Els Bombers reben prop d’un centenar d’avisos relacionats amb incidències provocades per les tempestes. La majoria de trucades del telèfon d’emergències provenen del Baix Llobregat, el Segrià i el Ripollès
Els Bombers han rebut aquest dissabte 94 avisos relacionats amb incidències provocades per les tempestes des de les 12 h fins a les 20 h. Entre les actuacions que han portat a terme hi havia inundacions, sanejaments o arbres caiguts, entre d’altres. També s’han gestionat rescats de muntanya i orientacions d'excursionistes perduts. Per regions, els avisos s’han concentrat sobretot a comarques centrals, a la regió metropolitana i a Lleida. Paral·lelament, el telèfon d’emergències ha gestionat fins a les 20 h un total de 157 comunicacions relacionades amb 95 incidents per la pluja. La majoria de s’han originat al Baix Llobregat (18%), Segrià (17%) i Ripollès (12%). Per municipis, a Abrera (20 trucades) i Corbins (17 trucades).
Protecció Civil de la Generalitat manté en alerta el Pla especial d’emergències per inundacions de Catalunya (INUNCAT) per les pluges intenses de les darreres hores a gran part del territori, que es mantindran amb menys intensitat fins la matinada. Segons el Servei Meteorològic de Catalunya, durant el vespre es manté la possibilitat de superar el llindar de 20 l/m2 en 30 minuts a la meitat sud de Catalunya.
Durant aquesta matinada, aquest llindar també es podrà superar, tot i que amb una probabilitat menor, a les comarques de Ponent i al Prepirineu i Pirineu. Els xàfecs poden anar acompanyats de tempesta i, localment, de calamarsa o pedra petita, i també de fortes ratxes de vent.
Segons les dades fins al moment s'han registrat superacions del llindar d'intensitat de pluja a Muntanyola (Osona) amb 21,6 litres per metres quadrat en 30 minuts, Sant Pau de Segúries (Ripollès) amb 29,2 litres per metre quadrat en 30 minut, i Artés (Bages) amb 22,4 litres per metre quadrat en 30 minuts.
Els Bombers de la Generalitat han rebut prop d’un centenar d’avisos per emergències relacionades amb les tempestes elèctriques, pedregades, fortes ventades i les pluges registrades arreu del territori. La major part han estat derivats per inundacions de baixos i acumulacions d’aigua a la via pública, com també per l’obstrucció d’embornals i la revisió d’elements no estructurals de les edificacions amb perill de caiguda. També s’han fet neteges de calçada i retirada de branques d’arbre o arbres sencers que han patit despreniments.
D’altra banda, els efectius han realitzat diversos rescats i orientacions de persones que feien activitat al medi natural i s’han vist sorpreses per la tempesta. Cal destacar un servei a Setcases (Ripollès) on ha caigut un llamp a prop d’un grup d’excursionistes francesos que baixava el pic de Costabona i ha provocat la caiguda d’una persona per un precipici de 8 metres.
L’avís s’ha rebut a les 12 del migdia i s’ha activat l’helicòpter de rescat amb l’equip conjunt format pel Grup d’Actuacions Especials i els sanitaris del Sistema d’Emergències Mèdiques, juntament amb diverses dotacions terrestres de suport. La persona accidentada ha estat traslladada a l’Hospital Vall d’Hebron en estat greu.
A Setcases, també s’ha registrat un incendi de vegetació a causa de la inestabilitat atmosfèrica. Concretament, a dos quarts de quatre de la tarda, quan s’ha rebut l’avís d’un foc forestal provocat per un llamp a prop de la Collada Verda. En les tasques d’extinció d’aquest incendi hi han intervingut cinc dotacions terrestres. El foc no ha cremat en alta intensitat per les pluges registrades a la zona i ha afectat unes piles de biomassa.
Pel que fa a les afectacions viàries derivades de les fortes precipitacions, el Servei Català de Trànsit ha informat que s’han produït algunes incidències a carreteres locals, com la caiguda d’arbres a la BV-1201 a Abrera, en què s’ha fet pas alternatiu, o circulació intensa a la BV-4031 a Castellar de n’Hug per calamarsada. Aquest matí, s’ha tallat durant vint minuts la C-25 a l’altura de Sant Julià de Vilatorta, per precipitació intensa i bassals d’aigua a la calçada.
Protecció Civil demana molta prudència en la mobilitat i en les activitats que es facin a l’aire lliure, especialment a les zones on es puguin produir acumulacions ràpides d’aigua o crescudes sobtades de rius, rieres i barrancs. Es recomana evitar aparcar en rieres o punts inundable, no travessar mai rius, rieres ni zones negades, ni a peu ni amb vehicle, reduir la mobilitat en cas de fortes precipitacions, allunyar-se de lleres, barrancs i passos subterranis inundables i seguir l’evolució de les previsions meteorològiques i les indicacions de les autoritats.
En aquest sentit, també demana també als municipis que revisin els punts inundables habituals i prenguin les mesures preventives que considerin necessàries davant la previsió de pluges intenses.