Catalunya viu l'octubre més càlid i més sec registrat en els darrers anys. La temperatura de l'aigua del mar també ha batut records situant-se en els 21,3 graus

Per Ràdio Balaguer
404 visites

D'altra banda les temperatures a Europa augmenten el doble de ràpid que la mitjana del planeta. Els desastres naturals han afectat mig milió de persones i han causat desperfectes per 50.000 MEUR, segons la WMO

C38Fe17031Dcba1F9B328F327289Cc2D4E00B7D8E35F4649953C391Cc9248506

L'octubre del 2022 ha estat el més càlid mesurat arreu de Catalunya, segons el Servei Meteorològic de Catalunya. Les xifres apunten que arreu del país s'han superat les elevades temperatures dels anys 2014, 2013, 2006 o 2001, llevat d'alguns sectors del vessant sud del Pirineu occidental i de la Costa Daurada.

Així mateix, indiquen que ha estat un mes sec o molt sec a gran part del país i que, d'acord amb les dades recollides a l'observatori de l'Estartit, la temperatura de l'aigua del mar d'aquest període ha estat la més alta des de l'any 1974, amb 21,3 graus i superant per una dècima la de l'any 2014, que va ser de 21,2 graus.

 

La temperatura va ser excepcionalment alta per l'època de l'any amb màximes que van superar els 30 graus a molts punts del país i nits tropicals a la línia del litoral. En aquest sentit, les estacions d'El Canós i Cervera, a la Segarra, van registrar temperatures de 5,8 i 5,4 graus per sobre de la mitjana i la de Pujalt, a l'Anoia, de 5,2 graus per sobre.

 

Encara que les condicions anticiclòniques van ser persistents al llarg del mes, Catalunya ha quedat afectada pel pas de quatre pertorbacions. Amb tot, aquestes pluges van ser poc significatives i van situar-se per sota dels nivells habituals per un mes d'octubre. Així, durant aquest període, les majors quantitats de precipitació van produir-se a les comarques del Pallars Sobirà i l'Alta Ribagorça, concretament a les estacions d'Espot (165,3 mm), a la de Bonaigua (146,3 mm) i a la de Viu de Llevata (111,1 mm).

 

Les temperatures a Europa augmenten el doble de ràpid que la mitjana del planeta

D'altra banda les temperatures a Europa durant els últims 30 anys han augmentat el doble de ràpid que la mitjana del planeta, segons un estudi publicat aquest dimecres per l'Organització Meteorològica Mundial (WMO, per les seves sigles en anglès).

L'informe assenyala que, entre 1991 i 2021, Europa s'ha escalfat 0,5 graus centígrads per dècada, el ritme més elevat tots els continents. Com a resultat, el document apunta que les glaceres dels Alps han perdut 30 metres de gruix en els últims 25 anys.

Per altra banda, l'impacte de les altes temperatures i els desastres naturals han afectat de forma directa més de mig milió de persones i han causat desperfectes per valor de més de 50.000 milions d'euros.

 

En aquest sentit, l'organització meteorològica vaticina un increment dels episodis climàtics extrems, una tendència que també tindrà impacte en la vida de les persones. Segons les estimacions de la WMO, la combinació del canvi climàtic, la urbanització i l'envelliment de la població accentuaran la vulnerabilitat a la calor.

 

També augmentarà el nombre de persones al·lèrgiques per culpa de les alteracions en el pol·len i les espores. Segons l'estudi, un de cada quatre adults que viuen a Europa pateix algun tipus d'al·lèrgia, mentre que la proporció entre la població infantil és d'entre el 30% i el 40% i es manté a l'alça.

 

De fet, l'informe cita dades de l'Organització Mundial de la Salut, que l'any 2019 va xifrar en prop de mig milió el nombre de morts prematures a Europea provocades per la contaminació atmosfèrica.

 

Pel que fa als ecosistemes, la WMO apunta que bona part dels danys que es produeixen en incendis no intencionats es deuen a situacions extremes i a les quals els boscos no estan ben adaptats.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar