El 061 CatSalut Respon ha atès 2.220.317 alertes l'any 2017 i ha mobilitzat més d'un milió de recursos sanitaris
El 061 CatSalut Respon, el telèfon de salut de Catalunya, ha atès 2.220.317 alertes al llarg del 2017, el que suposa la gestió de 6.083 alertes diàries, un 11,4% més que l'any anterior.
Aquest volum d'alertes correspon a 1.659.787 incidents, el 44'5% dels quals s'ha resolt telefònicament (738.209), a través de consultoria sanitària urgent, derivació, consell de salut, informació i/o resolució de tràmits administratius, sense requerir mobilització de recurs sanitari, cosa que significa un increment d'un 19% respecte l'any anterior.
En el 55'5% dels casos restants (921.578) s'ha requerit la mobilització d'un metge a domicili, unitat terrestre del SEM o helicòpter medicalitzat del SEM, per atendre la persona afectada en el lloc de l'incident, la qual cosa implica un increment d'un 4,8% respecte l'any anterior.
Si tenim en compte la tipologia de demanda, el 43% del total dels incidents ha estat per malaltia en domicili, el 19% per consultoria sanitària no urgent, el 14% per accidents o traumatismes, el 13% per necessitat de transport sanitari a un centre hospitalari, el 8% per malaltia en lloc públic i el 3% requerien informació de servei.
El telèfon de Salut de Catalunya està actiu les 24 hores els 365 dies de l'any. Compta amb un equip de més de 200 professionals de la salut, format per metges/ses, infermers/es i teleoperadors/es, que resolen tot tipus de qüestions relacionades amb la salut, des de la renovació de la targeta sanitària fins orientar com cal tractar la febre d'un nadó, un dubte en l'administració de la medicació o qualsevol altre problema de salut. En cas que la valoració sanitària així ho requereixi, adreça al centre de salut més adient, activa un metge a domicili, una ambulància o un helicòpter medicalitzat del SEM.
Al 061 CatSalut Respon s'hi pot accedir per telèfon a través del 061, per mail a través de 061catsalutrespon@gencat.cat, per xat actiu al web del sem.gencat.cat o a través de l'app del 061 CatSalut Respon. Trucant des de l'app, el 061 et geolocalitza i accedeix a la teva història clínica immediatament, sempre que hi hagis donat consentiment previ. A més, permet el reconeixement dels pacients crònics i complexos i altres d'especial seguiment.
Durant el 2017 s'han rebut 4.269 trucades mitjançant aquesta app. El 51% han estat per malaltia a domicili (2.170 trucades), el 43% per consulta sanitària o d'informació de servei (1.858 trucades), el 3% per accident o traumatisme (127 trucades) i el 3% per malaltia en via pública.