.
La proposta també inclou garanties específiques en matèria de privacitat. L’informe estableix que l’accés a les imatges haurà d’estar restringit al personal autoritzat, que les gravacions només es podran utilitzar amb finalitats policials i de seguretat ciutadana i que les càmeres s’hauran de configurar per evitar la captació d’espais privats. També es preveu la senyalització visible dels punts videovigilats i l’aplicació de màscares de privacitat quan sigui necessari.
La Paeria defensa que el sistema és necessari davant la configuració urbana de Balaguer, amb múltiples accessos, zones de mobilitat i una concentració de fets delictius especialment significativa al centre. L’objectiu és disposar d’una eina que permeti tant prevenir incidents com facilitar-ne la investigació posterior.