Parlon i Ordeig apel·len a la "corresponsabilitat ciutadana" davant una situació de risc d'incendi forestal "extrema". El Govern impulsa la campanya 'Foc és foc' per reforçar la prevenció en plena onada de calor i coincidint amb Sant Joan

Per Ràdio Balaguer
24 visites

La consellera d'Interior, Núria Parlon, i el conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, han apel·lat a la "corresponsabilitat ciutadana" davant una situació de risc d'incendi forestal que han qualificat d’"extrema". En la presentació de la campanya institucional 'Foc és foc', Parlon ha advertit que "qualsevol gest que es fa sense pensar pot generar un incendi" i ha demanat a la població que actuï amb seny. Per la seva banda, Ordeig ha alertat que Catalunya registra "les pitjors dades d'humitat dels darrers 23 anys en un mes de juny", en un context marcat per l'onada de calor i la proximitat de la revetlla de Sant Joan. La campanya inclou anuncis, consells d’autoprotecció i recomanacions perquè els propietaris forestals mantinguin el bosc net.

La consellera d’Interior, Núria Parlon, ha assegurat que la campanya forestal d’aquest estiu es preveu “llarga i exigent” i ha recordat que Catalunya es troba immersa en una onada de calor, amb temperatures molt elevades, una humitat molt baixa i un combustible forestal especialment vulnerable arran de les pluges d’aquest hivern, que pot cremar amb molta rapidesa. A aquest escenari s’hi suma la proximitat de la revetlla de Sant Joan, a poc més de 24 hores.

En aquest context, Parlon ha defensat que la prevenció és clau per minimitzar els riscos i ha destacat que la nova campanya ‘Foc és foc’ ha nascut amb l’objectiu “d’intentar implicar la ciutadania” i “apel·lar a la seva corresponsabilitat”. Segons ha explicat, la iniciativa, que s'ha presentat aquest dilluns a la seu d'Interior, no només ofereix consells sobre com actuar davant d’una emergència, sinó que també vol recordar que “darrere d’un gran incendi sovint hi ha un petit gest que és evitable”.

La consellera ha remarcat que la ciutadania ha de ser conscient que “una acció quotidiana pot tenir conseqüències irreversibles sobre les persones, el territori i el medi natural”. Com a exemple, ha citat un gest tan habitual i mecànic com encendre un cigarret al mig del bosc. “Ho sabem, pensem: a mi no em passarà, però pot passar”, ha advertit.

Així, ha apuntat que la campanya s’estructura en dues fases. La primera se centra especialment en la prevenció i apel·la directament a la responsabilitat ciutadana, mostrant diferents situacions i casuístiques a través d’una transició visual elaborada amb intel·ligència artificial generativa. La segona inclou “càpsules pedagògiques” amb consells sobre com actuar davant una situació de propagació del foc, com comportar-se en el marc d’un confinament o una evacuació i com mantenir netes les franges de protecció.

Situació extrema

Per la seva banda, el conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, s’ha referit als incendis registrats els darrers dies a Ponent, que ha qualificat de “complicats”, i ha alertat que Catalunya registra "les pitjors dades d’humitat en un mes de juny dels darrers 23 anys". Davant d’aquest escenari, ha considerat que la situació és “extrema” i ha insistit en la necessitat d’actuar amb la màxima precaució, especialment a les zones amb més risc d’incendi.

Ha recordat que, en un moment en què Catalunya es troba en plena onada de calor i amb la revetlla de Sant Joan a tocar, no estan permeses les activitats de risc a menys de 400 metres de zones boscoses, entre les quals l’ús de material pirotècnic. També ha remarcat que la vigilància de la sega en zones agrícoles s'ha ampliat aquest mes de juny.

En un altre ordre de coses, ha defensat un canvi de paradigma en la gestió forestal. “Cal treballar tot l’any amb un canvi substancial en la manera que tenim d’entendre el bosc, d’entendre la gestió forestal a casa nostra”, ha afirmat.

En afirmat que els ajuntaments tenen l’obligació de disposar d’un Pla de prevenció d’incendis i ha assenyalat que la meitat dels municipis de Catalunya encara no el tenien. Per contribuir a corregir aquesta situació, el Govern ja ha habilitat una primera línia de dos milions d’euros perquè les administracions locals puguin elaborar aquests documents. Ordeig també ha comentat que els municipis han de tenir franges de protecció i ha anunciat que en les setmanes vinents es posarà en marxa una línia d’ajuts de 15 milions d’euros anuals durant cinc anys per donar suport als ens locsls en l’execució d’aquestes franges.

A banda, ha dit que el Govern treballa en els catorze eixos de confinament previstos per evitar la propagació dels grans incendis forestals entre massissos. “Ja s’han fet algunes licitacions i s’està treballant. Portarà temps, però evidentment ens cal estar preparats pels nous incendis, sobretot molt determinats pel canvi climàtic”, ha afirmat.

Col·laboració entre institucions

La presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, que també ha participat a l'acte, ha destacat la bona coordinació entre institucions per fer front a les noves situacions climatològiques que augmenten el risc d’incendi. Alhora, ha considerat que interpel·lar la ciutadania de forma directa a través de la campanya 'Foc és foc' fomenta comportaments cívics i contribueix a preservar el territori.

“L’emergència climàtica ens interpel·la a tots”, ha afirmat Moret, que també ha recordat que la Diputació i els ajuntaments treballen durant tot l’any per prevenir els incendis forestals i “estar millor posicionats” davant d’aquestes emergències.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar