Una marea groga amb milers de persones es manifesta a Lleida en el tercer dia de vaga a l'educació. Fins a 6.000 persones, segons la USTEC, surten als carrers per reclamar més recursos, menys ràtios i millores salarials
Educació xifra en un 29,07% el seguiment de la vaga a Ponent, l'Alt Pirineu i l'Aran i la Catalunya Central a les 13h. USTEC afirma que la participació és del 65%
Milers de persones s'han manifestat aquest dimecres al migdia a la ciutat de Lleida en el tercer dia de vaga a l'educació. Unes 6.000 persones, segons la USTEC, i unes 3.000, segons la policia, han desfilat durant una hora i mitja entre la plaça Ricard Viñes i la plaça Sant Joan. Mestres, professors, personal laboral, famílies i alumnes han exigit més recursos i menys ràtios a les aules i millores salarials. A més, han mostrat pancartes i han cridat consignes contra l'acord assolit entre Educació i els sindicats UGT i CCOO. "És una errada històrica que no dona resposta a la reivindicació principal, que és la recuperació del nostre poder adquisitiu", ha lamentat la portaveu d'USTEC a les comarques de Ponent, Rosa Aguilar.
Entre crits de "No és un acord, és una traïció" i "Amunt els salaris, avall les ràtios", una marea groga s'ha manifestat aquest dimecres a la capital del Segrià per evidenciar el malestar de bona part de la comunitat educativa amb el Govern. "Creiem que cal fer passos decidits i implementar mesures estructurals des d'ara mateix per abaixar les ràtios, minvar la sobrecàrrega i tenir més recursos per a l'escola inclusiva, i no fer-ho en còmodes terminis", ha defensat la portaveu d'USTEC.
Una de les reivindicacions més recurrents per part del professorat ha estat la "falta de mans" a les aules per atendre unes aules que tenen cada cop més alumnes amb necessitats educatives especials. "Fem moltes hores, molts papers i tenim molts alumnes amb moltes dificultats que no disposen d'un personal que els pugui ajudar. Això es tradueix en aules sobresatures i mestres molt cansats perquè no saben què fer", ha apuntat a l'ACN Vicky Castells, directora de la ZER Guicivervi, a l'Urgell.
Sheila Moreno i Andrea Asensio, mestres del Centre d'Educació Especial Siloé de Mollerussa, han explicat que han acudit a la manifestació de Lleida per denunciar "les mancances que pateixen els nostres alumnes" i pel fet que, amb les condicions actuals, la seva vocació s'ha acabat convertint en "explotació". "Ens falten mans, ens falten recursos i inversió a l'escola, que no compleix amb les normatives de seguretat en temes com el gas, les finestres o la instal·lació elèctrica", han afirmat.
Per la seva banda, mestres i professors d'escoles concertades de la ciutat de Lleida han denunciat que aquest dimecres els centres no els han permès sumar-se a la jornada de vaga perquè cap sindicat no els ha convocat, tot i mostrar-se a favor de les reivindicacions. Malgrat tot, alguns d'ells han aprofitat la pausa del migdia per acudir a la protesta. "Soc de la concertada i tinc motius per fer vaga", han reivindicat.
Després dels talls viaris de primera hora en carreteres com l'autovia A-2, els docents s'han traslladat a la plaça Ricard Viñes de la ciutat de Lleida. La manifestació ha començat pels volts de dos quarts d'una del migdia i ha recorregut, sense incidents, l'avinguda Prat de la Riba, els carrers Salmerón i Anselm Clavé, la rambla de Ferran i l'avinguda de Francesc Macià. La marxa ha finalitzat a la plaça Sant Joan, on s'ha llegit un manifest.
D’altra banda el Departament d'Educació ha xifrat en un 29,07% el seguiment de la vaga de docents a les comarques de Ponent, l'Alt Pirineu i l'Aran i la Catalunya Central a les 13.00 hores, amb dades del 82,43% dels centres. USTEC ho eleva al 65%. Aquesta és la tercera jornada de vaga per territoris per exigir millores més enllà del pacte entre el Govern i CCOO i UGT. El personal convocat és el docent funcionari, funcionari interí, funcionari en pràctiques i laboral (incloent-hi el docent, el d'Atenció Educativa i el d'Administració i Serveis) dels tres serveis territorials. Hi ha altres col·lectius convocats, com el personal de lleure, les bressol de gestió indirecta o els centres públics d'altres titularitats, sobre els quals Educació no en té dades.
USTEC ha denunciat que en el cas de les escoles rurals, els serveis mínims dictats "vulneren el dret efectiu de vaga i han impedit que moltes docents puguin sumar-se a la convocatòria".
Aquest dimarts la convocatòria va ser al Camp de Tarragona, les Terres de l'Ebre i el Penedès, i el seguiment a les 13.00 hores segons Educació va ser del 34,37%, amb dades del 87,6% dels centres. Dilluns va ser el torn del Barcelonès i el Baix Llobregat, amb un seguiment del 29,04% a la mateixa hora, segons dades comunicades a la conselleria pel 78,14% dels centres.