El Meteocat confirma que la tercera onada de calor de l’estiu s’allargarà fins dimecres vinent. Catalunya viu una primera meitat d’estiu “inèdita” des de 1950 pel que fa a la temperatura

Per Ràdio Balaguer
59 visites

El Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) ha confirmat aquest dimecres que Catalunya entra avui en la tercera onada de calor d’aquest estiu, i que l’episodi s’allargarà tota una setmana, “almenys fins dimecres vinent”. La directora del Meteocat, Sarai Sarroca, ha dit que els avisos per calor "toquen sostre" dijous, i que divendres les temperatures baixaran una mica per l’entrada de pols subsahariana. A parir de diumenge la temperatura es tornarà a enfilar. Des del Meteocat confirmen que Catalunya viu una primera meitat d’estiu “inèdita”, almenys des de 1950, pel que fa a temperatures, amb episodis de calor recurrents i “molt llargs”, i una anomalia de temperatura extraordinària.

Pel que fa a les previsions a mitjà termini, des del Meteocat indiquen que els mapes apunten que la calor es mantindrà forta almenys tota la primera meitat d’agost i que podria baixar a partir d’aleshores, gràcies a una presència més elevada de precipitacions.

La tercera onada de calor

Sobre la nova onada de calor, Sarroca ha recordat que ja hi ha els avisos per altes temperatures “activats”, amb llindars de 4 sobre 6 els més alts a l’àrea de Ponent, que superaran fàcilment els 40 graus.

El Meteocat considera que aquesta és la tercera onada de calor de l'estiu, i no la quarta, ja que el darrer episodi sostingut d'altes temperatures, que inicialment s'havia definit com a onada de calor, finalment no va acabar reunint les condicions per considerada com a tal. És a dir, que les temperatures extremes no van ser prou sostingudes en el temps ni en una extensió prou general del país, segons ha argumentat Sarroca.

Davant de les previsions d'altes temperatures, Protecció Civil reitera la crida a la prudència i manté activat en alerta el Pla territorial de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT), per les altes temperatures que es preveuen fins a mitjans de la setmana vinent.

Perill extrem d’incendi forestal

En paral·lel, davant del perill extrem d'incendi forestal, Protecció Civil també manté activat en fase d'alerta el Pla especial d'emergències per incendis forestals de Catalunya (INFOCAT).

També s'informa que el Departament d'Agricultura ha anunciat un nou episodi de perill d’incendis forestals a partir d'aquest dimecres amb vigència prevista fins al 4 d'agost, amb nivells màxims de perill a partir de dissabte 1 d'agost. Els nivells seran de perill molt alt o extrem en bona part del país.

Davant d'això, el Cos d'Agents Rurals manté activat el nivell 4 del Pla Alfa per perill extrem d'incendi forestal a 43 municipis de 7 comarques, mentre que 218 municipis de 19 comarques es troben en nivell 3 per perill molt alt. El Cos demana evitar qualsevol activitat que pugui comportar un risc d'incendi forestal, especialment durant les hores de màxima insolació.

Per la seva banda, els Bombers de la Generalitat continuen reforçant el dispositiu operatiu a totes les regions d’emergències d’acord amb l’anàlisi de la Unitat Tècnica del GRAF (Grup d’Actuacions Forestals), que manté el nivell de risc en 5 sobre 6 a les regions d’emergències Centre, Lleida, Metropolitana Sud, Tarragona i Terres de l’Ebre, i en 4 sobre 6 a les regions de Girona, Metropolitana Nord i de Pirineus.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar