Balaguer acollirà els dies 21 i 22 de març la segona edició de la 'Jornada en memòria de Prim Bertran i Roigé' organitzades pels Amics del Cister. Les jornades per analitzaran els vestigis romans i cistercencs a la Noguera

Per Ràdio Balaguer
30 visites
Segona Edicio De La Jornada En Memoria De Prim Bertran I Roige

 

 

La sala d'actes del Consell Comarcal de la Noguera acollirà, el dissabte 21 de març de 2026, la II Jornada en memòria de Prim Bertran i Roigé (1948-2014), sota el títol Vallverd i les Franqueses. Vestigis romans i monestirs cistercencs. La iniciativa combinarà ponències acadèmiques i visites guiades amb l'objectiu d'analitzar la continuïtat històrica entre el món romà i els primers establiments monàstics al territori de la Noguera.

 

La jornada s'iniciarà a les 9.15 h amb la benvinguda institucional. Tot seguit, Josep Font Piqueras (Actium Patrimoni Cultural) oferirà la conferència 'De la vil·la romana al monestir de Vallverd: arqueologia d'un espai remarcable'. A les 10.30 h, Jesús Brufal Sucarrat (UAB) abordarà la transformació del món rural a partir del segle V al nord del territori d'Ilerda amb la ponència 'I després de Roma què?'. Després de la pausa-cafè, Jordina Sales Carbonell (UB) analitzarà els 'Monestirs primitius (segles IV-VII) en construccions romanes', centrant-se en els indicadors arqueològics i en les pervivències medievals. El matí clourà amb un debat obert i, a les 12 h, Carme Alòs Trepat (Museu de la Noguera) dedicarà una intervenció a la figura de Prim Bertran i Roigé, destacat historiador medievalista.

 

El programa es completarà amb activitats de camp. Dissabte a la tarda (16 h, aproximadament) hi haurà una visita guiada al centre històric de Balaguer. L'endemà, diumenge 22 de març, els participants es desplaçaran amb vehicles particulars per visitar el monestir de les Franqueses (9.30 h) i el monestir de Vallverd (11.45 h), dos espais clau per entendre l'evolució del poblament i de les institucions religioses al territori.

 

La inscripció s'ha de formalitzar mitjançant un formulari electrònic abans del 15 de març o fins a completar l'aforament. L'organització adverteix que alguns actes poden ser reprogramats en funció de la participació o de la meteorologia. També s'ofereix informació sobre allotjament i dinar opcional a l'Hotel Balaguer.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar