Els últims estudis constaten que el Montsec, les valls d'Àneu, de Cardós, i Ferrera presenten índexs baixos de contaminació lluminosa. L'última campanya de mesuraments demostra que al territori del Montsec el cel continua sent de categoria excepcional

Per Ràdio Balaguer
1657 visites
35F0F73Fa9C93B83Cfa09B1916Baeeb5Estels
Una nova campanya de mesures del fons del cel nocturn ha constatat que el firmament del Montsec continua sent de categoria excepcional. En els contorns relatius a la certificació Starlight (Destinació Turística Starlight i Reserva Starlight) les dades obtingudes durant l'any 2013 confirmen que els valors són excel·lents, en consonància amb els obtinguts en l'avaluació que s'hi havia fet l'any anterior. En concret, els nuclis urbans interiors al Montsec no tenen una influència notable en el cel i les majors amenaces de contaminació lluminosa provenen de les ciutats properes, com Balaguer i Tremp, i, sobretot, de les grans ciutats, com Lleida i Barcelona, tot i que estiguin a major distància. A més, la qualitat del cel en alguns indrets ha millorat respecte fa una dècada, fruït de la substitució de les làmpades de vapor de mercuri per les de vapor de sodi, que presenten un efecte de dispersió de la llum molt menor. 
 
En el cas dels Pirineus, a les valls d'Àneu, de Cardós, Ferrera i zones veïnes, s'ha comprovat que les condicions de cel són també bones, amb una baixa afectació de la contaminació lluminosa i amb molts pocs efectes dels nuclis urbans, tot i que pràcticament no hi ha indrets amb valors excepcionals.
 
Els valors de qualitat del cel obtinguts en les mesures a la plana de Lleida mostren que els efectes de la dispersió de la llum provinent de Lleida s'estenen més enllà dels 10 quilòmetres del propi nucli  i no es disposa d'un cel òptim fins a una distància d'uns 25 quilòmetres de la ciutat.
 
La campanya de mesuraments, coordinada per tècnics de la Direcció General de Qualitat Ambiental i realitzada per personal del Parc Astronòmic del Montsec, s'ha dut a terme al llarg de l'any 2013, i ha suposat la continuació de les campanyes realitzades durant els anys 2012 i 2000-2002. En l'última s'hi ha  incorporat un nou programa de càlcul que millora la precisió i la fiabilitat dels resultats obtinguts i que ha facilitat la intercomparació de dades.
 

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar