AGENDA: A Balaguer destaca la Processó del Sant Sepulcre a comarca també hi ha actes de Setmana Santa, a més d'una nova Ruta del Romànic, el Mercat de Primavera de Cubells o el diumenge de concerts de Pasqua a Artesa de Segre
BALAGUER
Balaguer celebrarà un any més per Setmana Santa la Processó del Sant Sepulcre
Les activitats prèvies començaran dijous Sant a l'església de Sant Josep, que obrirà les seves portes al matí i a la tarda per a la veneració de la Mare de Déu dels Dolors i el Sant Sepulcre.
Divendres Sant, a les 8h del matí, acompanyats pels Armats, començarà el tradicional Viacrucis, als peus de la muntanya del Sant crist. Durant el matí, l'església de Sant Josep romandrà oberta per visitar els Sants Titulars.
Ja al vespre Balaguer es vesteix de dol i devoció en la Processó del Sant Sepulcre, que sortirà de l'església de Sant Josep a les 9.30h de la nit i farà un recorregut per diferents carrers de Balaguer.
Els actes estan organitzats per l'Associació cultural Nostre Pare Jesús i Maria Santíssima dels Dolors, els Armats del sant sepulcre de Balaguer, i la Parròquia de Balaguer.
-
El Centre d'Interpretació de l'Or del Segre amplia l'horari de visites durant aquesta Setmana Santa amb l'activitat "Recerca d'or en família"
Es tracta d'una experiència única, emocionant i molt divertida que convida els visitants, tan grans com petits, a viure durant una estona l'aventura dels buscadors d'or del riu Segre.
Amb una durada aproximada d'una hora, els visitants faran un recorregut guiat per l'espai expositiu per conèixer la història de l'explotació aurífera al Segre seguit d'un taller artesanal de recerca d'or a la zona dels safareigs. En acabar, tothom podrà endur-se en un petit vial de plàstic les palletes d'or trobades durant l'activitat com un record de la visita.
Les visites es realitzaran del 14 al 20 d'abril a les 11, 12.30 h i 17 h, amb reserva prèvia a través de la pàgina web del Museu de la Noguera www.museucn.com
-
Museu de la Noguera acull l'exposició 'Prehistart' sobre l'art prehistòric a la Noguera.
L'exposició explica mitjançant, diferents elements com plafons, objectes, un vídeo o una caixa didàctica adreçada als escolars, l'art de la prehistòria a la comarca.
L'objectiu es donar conèixer, de manera integral i dirigida especialment al territori, l'art de la Prehistòria trobat a la comarca de la Noguera. Un bé cultural que ha estat declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco a l'estar aquest integrat dins el conjunt d'art rupestre de l'arc mediterrani de la península Ibèrica..
La mostra es podrà veure al museu fins al 15 de juny.
-
COMARCA
-
Diverses parròquies de la comarca de la Noguera celebren actes amb motiu de la Setmana Santa.
A Àger, els actes comencen Dijous Sant a les 21 h amb el Sant Sopar, el trasllat del Monument i la presència dels armats. Divendres Sant es farà el viacrucis a les 8 h i, al vespre, l'ofici de la Passió (17 h) i la tradicional processó del Sant Enterrament (22 h), també amb armats. Diumenge de Pasqua se celebrarà una missa solemne a les 11 h a Sant Vicenç, seguida de la tradicional cantada de caramelles i vermut a la plaça Major.
A Algerri, la missa del Sant Sopar serà Dijous Sant a les 17 h. Divendres Sant començarà amb el viacrucis a les 9 h i a les 17 h tindrà lloc l'ofici de la Passió. Diumenge, la missa de Pasqua serà a les 11 h.
Castelló de Farfanya celebra Dijous Sant amb l'eucaristia a les 19 h i una Hora Santa a les 22 h. Divendres, rosari i viacrucis a les 10.30 h i ofici de Passió a les 18 h. A la nit, la Vetlla Pasqual a les 22 h. Diumenge, missa de Pasqua a les 12 h.
A Penelles, els actes comencen Dijous Sant (17 d'abril) a les 17 h amb la missa del Sopar del Senyor i el Monument a les 21 h. Divendres Sant (18 d'abril), viacrucis a les 9 h i processó d'enterrament a les 22 h. La missa de Pasqua serà diumenge a les 10 h.
Finalment dins el nostre repàs anem a la Sentiu, on dijous a les 19 h tindrà lloc la missa del Sant Sopar i a les 21 h el Monument. Divendres Sant, viacrucis a les 9 h i la Passió a les 19 h. Diumenge, la missa de Pasqua serà a les 11 h.
-
La Baronia de Rialb proposa de nou l'activitat per descobrir el seu ric patrimoni medieval amb una nova Ruta del Romànic, que tindrà lloc el divendres 18 d'abril. L'itinerari inclourà visites guiades a tres punts d'interès: Sant Miquel de Palou, Sant Iscle i Santa Victòria de la Torra, i el nucli de Politg, amb una parada destacada per veure de prop el retaule barroc de Sant Iscle i Santa Victòria, conservat a l'interior de l'església de Sant Josep.
La jornada començarà a 2/4 de 10 del matí al monestir de Santa Maria de Gualter, punt de trobada on es farà una introducció general. Seguidament s'iniciarà la ruta amb vehicle en direcció a Sant Miquel de Mas Palou, on es visitarà l'església romànica datada del segle XII. Posteriorment, el recorregut continuarà cap a la Torra de Rialb i, finalment, cap al nucli de Politg, on es podran veure les restes de l'antic nucli emmurallat i el mencionat retaule. L'activitat finalitzarà al voltant del migdia.
El preu de la ruta és de 10 euros i cal inscripció prèvia, que es pot fer enviant un correu a turisme@baroniarialb.cat o bé trucant al telèfon 973 460 234 (Ajuntament de la Baronia de Rialb).
-
Cubells viurà aquest dissabte 19 d'abril una jornada festiva i plena d'activitats amb motiu de la IV Jornada de Primavera i el tradicional Mercat de Primavera. La jornada començarà a les 9.30 h amb una acció de sostenibilitat a la Ruta Saludable del Calvari, on es retiraran els arbres que no han arrelat per substituir-los per altres de nous.
A partir de les 10 del matí, la plaça Fustegueres acollirà el Mercat de Primavera, amb parades de productes artesanals, gastronòmics i de temporada. A les 12 h, la mateixa plaça serà l'escenari d'un taller de decoració d'ous de Pasqua, pensat per als més petits i inclòs dins el programa de la Fira de Setmana Santa.
El migdia continuarà amb un vermut popular a les 13 h a càrrec del grup de Dones Mare Selva de Cubells, seguit d'un dinar de tipus "jo porto", a les 14 h al Pouet, rememorant la manera tradicional de menjar la Mona, amb estovalles a terra i ambient de pícnic. També hi haurà taules i cadires per a qui ho prefereixi.
A la tarda, la canalla podrà participar en la cerca d'ous de Pasqua de xocolata a les 17 h al Pouet. La jornada es tancarà amb una petita excursió a les 18.30 h al terreny comunal d'ametllers, a prop del cementiri, una activitat per gaudir de la natura i l'entorn del poble.
Una jornada primaveral que combina natura, tradició i activitats lúdiques per compartir en comunitat.
-
Tiurana serà escenari, aquest dissabte 19 d'abril, de la presentació del llibre La Catalunya emergida. Històries d'un bocí de país que els pantans van engolir. L'acte tindrà lloc a les 19 h a la sala d'exposicions de l'oficina de turisme del municipi i comptarà amb la participació dels autors Òscar Palau Just i Jesús Jordi Pinatella, així com del fotògraf Josep Maria Montaner Fontarnau.
El llibre, editat en format de crònica periodística i amb espectaculars fotografies a tot color, proposa un recorregut emocionant per la Catalunya que va desaparèixer sota les aigües a causa de la construcció de pantans al llarg del segle XX.
La Catalunya emergida recupera aquestes històries oblidades i les connecta amb figures com Francesc Macià, Miquel Martí i Pol, Leo Messi, el bandoler Serrallonga o Jesús Moncada.
-
El Grup de Recerca i Recuperació del Patrimoni de Vilanova de la Sal ha organitzat per aquest diumenge 20 d'abril, a les 17 h, la primera sortida multidisciplinar dedicada a la interpretació del paisatge i dels elements històrics presents al territori. La iniciativa s'adreça a totes les persones interessades a conèixer de prop la riquesa natural i patrimonial del municipi, mitjançant un recorregut guiat que combinarà l'observació del medi amb explicacions històriques i arqueològiques.
L'itinerari començarà al punt on s'han localitzat restes de coral fòssil i una possible trinxera de la Guerra Civil. A continuació, els participants visitaran l'ermita de Sant Cap, on també es podrien trobar vestigis d'un antic monestir. El recorregut continuarà amb una parada en una casamata i una nova trinxera, i culminarà amb la visita a l'ermita de Sant Miquel, a prop de la qual també s'han identificat elements defensius que podrien correspondre al mateix període bèl·lic.
En finalitzar la sortida, es durà a terme una trobada informal al bar del poble per parlar sobre l'organització del grup i les properes activitats que es volen impulsar.
-
El diumenge a Artesa de Segre celebren els seus ja tradicionals concerts de Pasqua.
Des de 2/4 de 7 de la tarda el pavelló municipal acollirà un ball llarg, fins a 2/4 de 10 de la nit, que amenitzarà l'orquestra Tropikana.
Després de l'aturada per sopar, a partir de la mitjanit, començarà la gresca jove. Hi actuaran els grups Tsunami Versions i els Comandants de tros, i finalitzarà la nit el dj Werner.
Tant el ball de tarda com la gresca de nit serà amb entrada gratuïta.
-
El proper dilluns 21 d'abril, coincidint amb el Dilluns de Pasqua, Menàrguens acollirà una nova edició de l'Aplec a l'ermita de Santa Creu, una de les cites més emblemàtiques del calendari festiu local.
La jornada s'iniciarà a les 10 del matí amb una processó al voltant de l'ermita, seguida de la celebració de la Santa Missa. A partir de les 11 h, tindrà lloc l'esmorzar popular, que anirà acompanyat de diverses activitats lúdiques per a totes les edats. Hi haurà ballada de sardanes amb la cobla Jovenívola d'Agramunt, inflables per als més petits i la visita dels Nans de Menàrguens.
Els tiquets per a l'esmorzar es podran adquirir el mateix dia a l'ermita. Els preus són de 1,5 euros per la coca de sucre i 2 euros per la coca de recapte.
L'Aplec de Santa Creu és una tradició arrelada al municipi, ja que al migdia, molts veïns es queden en aquell entorn per menjar la tradicional Mona de Pasqua.
-
També el mateix dilluns es farà l'aplec de la Mare de Déu de la Guardiola, a la Sentiu de Sió. A les 10 del matí els veïns s'hi donen cita per celebrar la missa i acte seguit es reparteix un tros de mona entre tots els assistents.
-
D'altra banda, aquest dies de Setmana Santa es poden visitar algunes dels equipaments culturals i divulgatius de la nostra comarca, que ofereixen horaris especials.
L'Espai Orígens de Camarasa proposa diverses activitats pensades per a tots els públics i especialment per a famílies amb ganes de descobrir la història d'una manera vivencial i divertida.
Diumenge a les 16h es podrà gaudir de l'activitat "Arqueologia per un dia", una proposta que permet als participants experimentar com treballa un arqueòleg en una excavació simulada. També hi haurà l'activitat "Artista per un dia", dissabte a les 16.00 h, on els assistents podran descobrir l'art prehistòric tot creant les seves pròpies obres com feien els nostres avantpassats.
Durant tot el mes d'abril es manté el programa "Prehistoriat", amb sessions els dissabtes a les 11.00 h i 16.00 h i els diumenges a les 11.00 h, per conèixer la vida quotidiana durant la prehistòria.
Per a més informació i inscripcions, es pot consultar el web www.espaiorigens.es, trucar al telèfon 973 420 427 (extensió 2) o escriure un correu a espaiorigens@gmail.com.
-
Una altra proposta de l'Espai Orígens per aquest dies és la visita a la Cova del Tabac, que reprèn les excavacions arqueològiques aquest abril amb visites obertes al públic-
Situada a 633 metres d'altitud al terme municipal de Camarasa, la cova és un indret clau per entendre la vida de les primeres comunitats pageses que van habitar el territori ara fa més de 7.000 anys.
Els treballs arqueològics, que tenen lloc del 12 al 18 d'abril, es fan de 10 a 12 del matí. Es tracta d'una oportunitat única per conèixer de primera mà les tasques d'excavació i descobrir els secrets d'un dels espais més simbòlics del patrimoni prehistòric català.
