El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida i el sector turístic de la demarcació preveuen una bona temporada d'estiu amb l'objectiu de revalidar i consolidar els resultats rècord del 2022
-L'estiu del 2022, el primer sense restriccions des de l'inici de la pandèmia, les comarques de Lleida van rebre 581.616 turistes que van fer 1.562.637 pernoctacions en establiments de turisme reglat. Un resultat rècord amb un 3 % més de pernoctacions respecte al 2021 i un 9,36 % millor que el 2019, abans de la pandèmia.
-El sector turístic de de Lleida ha mantingut una tendència de creixement positiu constant, estiu rere estiu, del 2013 fins al 2019, que només es va interrompre l'any 2020 amb motiu de la COVID-19, per continuar creixent el 2021 i el 2022.
-La fortalesa del sector s'ha traduït en el primer quadrimestre d'enguany en un creixement d'un 5 % respecte a l'any 2022 en el nombre de viatgers i de pernoctacions i un increment d'un 16,8 % més d'estades que l'any 2019, abans de la pandèmia, en els quatre primers mesos de l'any.
El Patronat de Turisme preveu per a aquest estiu poder revalidar i consolidar els bons resultats del 2022, que va tancar la temporada amb xifres rècord i amb els millors registres de tots els temps, segons han explicat el president de la Diputació, Joan Talarn, i la vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, en la roda de premsa que han ofert conjuntament amb els representants de les diferents associacions d'allotjament turístic de la demarcació de Lleida per donar a conèixer les previsions d'ocupació per a la temporada estival i la campanya del Patronat sota el lema "Apropa't a Lleida. Viu el moment!". L'any 2022, al primer estiu sense restriccions des de l'inici de la pandèmia, la demarcació lleidatana va tancar una temporada històrica amb 581.616 turistes que van fer 1.562.637 pernoctacions en establiments de turisme reglat en hotels, turisme rural, càmpings i apartaments turístics, al marge d'altres tipologies d'allotjament, cosa que va representar un increment d'un 4,78 % més de viatgers i un 3 % més de pernoctacions respecte a l'estiu del 2021. També van ser millors que les dades de l'estiu del 2019, abans de la pandèmia, amb un augment d'un 9,36 % més de pernoctacions. El turisme a Lleida ha mantingut una tendència de creixement positiu constant, estiu rere estiu, del 2013 fins al 2019, que només es va interrompre l'any 2020 amb motiu de la COVID-19, per continuar creixent el 2021 i el 2022, segons Rosa Pujol.
El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida i els representants del sector turístic lleidatà han fet aquestes previsions d'ocupació turística per a l'estiu en el decurs d'una roda de premsa que ha tingut lloc aquest matí a la Diputació de Lleida en la qual també s'ha informat sobre la campanya de promoció turística engegada pel Patronat. Han participat a la roda de premsa el president de la Diputació en funcions, Joan Talarn; la vicepresidenta en funcions del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida en funcions, Rosa Pujol; el president de la Federació d'Hostaleria de Lleida, Josep Castellarnau; la presidenta de l'Associació de Càmpings de Lleida, Cel Feliu, i el vicepresident de l'Associació de Cases de Turisme Rural de Lleida, Jaume Ramon. També hi han intervingut el president de l'Associació d'Empreses de Turisme Actiu i Esports d'Aventura del Pallars Sobirà, Florido Dolcet, i el cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Juli Alegre, que ha presentat la nova campanya estiuenca amb el lema "Apropa't a Lleida. Viu el moment!".
En l'acte de presentació el president de la Diputació, Joan Talarn, ha destacat que "som una destinació turística de primer nivell que disposa d'una oferta turística de qualitat fonamentada en la cultura, la natura, el turisme actiu, la gastronomia i l'enoturisme. Tant les Terres de Lleida com el Pirineu i Aran són destinacions molt esperades i aquest estiu seran presents en moltes de les famílies que volen venir a les nostres comarques per passar les seves vacances". Talarn també ha posat en valor la feina feta durant aquests més de 30 anys pel Patronat de Turisme per promocionar els diferents productes de la destinació sota la marca Ara Lleida, "un projecte que s'ha pogut tirar endavant amb la col·laboració del sector privat, com ara el de restauració, el turisme actiu i les associacions d'allotjaments turístics, entre d'altres, i tots conjuntament han sabut donar valor al nostre territori".
Per la seva banda, Rosa Pujol, vicepresidenta en funcions del Patronat de Turisme, ha manifestat que els bons resultats que ha registrat la demarcació lleidatana durant els tres estius en el període de pandèmia, amb xifres rècord els dos darrers anys, així com el ritme de reserves actuals i el bon comportament turístic que està registrant el sector durant aquest any 2023, avalen les bones expectatives del sector de cara a aquest estiu que està a punt de començar. En aquest sentit ha explicat que les dades del primer quadrimestre d'enguany han tornat a assolir xifres rècord d'ocupació "gràcies a la fortalesa de la destinació", de manera prioritària a la zona del Pirineu amb motiu de la temporada d'esquí i la resta de l'oferta turística de la demarcació. De gener a abril el nombre de viatgers al conjunt del territori ha augmentat un 5,22 % en relació amb l'any passat i un 11,82 % respecte al 2019. Pel que fa a les pernoctacions, l'increment també és d'un 5,1 % sobre l'any 2022, si bé l'augment amb referència al 2019 s'eleva al 16,87 %. A totes aquestes dades s'ha d'afegir la recuperació que està mostrant el turisme internacional durant el primer quadrimestre d'enguany.
Pujol ha recordat que abans de la pandèmia sanitària el turisme a la demarcació de Lleida va mantenir del 2013 al 2019 una tendència de creixement positiu constant, estiu rere estiu, fins a l'any 2020, que la COVID va aturar, i que es va poder tornar a recuperar el 2021 i el 2022, motiu pel qual enguany es preveu poder revalidar i consolidar les dades del 2022.
La vicepresidenta en funcions del Patronat de Turisme ha explicat que les dades de la demarcació durant el primer quadrimestre, com també les previsions fetes per a aquest estiu, expressen el mateix optimisme que ha fet palès Exceltur, l'Associació per a l'Excel·lència Turística que agrupa les empreses més rellevants del sector a escala del conjunt de l'Estat, la qual ha fet una previsió de cara a aquest estiu d'assolir xifres rècord en l'àmbit estatal fruit del resultat d'una enquesta que Exceltur va fer la segona setmana d'abril a 2.000 empreses sobre les seves expectatives de vendes i de negoci per al segon trimestre i per al conjunt de l'any.
Les reserves es deixen cada vegada més per a darrera hora
En el decurs de la roda de premsa els representants de les diferents associacions d'allotjament turístic de la demarcació de Lleida s'han mostrat optimistes envers la temporada d'estiu, que s'afronta amb uns indicadors de reserves que presenten unes bones previsions d'ocupació. Tots els representants de les associacions d'allotjament han coincidit a afirmar que "cada dia les reserves són més properes a la data prevista d'arribada i molts tenen en compte els factors climatològics abans de reservar".
En el seu torn de paraula, Josep Castellarnau, president de la Federació d'Hostaleria de Lleida, ha manifestat que el seu principal client en un 80 % és d'àmbit estatal i de tipus familiar que busca destinacions tranquil·les envoltades de natura d'oci amb activitats per a la canalla, "i en aquest sentit a la demarcació de Lleida estem molt ben posicionats". Castellarnau també s'ha referit a les dades del primer quadrimestre de l'any al territori, que "han anat molt bé per la temporada d'esquí", si bé de cara a la campanya d'estiu s'ha mostrat més cautelós atès que "les dades econòmiques no van gaire bé i estan apujant els interessos a les famílies, que és el nostre principal client". No obstant això, ha volgut transmetre un missatge positiu, posant en valor la bona oferta turística de la demarcació i la qualitat del servei que ofereix.
Cel Feliu, presidenta de l'Associació de Càmpings de Lleida, ha afirmat que aquests dos darrers anys de pandèmia han anat molt bé per al sector del càmping. "Ens vam donar a conèixer davant d'un públic que, molts d'ells, pensaven que només disposem d'acampada, i van poder comprovar que tenim una oferta més àmplia amb bungalous i acampada, i això ens va permetre poder arribar a un públic més extens, la qual cosa ha permès un creixement molt alt en aquests dos darrers anys. La previsió per a aquest estiu és poder consolidar el creixement d'aquests darrers dos anys, després de la pandèmia."
Per la seva banda, Jaume Ramon, en representació de la Federació de Cases Rurals de Lleida, ha explicat que el sector té un client molt fidel i molt familiar i de cara a aquest estiu l'objectiu és poder mantenir aquest client que repeteix, millorant l'oferta d'experiències tot treballant per incrementar el nivell de promoció del nostre territori i de les activitats que s'hi porten a terme. Respecte a aquest estiu, ha manifestat que preveuen fregar la plena ocupació durant el mes d'agost i arribar al 50 % el mes de juliol, si bé confien que aquest percentatge es pugui incrementar.
Finalment Florido Dolcet, en representació de les empreses de turisme actiu i president de l'Associació d'Empreses de Turisme Actiu i Esports d'Aventura del Pallars Sobirà, ha exposat que si bé la temporada va arrencar amb preocupació a causa de la sequera, actualment amb les darreres pluges es troben en una situació de normalitat en tota la zona del Pirineu. En aquest sentit, per explicar aquesta situació de normalitat, s'ha referit als 50.000 serveis per a escolars que han fet les empreses de turisme actiu del Pallars Sobirà des d'abril fins ara amb activitats de ràfting, canoes, caiacs, hidrospeed, trekking pel Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, hípica i BTT, entre d'altres.
La temporada de turisme actiu i esports d'aventura 2023 disposa d'unes 280 empreses distribuïdes per les 13 comarques del Pirineu i les Terres de Lleida. L'objectiu del Patronat de Turisme per a la temporada d'enguany que s'inicia a la primavera i es perllonga fins a la tardor, és assolir la xifra d'uns 800.000 serveis contractats, guarisme que representaria un lleuger creixement respecte a l'any anterior i se situaria en un 4 % sobre les dades del 2019 en les diferents activitats de terra, aire i aigua.
El sector dels esports d'aventura aquàtics, malgrat la sequera d'enguany i que ja es va començar a notar a partir de la segona meitat de l'estiu de l'any passat, ha sabut adaptar-se, replantejar algunes propostes i fer canvis en els llocs on practicar l'activitat. El ràfting es manté com la punta de llança de l'oferta de turisme actiu de la demarcació i un dels principals atractius turístics durant els mesos d'estiu. El ràfting és l'esport rei en la modalitat d'aigües braves, però també destaquen altres disciplines com ara el piragüisme (canoa i caiac), l'hidrospeed, l'hidrotrineu, el descens de barrancs, l'hidrobob i el trekking aquàtic, entre d'altres. Els rius Noguera Ribagorçana, Noguera Pallaresa, Garona i Segre són des de fa anys llocs ideals de les comarques de Lleida per a la pràctica de multitud de modalitats aquàtiques, tant en aigües braves com tranquil·les.
La demarcació de Lleida ofereix gràcies al seus espais naturals un ampli ventall de propostes que omplen les expectatives dels més agosarats, però també activitats ideals per fer amb amics o acompanyats dels més petits de la família, amb calma i gaudint al mateix temps del meravellós espectacle que la natura ens proporciona durant l'estiu.
Les festes de Sant Joan donaran el tret de sortida a la temporada d'estiu
El punt d'arrencada de la temporada d'estiu coincideix amb l'inici de les vacances escolars i la celebració de les baixades de falles al Pirineu i la festivitat de Sant Joan. Com és habitual quan la festa s'escau en cap de setmana o en dates immediatament anteriors o posteriors al mateix cap de setmana, el nivell d'ocupació es preveu que sigui alt. Les zones turístiques de la demarcació, però principalment a les àrees del Pirineu, on se celebra la festa del foc del solstici d'estiu amb la baixada de falles i la crema dels haros a les comarques de l'Alta Ribagorça, el Pallars Sobirà, l'Alt Urgell, el Pallars Jussà i la Val d'Aran, l'ocupació en els establiments d'allotjament turístic es podria situar per sobre del 85 %, arribant en alguns casos a fregar la plena ocupació. També les segones residències tindran un nivell d'ocupació alt.
L'agost concentra la millor ocupació
Com ja és habitual, l'agost serà el mes que registrarà una demanda turística més alta, amb una mitjana d'ocupació que oscil·larà entre el 80 i el 95 %, segons el tipus d'allotjament i la zona turística, tot i que en algunes dates i destinacions, i d'acord amb la tipologia d'allotjament, els percentatges poden arribar a la plena ocupació pels volts del 15 d'agost, que enguany s'escau en dimarts i podria donar lloc a diferents combinacions durant la setmana anterior i la mateixa setmana de la celebració de la Mare de Déu d'Agost.
La previsió per sectors
Per sectors, l'hoteleria podria assolir una mitjana d'ocupació durant el mes de juliol a les zones turístiques de Lleida i la seva àrea d'influència i a la mateixa ciutat de Lleida d'entre el 50 i el 65 %. A l'agost, aquesta mitjana se situarà per sobre del 80 %. Les dues setmanes centrals del mes d'agost és quan es produirà l'ocupació més alta. Per al mes de setembre es preveu una ocupació que pot oscil·lar entre el 45 i el 55 %, amb un comportament força bo en el període dels deu dies abans de la Diada de l'Onze de Setembre, que enguany s'escau en dilluns.
Pel que fa al turisme rural, l'ocupació podria oscil·lar al conjunt de la demarcació de Lleida al voltant del 50 % al juliol i del 80 % a l'agost. El mes de setembre la mitjana es podria situar sobre el 40 %.
Finalment, el sector del càmping preveu poder mantenir els bons nivells d'ocupació de l'any passat, que van representar el millor resultat fins ara. S'estima que les places de bungalous assoliran al mes de juliol al voltant d'un 75 % d'ocupació, mentre que a l'agost es podria situar en una mitjana del 95 %. Es calcula que les previsions en la modalitat d'acampada per al mes de juliol es mouran entre el 50 i el 55 %; a l'agost, fins a la setmana del 20, es podrien situar entre el 90 % i la plena ocupació, i a partir del dia 21 fins a final de mes, sobre el 75 %. En anys anteriors, les places d'acampada van oscil·lar al mes de setembre entre el 40 i el 45 % de mitjana. El sector del càmping va registrar l'estiu del 2022 el seu millor resultat de tots els temps i va experimentat un creixement d'un 21,5 % quant al nombre de pernoctacions (576.491) respecte al 2019 (474.637).
D'altra banda, també cal tenir present que les altres modalitats d'allotjament turístic no recollides en aquestes previsions tindran una bona ocupació aquest estiu i el seu dinamisme repercutirà en l'economia de la demarcació i de manera prioritària en la contractació de serveis de turisme actiu i activitats culturals, les visites als espais naturals, als establiments de restauració i al comerç en general. Es tracta d'altres formes d'allotjament en albergs, refugis i Apartaments d'Ús Turístic-HUTS, com també les segones residències del conjunt del territori.
Una oferta de 80.027 places
L'oferta d'allotjament turístic per a aquest any 2023 a les comarques de Lleida entre hotels, càmpings, turisme rural, apartaments turístics, refugis, instal·lacions juvenils i albergs se situa en 80.027 places.
Per tipus d'allotjament, l'oferta d'hoteleria és de 418 establiments amb 19.430 places (a l'estiu no estarà oberta al 100 % de l'oferta); turisme rural, 681 cases i 5.020 places, i càmping, 63 establiments i 22.749 places, de les quals més de 4.500 són de bungalous. La resta de l'oferta engloba els 31 apartaments turístics (amb 682 places), els 47 albergs (3.222 ), els 66 refugis (2.072), les 29 cases de colònies (2.378), les 5 granges escola (626) i 4.240 habitatges d'ús turístic amb 23.320 places. L'any passat el nombre d'habitatges d'ús turístic va ser de 3.775 establiments amb 20.762 places.
Campanya "Apropa't a Lleida. Viu el moment!"
El cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida , Juli Alegre ha presentat la nova temporada d'estiu amb el lema "Apropa't a Lleida. Viu el moment!". La campanya promocional vol donar continuïtat a les accions promocionals que el Patronat ja va impulsar durant el procés de recuperació de la pandèmia a l'estiu de l'any passat amb el lema "Lleida t'espera de nou. Vine i viu-la", i alhora segueix posant en valor la identitat del territori, la qualitat i diversitat de l'oferta turística basada en els espais naturals de la demarcació i el patrimoni cultural, tot reforçant els principals atributs que defineixen les comarques lleidatanes amb les inicials ADN Lleida: Autèntica, Diferent i Natural. La nova campanya manté com a element prescriptor de l'oferta una papallona de color verd com a símbol de la sostenibilitat, un valor que amb la crisi de la COVID-19 ha arribat per qüestionar-nos com vivim, com creixem i quin futur volem gràcies a una conscienciació creixent cap al nostre entorn.
Juli Alegre , ha explicat que quedar-nos atrapats a casa durant una bona temporada a causa d'una pandèmia mundial que ens va agafar de sorpresa a tots plegats va tornar a posar amb força sobre la taula les ganes de gaudir dels espais oberts, de passar-ho bé duent a terme activitats a l'aire lliure i d'enamorar-se de nou de la sensació de llibertat que proporciona estar en contacte directe amb la natura. En definitiva, després d'aquests anys de pandèmia han guanyat força les ganes de "Viure el moment" i d'assaborir les petites coses que ens proporciona la vida. Amb la nova campanya "Apropa't a Lleida. Viu el moment", el Patronat de Turisme convida ara a viure el moment present a la demarcació lleidatana i assaborir tot allò que ens ofereix el territori: del Pirineu a les Terres de Lleida.
La campanya està focalitzada cap a un públic familiar que té ganes de practicar activitats a l'aire lliure, descobrir les mil i una propostes que ofereix la demarcació des de la plana al Pirineu per viure l'aventura, la cultura, el turisme actiu, la gastronomia, el relax i el retrobament amb els espais naturals del territori. El públic objectiu de la nova campanya és el de proximitat, tant d'àmbit català com estatal.
Pel que fa a la imatge gràfica, la campanya mostra diferents fotografies del territori adreçades a promoure els productes de cultura, natura, turisme actiu, turisme familiar i l'enoturisme. També s'han produït espots de televisió, falques de ràdio i continguts per a xarxes i suports online. A més, s'han preparat diferents redaccionals (estiu en família i turisme actiu) per a l'elaboració de branded content.
La campanya publicitària tindrà incidència a Catalunya i a escala estatal a través dels principals mitjans de premsa escrita d'informació general, ràdio, televisió, Internet i publicitat exterior. En l'àmbit estatal la major incidència serà al País Valencià, a la Comunitat de Madrid, a les Illes Balears i al País Basc. També s'ha previst accions de comunicació al mercat francès. El pressupost de la campanya per a la contractació de suports és de 350.000 euros.