El Tercer Sector exigeix al Govern que la renda garantida arribi 'al 100% de les persones que la necessiten'. Lamenta que la prestació deixa fora molts joves de 18 a 23 anys, les persones sense llar o algunes persones migrades
La Taula del Tercer Sector Social, que representa més de 3.000 entitats socials catalanes, exigeix que la renda garantida que aquest dimarts ha aprovat el Govern arribi "al 100% de les persones que la necessiten". L'entitat lamenta que aquesta ajuda "només arriba al 8% de la població en risc de pobresa a Catalunya mentre que la taxa de risc de pobresa és del 21%". Celebren una aprovació que consideren "imprescindible i urgent" però critiquen que arriba "tard" i que "segueix deixant fora col·lectius com la major part dels joves de 18 a 23 anys, les persones sense llar o les persones migrades que no poden justificar el temps suficient de residència a Catalunya".
La Taula recorda que s'ha validat "massa tard" perquè el vistiplau arriba gairebé tres anys després de l'aprovació de la prestació, el juliol del 2017. Critiquen que l'ajuda arriba al 8% de la població en risc de pobresa a Catalunya, que quantifiquen en 127.000 persones, mentre que la taxa de risc de pobresa és del 21%, és a dir més d'1,5 milions de persones.
Valoren positivament que el reglament flexibilitzi part dels requisits i permeti compatibilitzar algunes rendes del treball amb la prestació, com els contractes intermitents. Consideren que és una millora necessària perquè moltes d'aquestes persones en situació d'emergència social tenen feines molt precàries i inestables.
Tot i això, apunten que encara hi ha col·lectius especialment vulnerables que queden fora de l'accés a aquesta prestació com ho són els joves d'entre 18 a 23 anys que no compleixin els requisits establerts pel reglament, les persones sense llar i les persones migrades que no poden acreditar els dos anys de residència a Catalunya, fet que afecta especialment els joves migrats sols.
Perquè la prestació "funcioni bé" la Taula també demana millorar la quantia. Indiquen que l'import per a una persona
adulta és de 664 euros al mes i per a una família de dos adults i dos fills, de 1.196 euros al mes. Demanen que es tingui en compte que la mitjana del preu del lloguer a Catalunya és de 698 euros al mes i que cal una actualització de l'import perquè la renda garantida de ciutadania s'estableix a partir de l'Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC) que no s'actualitza des de fa 10 anys (2010).
D'altra banda, estan a l'expectativa sobre la proposta del govern espanyol de l'ingrés mínim vital i com encaixarà, precisament, amb la renda garantida que hi ha a Catalunya. "Caldrà veure la seva complementariat, la compatibilitat, la quantia, les condicions d'accés, com serà la coordinació entre les diferents Administracions, els tràmits a seguir", apunten en un comunicat.