ASPID crea un grup de suport per a víctimes d’accidents de trànsit amb afectacions. S’ha creat en el marc del programa “Invictes” del Servei Català de Trànsit, projecte adreçat a la inclusió dels afectats en el seu entorn social
ASPID ha creat un grup de suport a les persones que han tingut un sinistre de trànsit en el qual aquestes reben ajuda psicològica. El grup compta actualment amb 6 persones víctimes d'aquest tipus d’accidents.
La iniciativa s’emmarca en el programa “Invictes” del Servei Català de Trànsit, un projecte adreçat a la inclusió de les víctimes de trànsit amb afectacions greus en el seu entorn social en el que participen professionals i familiars de les víctimes.
El grup, conduit i dinamitzat per una psicòloga, compta amb un equip professional format per tècnics de les disciplines de treball social, teràpia ocupacional i psicologia i es planteja com un espai de trobada psicosocial i d'acompanyament emocional.
El grup és obert a totes les persones usuàries del programa “Invictes”, que poden accedir-hi amb una entrevista individual prèvia amb la psicòloga del projectes.
Els objectius del grup de suport a víctimes d'accident de trànsit són validar l'experiència del trauma (compartir el procés del sinistre amb persones que han viscut la mateixa situació per reduir el sentiment d'incomprensió); treballar l'acceptació de la nova realitat (acompanyar la persona en el procés de dol per la pèrdua de capacitats físiques, cognitives o sensorials); reduir l'aïllament social (fomentar la sortida del domicili i evitar la tendència al replegament o a la depressió postaccident a través del contacte humà) i compartir estratègies de superació (intercanviar consells pràctics per resoldre les dificultats del dia a dia en el retorn a la llar i a la comunitat).
També es pretén redefinir el projecte de vida (ajudar a construir nous objectius personals, formatius, laborals o d'oci adaptats a les circumstàncies actuals); enfortir l'autoestima i l'autoimatge (treballar la seguretat en un mateix i l'acceptació dels canvis corporals o de ritme vital); recuperar l'autonomia i empoderament (potenciar les habilitats pròpies per tal que la persona torni a prendre les regnes de les seves decisions i de la seva vida independent) i gestionar les seqüeles psicològiques (oferir eines per afrontar l'ansietat, la por a tornar a circular o els símptomes del trastorn d'estrès posttraumàtic).
Cal recordar que a la demarcació de Lleida el programa “Invictes” va registrar l’any 2025 un total de 21 persones ateses, el que representa un 10% del total de total a Catalunya, que va ser de 198 persones. El perfil representatiu de les persones ateses l’any passat correspon a un home (61%), d’edat compresa entre els 21 i 45 anys (47%), que ha patit el sinistre viari fa menys de 2 anys (55%) i que es troba afectat principalment per un traumatisme cranioencefàlic (44%).
Respecte a la tipologia de lesió de les persones ateses pel servei a Lleida, 5 presenten traumatisme cranioencefàlic, 6 politraumatismes, 6 lesió medul·lar, 1 amputació i 3 altres afectacions. En total, l’any passat es van portar a terme a Lleida 61 accions, amb un total de 163,5 hores de treball. D’aquestes accions, 27 van ser d’informació i orientació, 16 d’elaboració itineraris de vida independent, 10 d’informació, orientació i cura a persones cuidadores, 5 de diagnòstic d'accessibilitat, 1 d’acompanyament i suport en la formalització de tràmits, 1 d’activitats oci, cultura, esport, i 1 d’orientació i inserció laboral.