El Govern dona el vistiplau al pla que marcarà les polítiques d'habitatge a Catalunya en els propers 15 anys. L'objectiu és garantir el dret a l'habitatge a les noves generacions de joves i a les noves llars que es creïn durant aquests anys.
El Govern de la Generalitat ha donat el vistiplau al Pla Territorial Sectorial d'Habitatge (PTSH) elaborat per la Secretaria d'Habitatge i Millora Urbana del Departament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge. Aquest Pla s'ha de convertir en el full de ruta que ha d'inspirar les polítiques que s'engeguin els propers 15 anys a Catalunya en aquest àmbit, amb l'objectiu de garantir el dret a l'habitatge a les noves generacions de joves i a les noves llars que es creïn durant aquests anys.
Es tracta d'un document estratègic que apunta grans objectius i les mesures més adients per territoris i necessitats que s'hi detectin en cada moment. L'avantprojecte del Pla s'ha presentat aquests darrers mesos arreu del territori amb la voluntat de recollir la participació de tots els agents implicats i generar un consens ampli amb els plantejaments que proposa. Un total de 80 ajuntaments, entitats i organitzacions de l'àmbit de l'habitatge hi han fet aportacions.
Les línies d'actuació previstes en el Pla s'han elaborat d'acord amb un informe del Centre d'Estudis Demogràfics segons el qual es desprèn que fins a l'any 2030 es formaran 880.000 noves llars a Catalunya. Així, el Pla preveu que les administracions puguin impulsar polítiques públiques d'habitatge social per beneficiar unes 315.000 d'aquestes noves llars, ja sigui a través del parc públic en lloguer social, fomentant altres sistemes de tinença d'habitatge o incrementant els ajuts socials relacionats amb l'habitatge, per arribar al doble de famílies a què s'arriba actualment.
En aquest sentit, el pla elaborat per la Generalitat preveu que les administracions impulsin l'ampliació del parc de lloguer social a destinat a lloguer, ja sigui construint nous habitatges públics, adquirint-ne o mobilitzant el parc existent cap al lloguer social (amb la previsió d'arribar amb aquest sistema a incrementar el parc públic en més de 130.000 habitatges). En segon lloc, l'Administració haurà de promoure la construcció d'habitatges amb protecció oficial de compravenda i de tinences intermèdies (per cobrir així més de 140.000 habitatges). Finalment, el Govern preveu també ampliar i crear nous ajuts al pagament del lloguer.