La cova conserva restes arqueològiques de gran interès com ceràmiques decorades, estructures d'hàbitat, restes de foc i manifestacions d'art rupestre, que aporten informació valuosa sobre el simbolisme i la vida quotidiana de les comunitats neolítiques.
En podeu saber més contactant amb l'Espai Orígens.
-
A Seró, l'Espai Transmissor, amplia els seus horaris de visita coincidint amb la Setmana Santa, i aquesta ampliació ja s'aplicarà aquest mateix cap de setmana.
Els nous horaris de visita al museu són: divendres 18 d'abril cada hora en punt al matí d'11 a 13h; el dissabte 19 d'abril: a les 10, 11, 12 i 13, 17 i 18h; i el diumenge 20 cada hora al matí de 10 a 13h.
Les visites permeten conèixer un dels jaciments arqueològics més singulars de la comarca, amb una proposta museogràfica contemporània que uneix patrimoni, paisatge i art.
Per a reserves o més informació, es pot contactar a través del correu info@seroespaitransmissor.cat o trucant al 661 224 195.
-
El Centre d'Interpretació del Montsec de Meià, ubicat a Vilanova de Meià, obrirà les seves portes durant els dies festius de Setmana Santa amb un horari especial per a tots aquells que vulguin conèixer el patrimoni geològic i paleontològic de la zona.
El centre estarà obert els dies 17, 18, 19 i 20 d'abril, en horari de matí i tarda, excepte el diumenge 20, que només obrirà al matí.
Sota el títol "Els fòssils de la Pedrera de Meià. L'inici d'un món modern", el centre ofereix una exposició que permet endinsar-se en la història natural del Montsec, amb peces úniques que daten del Cretaci i que expliquen l'origen de moltes formes de vida actuals.
L'equipament es troba al carrer Costa Codina, 16 de Vilanova de Meià, i per a més informació es pot contactar al telèfon 634 662 341.
-
El Parc Astronòmic del Montsec amplia la seva oferta durant les vacances de Setmana Santa i obre cada dia, inclòs el dilluns 21 d'abril al matí. El centre ofereix sessions diürnes familiars i amb projeccions en 3D, així com experiències nocturnes amb diversos passis que combinen observació astronòmica i divulgació científica sota un dels cels més nets d'Europa.
La programació especial s'emmarca dins la temporada 2025, que arriba amb novetats com l'estrena de la pel·lícula en 3D "Hazelnuts – In Search of the Perfect Planet", pensada per al públic familiar, i l'ampliació de les visites diürnes a dues hores. A més, les sessions nocturnes doblen la seva oferta respecte a temporades anteriors, mantenint la qualitat de les projeccions immersives i les observacions guiades.
Des del Parc recomanen reservar entrades amb antelació, ja que algunes sessions per aquests dies ja estan exhaurides. Es poden consultar horaris i disponibilitat en temps real al portal web oficial www.parcastronomic.cat, on també es poden comprar les entrades.
-
El Castell del Remei es converteix aquesta Setmana Santa en un punt de trobada per als amants de l'art i la cultura amb dues exposicions destacades.
A l'Espai Lucilla Atilia es pot veure "Contemporanis". Una selecció excepcional d'obres de grans noms de l'art del segle XX com Picasso, Miró, Dalí, Tàpies, Warhol i Plensa, entre d'altres. La mostra forma part de la col·lecció privada de Josep Lluís Escuer, i ofereix una oportunitat única per veure reunits alguns dels artistes més influents de la modernitat.
A la Sala de Tast del celler s'hi exposa "Alaska, l'última frontera". El fotògraf Jordi Chamagué Sans presenta un viatge visual per la natura salvatge i majestuosa d'Alaska. Una exposició que capta la força i la bellesa del paisatge àrtic a través de la seva mirada personal.
-
L'art més íntim i experimental arriba a Penelles amb l'exposició "Quadern d'artista", que es pot visitar a l'Església Vella durant tot el mes. La mostra forma part de la programació prèvia al Gargar Festival i ofereix una mirada col·lectiva i poètica al procés creatiu a través del projecte El Cuaderno Negro, ideat per l'artista Iván Araujo durant el confinament de 2020.
Una vintena d'artistes donen forma a aquesta exposició amb obres que transformen el quadern en un espai d'experimentació, narrativa visual i autoreflexió. Tècniques com el collage, la tinta, el dibuix o la transferència d'imatges es barregen per crear una memòria visual del món contemporani, amb estils i llenguatges personals.