Agilitzar tràmits, direcció pública professional i més IA: els experts lliuren 50 mesures per reformar l'administració

Per Ràdio Balaguer
100 visites
99Dcc2980E041C48244Bd4F6557F7369271992Edc4D544058A784D264Db01497

La comissió d'experts encarregada d'idear una estratègia de reforma de l'administració pública ha lliurat 50 propostes al Govern de la Generalitat. La CETRA ha oficialitzat el final de la seva feina en un acte al Saló Sant Jordi del Palau de la Generalitat tant amb el cap de l'executiu, Salvador Illa, com amb el president del Parlament, Josep Rull. Entre les 50 iniciatives hi ha qüestions com l'agilització de tràmits, l'impuls d'una nova llei per a crear la direcció pública professional, una llei d'ocupació pública, l'ús de la Intel·ligència Artificial a l'administració i una millor atenció ciutadana. Durant l'acte, Illa ha defensat que el país necessita "institucions que funcionin", especialment en un context d'auge de l'antipolítica.

Millor atenció a la ciutadania

La comissió d'experts, formada per 68 persones, ha lliurat aquest dilluns l'informe final que ha estat treballant durant el darrer any. En el procés de revisió i creació, el Govern ja ha començat a adoptar algunes de les mesures que han proposat els experts. És el cas del nou model d'atenció ciutadana que ja s'està implantant arreu del territori. El pla de l'executiu preveu una xarxa de deu Oficines d'Atenció Ciutadana, una a cada vegueria, i que oferiran una atenció integral -no estarà dividida per sectors ni necessitats-. L'executiu preveu que totes deu oficines estiguin en funcionament el 2027. L'objectiu és que concentrin serveis en un únic punt d'accés i redueixin desplaçaments i temps d'espera.

Paral·lelament, a principis del 2026 també es posarà en marxa cinc oficines mòbils que recorreran el territori i arribaran a municipis petits i zones menys connectades. A més, a partir del gener s'ampliarà l'horari d'atenció al telèfon 012 i el servei estarà disponible els dissabtes i diumenges no festius.

Agilitzar 170 tràmits fins al juny del 2026

Un dels punts clau de la reforma de l'administració és l'agilització dels tràmits. Arran de la primera tanda de recomanacions que va fer la CETRA, el Govern ja ha començat una primera modernització dels tràmits amb més impacte per a la ciutadania, les empreses i el sector agrari per retallar terminis i facilitar-ne la gestió.

Fins al juny del 2026 s'espera haver redissenyat més de 170 tràmits. Aquest any ja s'estan abordant 31 procediments considerats prioritaris amb reforç de personal i automatització de tasques. Tràmits com els títols de família nombrosa i monoparental o els ajuts a la compra de vehicles elèctrics i les renovables es troben en fase avançada i incorporen canvis que permeten reduir els temps de resolució, millorar la informació disponible i fer més àgils i clars els procediments.

En tot aquest procés hi jugarà un paper important la intel·ligència artificial (IA), que ajudarà a millorar tràmits. De fet, el Govern s'ha marcat com a objectiu que tot el personal d'administració i serveis incorpori la IA en les seves tasques diàries i es redissenyi 120 processos en quatre anys. L'executiu ja ha incorporat, a més, una Direcció General d'intel·ligència artificial.

Direcció pública professional

Una de les principals mesures que han proposat els experts és la creació d'una direcció pública professional. De fet, al maig ja va plantejar la seva proposta per aprovar una nova llei per habilitar aquesta nova figura.

La direcció pública professional implicaria un canvi de model en l'elecció d'alguns alts càrrecs, que ara s'acostumen a escollir per afinitat política i que passarien a ser exclusivament per mèrits. Aquest nou model suposaria que els directors generals, directors de serveis i directius del sector públics passessin a ser escollits basats en la meritocràcia. De moment ja s'ha aprovat la memòria preliminar de l'avantprojecte de llei i s'espera aprovar-la definitivament al Consell Executiu al març.

Llei d'ocupació pública

Una altra qüestió que plantegen els experts és la reforma dels sistemes de selecció dels empleats públics, amb canvis en els sistemes d'oposició per mirar que siguin més competencials i no tan memorístics. En aquesta línia, l'executiu té previst aprovar l'avantprojecte de la llei de l'ocupació pública properament.

A més, aquest novembre el Govern aprovarà la modificació dels reglaments de selecció de personal de l'administració i de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris. Els canvis permetran que la durada dels processos per entrar a treballar a l'administració es redueixi fins a un 60%, i els concursos de selecció per a funcionaris es reduiran a la meitat.

A més, el reglament de selecció de personal, per incorporar nous funcionaris o personal laboral fix, proposarà establir de manera ordinària les convocatòries multiprocés, la simplificació i agilització dels terminis i tràmits de gestió i la implementació d'un cicle estable ordinari anual dels processos selectius que facilitarà la predictibilitat, la millora de la transparència i la seguretat jurídica dels processos i la captació de nou talent.

Cita prèvia i dret a l'error

Una de les mesures estrella del grup d'experts és l'eliminació de la cita prèvia i el reconeixement al dret a l'error. De fet, ja hi ha en tramitació parlamentària una proposició de llei que inclou aquestes qüestions. Així, per primera vegada s'inclou el dret de les persones a rectificar els seus errors davant l'administració, i el dels servidors públics a equivocar-se. Segons el Govern, aquest dret estableix una nova relació basada en la confiança mútua.

Dos nous òrgans per fer seguiment de la reforma

Un cop la CETRA ha entregat les seves conclusions s'ha donat per activada la Comissió interdepartamental per a la implementació de les mesures de transformació de l'administració (CIMTA). Aquest òrgan té com a objectiu analitzar les propostes i, en quatre mesos com a màxim, emetre un informe final per implantar-les. La CIMTA està presidida per la secretària general de la Presidència, Eva Giménez, i comptarà amb representants amb càrrec directiu de tots els departaments de la Generalitat.

A més, per continuar fent seguiment de l'aplicació de les propostes el Govern ha creat el Consell Assessor per a la Reforma dels serveis públics de l'administració de la Generalitat de Catalunya (CARE). Serà un òrgan consultiu permanent que avaluarà l'efectivitat de les mesures, proposarà millores i assessorarà el Govern en matèria de reforma dels serveis públics. Estarà presidit per Carles Ramió, que ja ha liderat el grup d'experts, i es reunirà mensualment de manera regular i de forma extraordinària quan calgui.

Suport del món econòmic

La simplificació administrativa ha estat una demanda històrica del món econòmic i empresarial. A la presentació de l'informe hi han assistit el degà del Col·legi d'Economistes de Catalunya, Carles Puig de Travy; el president de la patronal Cecot, Xavier Panés; Miquel Camps, membre de la junta directiva de Pimec; el secretari general de la UGT, Camil Ros; i el president executiu de Fluidra, Eloi Planes, entre altres.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar