Ordeig garanteix “tots els mecanismes a l’abast del Govern” per afrontar la crisi d’excedents del sector vitivinícola. El conseller diu que autoritzaran la destil·lació de crisi, responent a les reclamacions dels pagesos
El conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, ha reconegut “preocupació” per les condicions en què es presenta la pròxima verema arreu de Catalunya, marcada per un excedent de raïm a les vinyes i alta acumulació d’estoc de vi als cellers. En una atenció a la premsa durant la inauguració del Vijazz a Vilafranca del Penedès, s’ha compromès a “articular tots els mecanismes que hi ha a l’abast del Govern” per compensar la situació. Dies després que Unió de Pagesos hagi anunciat una gran manifestació per al 10 de juliol per demanar mesures per resoldre el desequilibri entre oferta i demanda, Ordeig ha assegurat que autoritzaran la destil·lació de crisi i altres accions “que s’estan estudiant i cal pactar amb el sector”.
Ordeig ha explicat que el Departament s’ha reunit tant amb organitzacions agràries, Denominacions d’Origen, ajuntaments com patronals per pactar mesures que ajudin a donar sortida al sobre estoc de raïm i vi.
Després d’haver autoritzat fa pocs dies la verema en verd als pagesos, el conseller ha avançat que aviat anunciaran el permís perquè els cellers puguin fer destil·lació de crisi que ajudi a reduir l’acumulació de vi a les tines. Just aquesta setmana Unió de Pagesos havia exigit que els cellers demanessin aquesta mesura.
“Intentarem donar suport a sector amb tots els mecanismes que estiguin al nostre abast, però també hem de demanar responsabilitat i contribució per part de tothom”, ha dit Ordeig, que ha apuntat que els pròxims dies es concretaran diverses accions amb què confien reduir la preocupació que hi ha a tot el sector.
Respecte a la tractorada anunciada per Unió de Pagesos de cara al divendres 10 de juliol, Ordeig ha dit que és un “toc d’alerta” perquè el sector sigui plenament conscient de la “complexitat” que hi ha rere la crisi. En aquest sentit, considera que la protesta ha de servir per seure a negociar “com cal mirar el futur”. “No hem de parlar què fem aquesta campanya, sinó què farem a tres o quatre anys vista”, ha dit.
Obrir nous mercats, apujar el preu d’alguns segments, apostar per la gestió de les reserves i una millor gestió dels recursos hídrics són qüestions que el conseller demana afrontar de forma imminent “per no tenir tanta dependència de les oscil·lacions del clima” ni de les caigudes de consum.