EL TURISME DE LLEIDA, EN POSICIÓ PRIVILEGIADA PER PODER SORTIR REFORÇAT DESPRÉS DE LA CRISI DE LA COVI-19
La natural del territori i el turisme rural són alguns dels valors que ha destacat Juantxo Llantada durant el webinar que ha organitzat el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
"Les crisis són una oportunitat. I les comarques de Lleida tenen una oportunitat indiscutible pel que fa al sector turístic davant la crisi generada pel coronavirus amb motiu dels valors naturals del territori, que disposen d'una gran dispersió per la demarcació que garanteix la distància social. I, d'altra banda, perquè la psicologia del client avui dia està pensant en natura, en paisatge, territori, autenticitat i en no veure massificació de turistes. Per aquests motius les comarques de Lleida tenen una posició privilegiada per poder sortir d'aquest crisi reforçades." Això ha explicat aquest matí Juantxo Llantada, professor de l'IE Business School i expert en màrqueting, estratègia i innovació, durant el webinar que ha organitzat el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida per tractar sobre "Com gestionar la crisi de la Covid-19 des de la teva empresa".
La sessió ha estat presentada pel cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme, Juli Alegre, i moderada per Jimmy Pons, expert en innovació turística. El webinar ha despertat un gran interès entre el sector turístic de les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida, amb una participació de més de 250 persones vinculades amb el turisme de la demarcació lleidatana.
En el decurs de la jornada, que ha tingut una durada de més de 2 hores, els participants han formulat una gran quantitat de preguntes sobre dubtes relacionats amb els protocols i les mesures de prevenció que caldrà seguir tant en espais tancats com oberts i per a la pràctica d'activitats a l'aire lliure i de turisme actiu en les diferents fases de la desescalada que s'iniciarà a partir del dia 4 de maig. El Patronat de Turisme, enfront l'allau de peticions, ha assumit davant el sector empresarial el compromís de donar resposta a les consultes una vegada estiguin desenvolupats els protocols sobre les activitats en el sector turístic.
El webinar en el qual ha participat Juantxo Llantada s'ha centrat en 4 conceptes clau: 1.-L'anàlisi del moment actual de la crisi amb l'anunci de les fases de la desescalada. 2.- La comunicació: percepció i missatges. 3.- Estratègies per a la reentrada. 4.- Actuacions estratègiques.
Segons Llantada, les destinacions vinculades amb la natura i el turisme rural són els dos consums de producte turístic que es perceben com a més beneficiats per aquesta crisi, de manera que ha recomanat que els missatges vagin precisament encaminats a potenciar aquests valors una vegada comencin les diferents fases de la desescalada.
Un dels factors claus per fer front als efectes del coronavirus l'ha situat en treballar molt la comunicació per guanyar la confiança tant del client com dels proveïdors i planificar diferents alternatives per generar seguretat i fomentar el sentit de pertinença. La comunicació ha de servir per informar i també per formar sobre com està evolucionant la situació de la pandèmia al territori i com s'està preparant el sector davant l'acollida de turistes. Això genera una reducció de l'ansietat i alhora transmet seguretat. També ha recomanat començar a familiaritzar-se amb els protocols que caldrà seguir d'ara endavant en les diferents fases previstes de la desescalada per estar preparats, "perquè tan bon punt surti la normativa es pugui aplicar tan aviat com es pugui i amb les màximes garanties possibles". També ha demanat que les empreses tinguin un estoc de productes de seguretat com mascaretes, guants i alcohol per poder-los facilitar als clients i treballin protocols particulars per poder donar solucions a problemes com per exemple la gestió de les cues a les zones de més saturació.
Entre les propostes que ha suggerit ha destacat la creació de protocols per a la creació d'espais Covid-free a la demarcació, de manera que permeti al visitant tenir una percepció global de seguretat al territori i que la informació serveixi perquè tots els actors públics i privats tinguin el mateix nivell d'informació. El missatge que s'ha de fer arribar als diferents sectors del territori és que la destinació és segura, està compromesa amb la lluita contra la Covid-19, i ha recomanat la publicació de tots els protocols perquè tots els empresaris els puguin conèixer.
També ha posat en relleu la importància que al moment present té el món on-line i ha demanat a les empreses que publiquin imatges i vídeos per poder transmetre l'experiència amb els valors de llibertat, natura i descongestió tot posant el focus en el turisme familiar, els grups d'amics que es desplacen amb cotxe i els productes relacionats amb la natura i el turisme rural.
Llantada també ha demanat al sector públic i privat que treballin de forma conjunta en clau de territori per sortir d'aquesta situació més reforçats. I que treballin en clau de posició estratègica de resultats. Això vol dir que tothom ha de treballar en la mateixa posició estratègica i amb el mateix objectiu final, que és Lleida. "Si guanya Lleida", ha dit, "hi guanyem tots". És en clau de destinació. I per això cal que tothom cedeixi individualitats per una estratègia que ens uneix per poder treure el màxim profit d'aquesta situació que ens ha tocat viure."
Finalment, ha destacat que ara també és el moment de crear reputació i també de consumir productes de proximitat o km 0. És el moment de treballar i forjar les aliançes entre els productes i els serveis de proximitat. Els productes km 0, ens aporten valor a la identitat de Lleida, un valor reconegut pels consumidrs i visitants de la destinació.
Aquesta sessió de webinar forma part de les accions de formació on-line gratuïtes que està impulsant el Patronat de Turisme des de la declaració del decret d'alarma el 14 de març a causa de la pandèmia sanitària. La sessió es podrà consultar al web del Patronat de Turisme: aralleida.cat/formació.