Cultura obre el procés participatiu per elaborar el Pla d'Arxius i Gestió Documental 2019-2020

Per Ràdio Balaguer
549 visites
Dea0Ce7672F98B06De80583557B98370Presentacioprocsparticipatiuperelaborarelpladarxius
Avui ha tingut lloc, a l'Arxiu Comarcal del Baix Llobregat (Sant Feliu de Llobregat), la primera taula de debat territorial del Pla d'Arxius i Gestió Documental 2019-2020, un projecte impulsat pel Departament de Cultura i aprovat pel Govern de la Generalitat el passat 11 de desembre de 2018.
 
Aquesta primera taula de debat obre un procés participatiu amb el sector professional dels arxius i la gestió documental. S'han reunit uns 30 professionals, de diferents administracions de les comarques de l'Alt Penedès, Anoia, Baix Llobregat i Garraf, així com del Bisbat de Sant Feliu de Llobregat. Les properes reunions seran a Terrassa, Tarragona, Lleida, Girona, Barcelona i Granollers. La darrera convocatòria serà el 13 de març.
 
El Departament de Cultura, amb la participació del Consell Nacional d'Arxius i Gestió Documental, que en farà el seguiment, establirà els eixos que han de vehicular el debat fins a la seva conclusió. A partir del mes de maig està prevista l'obertura de diferents taules sectorials i temàtiques formades per experts de totes i cadascuna de les matèries. El resultat de tot aquest procés participatiu es recollirà en els documents Horitzó Arxius 2030, el Pla Estratègic d'Arxius i Gestió Documental 2021-2024 i una proposta de desplegament o modificació del marc normatiu vigent.
 
El Pla neix amb la voluntat de convocar i reflexionar sobre el tema amb tots els agents de l'arxivística i la gestió documental a Catalunya i els seus àmbits propers. En la seva elaboració participaran les administracions públiques responsables dels arxius i la gestió documental, les institucions privades titulars de centres d'arxius, els professionals i les empreses dedicades a la gestió documental, administració electrònica, software i hardware i la preservació digital; l'Associació d'Arxivers – Gestors de Documents de Catalunya i altres associacions del sector.
 
Per posar en relleu el caràcter transversal, l'execució del Pla compta amb una comissió integrada per diversos representats dels departaments de Presidència, Cultura, Polítiques Digitals i Administració Pública i Consorci AOC. Els principals organismes de seguiment i assessorament són el Consell Nacional d'Arxius i Gestió Documental, el CoNCA, la Subcomissió d'Arxius de la Comissió Mixta Govern de la Generalitat – Església Catòlica i la Comissió d'Impuls del Pla Nacional de Fotografia.
 
Més de 330 centres amb més de 880.000 metres de documentació
L'elaboració del Pla d'Arxius i Gestió Documental neix davant la importància creixent dels arxius i la gestió documental en la vida pública i social, així com de la necessitat de garantir la transparència dels processos de l'Administració, l'accés en obert a les dades, la interoperabilitat o la reutilització de la informació en el seu dia a dia.
 
Actualment, hi ha més de 330 centres i serveis d'arxiu que conserven més de 880.000 metres de documentació, amb uns 1.200 professionals, i que també planifiquen i gestionen la producció documental de les seves institucions, ja siguin públiques o privades. El progrés tecnològic comporta un procés de canvi permanent en els plantejaments i mètodes de treball. Gran part dels documents es produeixen i gestionen ja en suport electrònic i cal donar per això resposta als reptes que genera.
 
El Pla té com a principals objectius revisar, completar i actualitzar el Sistema d'Arxius de Catalunya (SAC) a partir de la seva valoració i diagnosi; conèixer l'entorn, pensar i compartir una visió dels arxius i de la gestió documental en els propers deu anys, i revisar les polítiques del govern de la Generalitat i elaborar un pla estratègic quadriennal que marqui les actuacions i les inversions de la Generalitat en l'àmbit dels arxius i la gestió documental.
 
 

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar