S’han localitzat els programes dels primers concursos de colles sardanistes de Balaguer entre els documents del fons Joan Mañé, que ha entrat a l’arxiu documental de la Unió de Colles Sardanistes, a Barcelona

Per Ràdio Balaguer
78 visites

El document més antic és del 1951, corresponent al "Primer Concurs Regional de Sardanistes". També s’han trobat programes dels concursos de 1952 i 1953, que es celebraven a la festa major i les Fires de Sant Isidre, amb el patrocini de la Cambra de Comerç i l’Ajuntament

1000307093

S’han localitzat els programes dels primers concursos de colles sardanistes de Balaguer entre els documents del fons Joan Mañé. Aquest fons, amb programes de mà i cartells de concursos de colles sardanistes dels anys cinquanta i seixanta del segle XX, ha entrat a l’arxiu documental de la Unió de Colles Sardanistes, a Barcelona.

El document més antic referenciat a Balaguer trobat en aquest fons és el programa de mà del concurs sardanista de l'any 1951. Segons consta al programa, es tracta del "Primer Concurs Regional de Sardanistes", enguany fa just setanta-cinc anys. El document també inclou les bases de puntuació del concurs, així com el programa musical i els premis.

En la recerca també s’han localitzat els programes dels dos concursos del 1952: un celebrat per la festa major i l’altre al maig, així com l’únic concurs de l’any 1953, que es va fer per la festa major.

Segons es desprèn dels programes, el concurs del maig es feia en el marc de les Fires i Festes de Sant Isidre, i estava patrocinat per la Cambra de Comerç, mentre que el del novembre era patrocinat per l’Ajuntament, amb la col·laboració de diferents cases comercials de la ciutat.

El president del Col·lectiu Sardanista de Balaguer, Jaume Marvà, ha expressat en declaracions a Ràdio Balaguer la seva satisfacció per la recuperació dels programes. “Estem molt contents perquè no ens ho esperàvem i ens ha fet molta il·lusió. Que s’hagin pogut localitzar els programes dels quatre primers concursos és una manera fantàstica d’iniciar l’any en què commemorem els 75 anys dels concursos a Balaguer, i és una molt bona notícia per a la ciutat”, ha destacat.

La troballa d’aquests documents ha permès descobrir que els concursos sempre se celebraven en diumenge al migdia a la plaça del Mercadal. I les cobles podien anar variant, però la cobla que més es repetia era la Maravella, que ja va venir el primer any, el 1951.

Entre la informació dels programes de mà també hi crida l’atenció el fet que els premis eren en metàl·lic, i que portaven el nom de la institució que pagava. Així trobem el Trofeu Acció Catòlica, el Trofeu Cambra de Comerç, o el Trofeu Mercadal, que era el màxim guardó del concurs, i estava patrocinat per l’Ajuntament.

D’altra banda, Marvà també ha explicat que una altra curiositat d’aquests programes són els repertoris, ja que durant dos anys seguits es van programar sardanes d’autor locals, entre els quals sobresortien Nadal Puig i Domènec Cardenyes. Més enllà d’això, també ha explicat que Balaguer ja comptava en aquell moment amb diverses colles locals, entre elles, l’Englantina i Rosa blanca, que van ser les encarregades de l’organització del certamen l’any 1953.

El fons, que s’ha cedit a la Unió de Colles Sardanistes, el va crear Joan Mañé, que va ser capdanser de Dolç Record, una de les colles sardanistes històriques del barri barceloní de Sants. Des del Col·lectiu Sardanista de Balaguer s’ha volgut agrair a la família Mañé-Reñé la cessió d’aquests fons. I s’ha destacat la importància d’haver pogut conservar aquests documents just l’any que Balaguer celebra els setanta-cinc anys de concursos de colles.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar