El Consorci Segre-Rialb licita la primera fase de la Via Blava, un recorregut natural al voltant de l'embassament de Rialb. S'executaran 40km dels 120 totals previstos, d'una via pensada per a excursionistes i ciclistes
El Consorci Segre-Rialb ha iniciat el procés de licitació de les obres per a la creació de la Via Blava, un itinerari natural d'uns 120 quilòmetres que envoltarà l'embassament de Rialb i part del riu Segre. Aquest projecte es planteja com un eix estratègic per impulsar el turisme actiu i sostenible entre les comarques de la Noguera i l'Alt Urgell, i forma part de les actuacions previstes en el Pla Director Urbanístic de l'àmbit de Rialb.
La primera fase, que ara s'ha tret a licitació, afecta els termes municipals de Ponts, Oliana i Peramola. Josep Tàpies, president del Consorci Segre-Rialb i alcalde de Ponts, ha volgut ressaltar a Ràdio Balaguer aquest fet, deixant clar que l'actuació d'ara només cobrirà 40 km dels 120 totals previstos.
Segons ha explicat també Josep Tàpies, la via està pensada per a vianants, ciclistes i excursions a cavall, i exclou expressament l'ús de vehicles motoritzats per preservar l'entorn natural. La via segueix traçats singulars de l'entorn del pantà, per a que sigui molt accessible a tot tipus d'usuaris, amb una base agradable i recuperant camins que fins ara no estaven massa ben conservats i tenen un gran valor paisatgístic.
El projecte contempla la millora de trams ja existents i l'obertura de nous camins, a més de la instal·lació de senyalització i la neteja de vegetació. Totes les actuacions tenen com a objectiu garantir la seguretat i la continuïtat del recorregut.
El projecte global que està duent a terme el Consorci preveu un total de 18 actuacions a l'entorn de Rialb amb una inversió de 2,5 milions d'euros, finançats a través dels fons Next Generation EU, dins del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinacions. Tàpies diu que estan molt contents de poder disposar de tots aquests diners que han repartit en finançar projectes en 4 eixos: la transició sostenible, l'eficiència energètica, la transició digital i la connectivitat.
Tàpies diu que no hi ha un termini fixat per tenir els 120 km totals de la via realitzats, ja que dependrà de condicionants com el poder disposar de finançament. Pel que fa als 40 km que s'han tret ara a licitació, esperen que estiguin acabats en uns 5 mesos.
Tots els projectes dependents dels 2.5 milions d'euros rebuts dels Next Generation hauran d'estar finalitzats a mitjans de l'any 2026. El Consorci seguirà buscant finançament per completar altres projectes com la finalització dels 80 km restants de la Via Blava.