El Servei Català de Trànsit engega una campanya preventiva de conductes i factors de risc de ciclistes en via urbana. Aquesta és la primera campanya adreçada a ciclistes en via urbana.
El Servei Català de Trànsit (SCT) coordina amb les Policies Locals una campanya preventiva de conductes i factors de risc adreçada a ciclistes i als altres usuaris de la via pública, en vies urbanes, des d'aquest dilluns dia 2 de juliol i fins al diumenge dia 8 de juliol.
La campanya vol incidir en el comportament dels ciclistes, a l'hora de circular, i en el dels altres usuaris en relació als ciclistes. L'objectiu és mantenir una bona convivència entre tots els usuaris de l'espai públic a les nostres ciutats i pobles: vianants, ciclistes, motoristes i la resta de conductors.
Aquesta esdevé la primera campanya que engega l'SCT centrada en aquest col•lectiu i la desena campanya preventiva i integral que coordina enguany el Servei Català de Trànsit, després de les ja realitzades de seguretat passiva, drogoalcoholèmia, camions i furgonetes, distraccions, transport escolar i de viatgers, vianants, velocitat i motocicletes i drogoalcoholèmia. En total, aquest 2018 es duran a terme disset campanyes que incidiran en els principals factors de sinistralitat.
L'any 2017 van morir dos ciclistes per accident de trànsit en vies urbanes i 11 en vies interurbanes de Catalunya.
D'acord amb el baròmetre de la Bicicleta del 2016, que publica el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya amb l'objectiu de conèixer la percepció i l'ús que els catalans fan de la bicicleta, més del 70% de la població catalana d'entre 12 i 79 anys té bicicleta a casa. En canvi, només el 39% en fa ús freqüent, concretament un 6,4% la utilitza diàriament i un 9% un cop per setmana.
En aquest sentit, l'SCT recorda que:
• No es pot circular amb bicicleta utilitzant auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so i/o dispositius de telefonia mòbil
• Si circuleu de nit, s'han d'utilitzar dispositius d'enllumenat i senyalització òptica reglamentaris
• En vies urbanes, el casc és recomanable per seguretat i en tot cas és obligatori pels menors de 16 anys
• La bici ha de portar frens davant i darrere
• La velocitat màxima per un ciclista és de 45 km/h
• Si circuleu en bicicleta, no begueu ni prengueu drogues. La taxa d'alcohol permesa és de 0,5 g/l en sang o 0,25 mg/l en aire expirat.
D'altra banda, si circuleu en bicicleta per carril bici, zones de vianants i voreres habilitades respecteu la preferència del vianant. Quan hi hagi carril bici, l'usuari de la bicicleta haurà de circular per aquest i quan hi circuli per la vorera es vigilarà que ho faci d'acord amb la normativa prevista i mantenint una bona convivència amb els vianants.
En relació a la resta d'usuaris, es recorda:
• Que no poden parar o estacionar un vehicle als carrils bici, vies ciclistes i zones de reserva d'estacionament de bici sense autorització
• Que un vehicle de dues rodes motoritzat no pot circular pels carrils bici
• Que han de respectar la prioritat de pas dels ciclistes que circulen per un carril bici, un pas de ciclistes o un voral degudament senyalitzats.