6 de cada 10 lleidatans esmorzen entre setmana i sopen en festiu fora de casa, per sobre de la mitjana de catalans segons un estudi de la Restauració a Catalunya.
El director dels serveis territorials del Departament d'Empresa i Coneixement a Lleida, Ramon Alturo, acompanyat del responsable de l'àrea d'anàlisi econòmica de la Direcció General de Comerç, Joan Morera, han presentat aquest dijous a Lleida l'Estudi de la Restauració a Catalunya. Hàbits de comportament i tendències, que ha impulsat el Departament a través de la Direcció General de Comerç amb l'objectiu de fer una radiografia de la demanda i de les preferències dels consumidors en l'oferta de restauració a Catalunya i també a nivell territorial, per tal de proporcionar eines de coneixement i enfortir la competitivitat del sector.
L'informe analitza aspectes com els motius de consum, els atributs que es valoren a l'hora de triar tipus d'oferta, les preferències en oferta gastronòmica, la despesa mitjana per moment de consum, i aprofundeix en el paper de les noves tecnologies i valoracions sobre l'oferta.
L'informe, elaborat per la consultora Hamilton, ha obtingut la informació de base mitjançant enquesta online realitzada al novembre de 2017 a una mostra de 937 residents a Catalunya, d'entre 18 a 75 anys, que mengen fora com a mínim una vegada a la setmana. L'estudi analitza 6 moments de consum segons els àpats que es realitzen.
Els catalans mengen fora 3,5 cop per setmana i puntuen amb un 7,3 l'oferta de restauració.Els principals àpats que els catalans fan fora de casa són el sopar en cap de setmana i l'esmorzar entre setmana.
El tiquet mitjà més elevat es genera en sopar en cap de setmana, on els generació X i els millennials gasten uns 22,1€ de mitjana. Els boomers prefereixen l'opció de dinar en cap de setmana per fer una despesa més elevada, de 21,9€ de mitjana. D'altra banda, la meitat dels catalans tria restaurant per les recomanacions d'amics o familiars i el 35,2% busca a internet a l'hora d'escollir establiment de restauració.
L'esmorzar entre setmana i el sopar en festiu són els àpats que els lleidatans fan més fora de casa, per sobre de la mitjana de Catalunya.
Pel que fa a l'anàlisi dels hàbits de consum a la demarcació, l'estudi assenyala que 6 de cada 10 lleidatans esmorzen entre setmana i sopen en festiu fora de casa. De fet, són els moments de consum que en general els catalans fan més fora de casa, si bé a Lleida els percentatges 59,5% en l'esmorzar entre setmana i el 60,13% en el sopar en cap de setmana estan per sobre de la mitjana de Catalunya.
Per contra, els lleidatans prefereixen quedar-se a casa per sopar en dies laborables i esmorzar en cap de setmana. Només el 20,6% surt a esmorzar en festiu, i un 17% de la població sopa fora entre setmana.
Pel que fa al tiquet mitjà més elevat es produeix en el sopar en cap de setmana en establiment, que se situa en els 18,9€. L'àpat amb major despesa és el sopar entre setmana, amb 15,1€ de mitjana.
Moments de consum a Lleida:
1.- Esmorzar entre setmana: El 59,5% esmorza fora entre setmana per raons laborals, o logístiques i es gasta 3,79€.
El 59,5% dels consumidors de les comarques lleidatanes esmorza fora entre setmana. Aquest és un moment de consum majoritàriament no social, ja que un 29,7% indica que ho fa per esdeveniments laborals i un 27,5% per manca de temps per fer-se l'esmorzar. No obstant això, el 26,4% ho fa perquè li agrada esmorzar fora de casa. Pel que fa a les preferències en l'oferta gastronòmica, la població del territori escull, en un 71,2% les cafeteries i els bars tradicionals per esmorzar fora de casa, seguit a distància pels bars, cafeteries i restaurants moderns (32,3%), les masies (un 14%) i els fast food queden reduïts al 6,5%. El tiquet mitjà és de 3,79€, una despeses superior a la mitjana de tot Catalunya, de 3,46%.
2.- Esmorzar cap de setmana: Un 20,6% esmorza fora en festiu i es gasta 6,59€ de mitjana.
A la demarcació de Lleida, un 20,6% de la població esmorza fora en cap de setmana, i ho fa per motius socials: el 36,6% esmorza amb amics, el 35,2% amb la família, i el 33,9% ho fa perquè li agrada. En relació a l'oferta gastronòmica, les cafeteries, bars tradicionals i fleques (59,2%) són els locals preferits per esmorzar en festiu, seguits dels locals moderns (37,7%) i els fast-food (12,2%). El tiquet mig s'enfila als 6,59€.
3.- Dinar entre setmana: El 43,8% dina fora per manca de temps i es gasta 11,5€ de tiquet mitjà.
Pel que fa al segon àpat analitzat, el dinar, a les comarques lleidatanes, el 43,8% de la població menja fora entre setmana, principalment per manca de temps. Un 34,7% no té temps d'anar a dinar a casa , un 26,7% apunta que no té temps de cuinar el dinar i un 22,6% per esdeveniments laborals. Pel que fa a la tipologia de servei escollit pels consumidors que dinen fora, de cada 10 àpats, 4,5 cops el fan en establiment; 2,4 vegades escullen el take away, i 0,7 es decanten pel delivery. La resta (2,3 cops/10), dina a casa o bé s'emporta el menjar al lloc de treball.
Pel que fa a l'oferta culinària, l'establiment més utilitzat és el bar/restaurant tradicional (60,3%), el fast-food (44%), el restaurant artesà (43,2%), i el de menjar italià (28,8%). De tiquet mitjà es gasten 11,5€, tot i que en establiment ascendeix als 14,8€. En el delivery es fa una despesa mitjana de 11,2€ i de 8,5€ en el take away.
4.- Dinar cap de setmana: Un 36,6% dina fora en festiu i es gasta 14€ de mitjana.
A la demarcació de Lleida, el 36,6% de la població dina fora en cap de setmana. Un 42,3% aprofita per dinar en família, el 34,3% ho fa perquè li agrada, i el 27,4% vol una alternativa al menjar de casa. Dels que dinen fora durant el cap de setmana, 7,6 cops de cada 10 trien l'establiment de restauració, 0,5 de cada 10 cops opten pel take away, i 0,5 cops aposten pel delivery. La resta escull 1,4 cops quedar-se a casa.
En relació a l'oferta gastronòmica, escullen com a primera opció el bar/restaurant tradicional (amb el 61,7%), seguit del fast food (57,3%), el bar de tapes (51,4%) i el restaurant de cuina italiana (42,3%). El tiquet mitjà és de 14€, i la despesa en establiment puja als 18,4€, mentre que el take away és de 11€ i el delivery 12,5€.
5.- Sopar entre setmana: Un 17% sopa fora entre setmana, amb un tiquet mitjà de 15,1€.
L'estudi indica que el sopar fora entre setmana és l'hàbit menys freqüent entre els consumidors, moment de consum també més baix arreu de Catalunya. El 27,8% explica que sopa fora de casa entre setmana per esdeveniments laborals, un 26,8% assenyala que ho fa per "antull" i improvisa, i el 23,1% aprofita per sopar amb la família. En relació a les preferències en la tipologia de servei, sobre 10 vegades, 4 van a un establiment, 2,1 opten pel take away, 1 cop de cada 10 aposten pel delivery, i 2,8 cops sopen a casa.
En preferències gastronòmiques, destaca en aquest moment de consum el bar/restaurants de tapes ( 57,3%), seguit del fast food (55,7%), el restaurant artesà-casolà (38,3%) i el bar/restaurant tradicional (35,5%). Pel que fa al tiquet mitjà, entre setmana és de 15,1€. En establiment hi ha una despesa de 15,7€, al take away de 13,9€ i el delivery 15,7€ de mitjana.
6.- Sopar cap de setmana, l'àpat que més fan fora i on es gasten més diners, quan opten per establiment.
Un 60,3% dels lleidatans (abast de la demarcació) sopa fora en cap de setmana. Un 41,7% aprofita per sopar amb família, un 36,2% ho fa perquè li agrada, i el 26,3% surt a sopar amb la família. Els consumidors de Lleida que sopen fora de casa; 6,5 de cada 10 cops escullen l'establiment, el take away 1, 3 vegades, 0,6 el delivery, i 1,7 vegades sobre 10 prefereix quedar-se a casa.
Pel que fa a les preferències en l'oferta gastronòmica, escullen com a primera opció —un 55,7% el fast food, seguit del bar/restaurant de tapes, amb un 49%, del restaurant tradicional, amb un 46,9%, i dels restaurants de cuina italiana, amb un 45,9%. El tiquet mitjà és de 13,5€, tot i que amb diferències notables segons el tipus de servei: el del take away és de 10,8€, a domicili 10,8€, i en establiment de restauració s'enfila fins als 18,9€, la despesa més elevada de tots els moments de consum.
Ús de les TIC: la meitat dels catalans tria pel 'boca-orella' i el 35,2% per internet.
El 49,5% dels catalans segueix les recomanacions d'amics, familiars o coneguts per triar restaurant. El 35,5% decideix anar-hi perquè hi passa per davant, i el 35,3% perquè ho té a prop de casa. El 35,2% busca informació per internet, xifra que puja fins al 48,7% en els millennials. En la generació X, el 40,8% consulta per internet, i només el 18,8% dels boomers utilitza les TIC.