Un total de 82.017 alumnes d'educació primària realitzaran avui, demà i dijous la prova d'avaluació de sisè d'educació primària, que avalua el grau d'assoliment de les competències bàsiques en acabar l'etapa. La prova s'aplicarà de manera simultània a tots els centres que imparteixen educació primària de Catalunya, que en aquesta edició seran un total de 2.270.
La prova, que s'aplica per onzè any consecutiu, enguany comptarà amb 3.676 aplicadors que en controlaran la correcta realització i amb 1.307 correctors que en faran la correcció. Aquesta prova la dissenya el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu.
Les dades d'alumnat que realitzarà les proves segons el servei territorial de Lleida seran 4.382.
Competències que s'avaluaran
La prova es distribuirà en cinc sessions, dues el primer dia al matí, una el segon dia i dues més el tercer, d'acord amb les cinc competències avaluades. Avui s'avalua la competència en llengua catalana i en llengua estrangera: 81.683 alumnes faran la prova en anglès i 334, en francès. Demà s'avaluarà la competència associada a l'àrea de coneixement del medi natural i l'aranès a la Vall d'Aran (78 alumnes). Demà passat, s'avaluarà la competència matemàtica i la competència en llengua castellana.
Enguany, els quaderns de llengua catalana i castellana avaluen la comprensió oral –obtenció d'informació i interpretació de la informació-, la comprensió lectora –obtenció d'informació, interpretació i reflexió- i l'expressió escrita –lèxic, claredat d'idees i morfosintaxi, entre d'altres-. El de llengua estrangera avalua la comprensió lectora i oral, i l'expressió escrita per mesurar la competència discursiva i lingüística.
La competència matemàtica avalua l'habilitat de l'alumnat per comprendre i interpretar diferents tipus d'exercicis i problemes, amb ítems referits a la numeració i càlcul, l'espai, mesura i lectura de gràfics, i les relacions i canvi.
Finalment, la competència associada a l'àrea de coneixement del medi natural avalua l'habilitat de l'alumnat per resoldre problemes, explicar fenòmens naturals i tecnològics, interpretar dades, comprendre la metodologia científica i analitzar i avaluar aplicacions tecnològiques en contextos específics, a partir dels coneixements científics i tecnològics, així com del domini dels processos de l'activitat científica.
Objectiu de la prova
Aquesta prova mesura el grau d'assoliment de les competències bàsiques en acabar l'educació primària i proporciona informació sobre el sistema educatiu català. La prova permet als centres tenir informació dels seus punts forts i febles, i a les famílies dels alumnes conèixer quin és el grau d'assoliment de les competències bàsiques en acabar aquesta etapa de l'educació obligatòria.
A més, amb l'avaluació de sisè d'educació primària es facilita el trànsit de l'educació primària a la secundària, atès que els alumnes que no superin alguna de les competències avaluades disposaran de material per poder treballar els diferents àmbits durant el període d'estiu. L'objectiu final és millorar els resultats de l'alumnat i afavorir el seu pas a l'educació secundària obligatòria.
Els centres i les famílies rebran un informe abans d'acabar el curs escolar amb informació sobre els resultats obtinguts –atès que aquests no es fan públics-, en el cas dels centres referent al conjunt de l'alumnat i en el cas de les famílies referent al seu fill/a.
El contingut íntegre de les proves es podrà consultar cada dia al web del Consell Superior d'Avaluació un cop hagin acabat les proves als centres.