Balaguer escolta als clubs esportius de la ciutat i aprova la creació d’un Pla Estratègic Esportiu i la represa del projecte de la pista d’atletisme

Per Ràdio Balaguer
82 visites
Ple municipal
Ple municipal

El ple de la paeria aprova en la sessió plenària d’aquest dijous la reactivació del projecte de la pista d’atletisme i la redacció d’un nou Pla Estratègic Esportiu de Balaguer, dins un pacte de ciutat per consolidar de forma estable Balaguer com a ciutat referent en l’àmbit de l’esport a les Terres de Ponent

La moció que ha fet possible aquest acord ha estat presentada conjuntament pels grups de Junts, Treballem i ERC, i ha sorgit després que setze entitats esportives fessin pública una carta adreçada a tots els grups polítics per denunciar la manca d’infraestructures esportives a la ciutat, exigir un compromís real amb el sector i expressar el seu malestar per la cancel·lació de les obres de la pista d’atletisme.

El ple de la Paeria de Balaguer ha aprovat una proposta d’acords per impulsar la planificació esportiva de la ciutat i avançar en el desenvolupament del futur complex esportiu d’Inpacsa.

Entre les mesures destaca l’acord per instar el govern municipal a convocar, en el marc d’un Pacte de Ciutat, la reunió constitutiva que haurà de permetre redactar el nou Pla Estratègic Esportiu de Balaguer. Aquest document definirà les actuacions, les inversions i les línies de treball a curt, mitjà i llarg termini amb l’objectiu de planificar el futur esportiu de la ciutat més enllà dels mandats municipals.

Un altre dels punts centrals dels acords és el futur de la nova pista d’atletisme prevista a la zona d’Inpacsa. En aquest sentit, s’insta el govern municipal a encarregar amb caràcter urgent un informe tècnic que avali la viabilitat de les diferents opcions plantejades, ja sigui una pista de vuit carrils o alternatives de sis carrils, analitzant-ne els avantatges i inconvenients a mitjà i llarg termini. Paral·lelament, es demana avançar en els tràmits administratius i urbanístics necessaris perquè la construcció de la instal·lació es pugui reprendre tan aviat com sigui possible.

Els acords també recullen la voluntat de donar continuïtat al desenvolupament del complex esportiu d’Inpacsa, amb l’objectiu de dotar Balaguer d’una nova piscina climatitzada, els pavellons poliesportius PAV-3 i un nou camp de futbol en previsió del desenvolupament del PMU-1. A més, s’acorda redactar el projecte d’un espai polivalent o gimnàs situat sobre els vestidors del Pavelló 1 d’Octubre i incloure’n l’execució al pressupost municipal de 2027, aprofitant la subvenció atorgada en el marc del Pla de Xoc per a la modernització i millora de les instal·lacions esportives públiques de la Generalitat.

La moció ha estat aprovada per unanimitat i, durant la sessió plenària, tots els grups han valorat positivament que el text final incorporés les diferents aportacions presentades, fet que ha permès assolir un ampli consens. Al torn de paraules el partits han coincidit també en el toc d’atenció que els han fet els clubs esportius per a posar-ser d’acord i treballar a partir d’ara per prioritzar les necessitats que els hi reclamen. 

D’altra banda, el ple també ha aprovat per unanimitat la moció presentada pel grup municipal d’ERC Balaguer, en la qual denunciava la situació de manca de personal a l’oficina de Correus i al servei postal durant el període de vacances, «en perjudici directe tant per als treballadors com per a tots els veïns i veïnes que esperen les seves cartes o notificacions». La moció reclama suport per a la plantilla de Correus i exigeix que s’aturin les retallades en la freqüència i la qualitat del repartiment.

Finalment, ERC també ha presentat, amb caràcter d’urgència, una moció per instar la modificació de l’Ordenança Fiscal número 13, reguladora de la taxa de gestió de residus municipals. Concretament, ERC proposava suspendre i replantejar el cobrament de la taxa als locals tancats per evitar un tribut que considera abusiu i que entra en contradicció amb el principi que «qui contamina paga». En aquest sentit, el grup republicà proposa una taxa proporcional i simplificada, amb una escala de preus adaptada als espais d’ús privat i sense activitat econòmica.

La moció neix arran de les queixes veïnals per les cartes enviades, en què s’imposa un cobrament lineal de 139,04 euros als propietaris de locals tancats destinats a usos privats o sense especificar. També s’hi han inclòs terrenys amb petites edificacions sense sortida directa a la via pública, masies i habitatges disseminats sense activitat econòmica. Pel que fa a les masies i als habitatges disseminats fora del nucli urbà, ERC demanava vincular el pagament a l’existència d’un servei real de recollida o d’un punt d’aportació accessible, i proposava fixar una taxa de 0,00 euros per a aquelles edificacions que no disposin d’aquest servei i en què el propietari ja pagui la taxa de residus pel seu habitatge principal a Balaguer, evitant així dobles càrregues. L’objectiu és introduir criteris més objectius i proporcionals perquè la modificació de l’ordenança pugui entrar en vigor l’1 de gener de 2027.

Des de l’equip de govern, Lorena Gonzalez ha manifestat que s’ha d’aplicar l’ordenança perquè està vigent i s’aplica des del 2025. Tot i això, ha anunciat que l’equip de govern demanarà un informe per poder ajustar la taxa segons cada cas, com poden ser els pàrquings. Tanmateix, ha recordat que el servei no pot ser deficitari, tal com obliga la normativa europea.

La moció s’ha aprovat després de dos torns de votació, a causa de les discrepàncies en alguns dels seus punts.

D’altra banda, el ple de la Paeria de Balaguer ha aprovat diferents convenis amb ajuntaments de la comarca per a la gestió de les funcions de suport del Museu de la Noguera com a Museu de Suport Territorial.

Primerament, el ple ha donat llum verda a l’addenda corresponent a la pròrroga del conveni de col·laboració entre el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i el Museu de la Noguera sobre el programa de Museu de Suport Territorial, així com al conveni específic de col·laboració entre ambdues administracions per al desenvolupament d’aquest programa durant l’any 2026. Paral·lelament, també s’han aprovat diferents convenis de col·laboració entre la Paeria de Balaguer i diversos ajuntaments de la comarca per a la gestió de les funcions de suport que presta el Museu de la Noguera com a Museu de Suport Territorial. Els convenis s’han signat concretament amb els ajuntaments d’Artesa de Segre, Camarasa, Castelló de Farfanya, Isona i Conca Dellà, Ivars de Noguera, les Avellanes i Santa Linya, Os de Balaguer, Ponts i Vilanova de Meià.

Un altre conveni que ha tirat endavant és el de col·laboració entre el Departament de Drets Socials i la Paeria de Balaguer per al compartiment d’usos del Casal Cívic situat al carrer Miracle. També s’ha aprovat l’adhesió de la Paeria al Pla Comarcal d’Igualtat de Gènere i LGBTI+ de la Noguera per al període 2025-2029.

El ple ha finalitzat amb l’apartat de decrets i el torn de precs i preguntes.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar