Entren en vigor els nous límits de velocitat en zona urbana. La nova normativa suposa que la majoria de carrers de Balaguer passin a tenir un límit de circulació de 30 Km/h i en d'altres, com els del centre històric, ja fa temps que només es pot circular
L'entrada en vigor el passat 11 de maig dels nous límits de velocitat en zona urbana afectarà la ciutat de Balaguer, segons ha explicat a Ràdio Balaguer el paer de Seguretat, Gerard Torres, que assenyala que "aquesta nova normativa està pensada per reduir la velocitat en pobles i ciutats". Segons el mateix Torres, s'estan acabant de revisar les zones de Balaguer on s'hauran d'aplicar els canvis.
Tot i que gran part dels carrers de la ciutat ja s'han adaptat, mentre s'acaba aquesta revisió, la majoria de vies passen a tenir un límit de circulació de 30 Km/h mentre que en tots els del centre històric ja fa temps que només es pot circular a 20 Km/h. Amb la nova normativa carrers com l'avinguda Pere III, amb un carril per sentit de circulació, el límit és de 30 Km/h i en el cas, per exemple, del carrer Sant Lluís és de 20 Km/h.
El canvi en el Reglament general de circulació es va aprovar el mes de novembre passat i les administracions locals han tingut mig any per fer les adaptacions corresponents tant en les infraestructures com en la senyalització.
D'aquesta manera, si fins ara als carrers de pobles i ciutats es podia circular, com a norma general, a 50 km/h, a partir de l'11 de maig les velocitats màximes permeses són aquestes:
- En vies que tinguin plataforma única de calçada i vorera el límit serà de 20 km/h.
- Vies amb un únic carril per sentit de circulació serà de 30Km/h.
- Finalment en vies de 2 o més carrils per sentit de circulació el límit serà de 50Km/h
Així doncs, la reforma implanta una velocitat genèrica a 30 km/h en zona urbana, ja que els carrers amb un carril per sentit de circulació són majoritaris. I és que, segons dades de la Direcció General de Tràfic de l'Estat (DGT), les artèries principals de dos o més carrils o els anells perimetrals suposen només un 20% de les vies urbanes, tot i que suporten el 80% del trànsit.
La reducció de la velocitat té un impacte significatiu en la sinistralitat, tant pel que fa al nombre d'accidents com en la gravetat de les lesions de les persones que els pateixen, i això és especialment rellevant dins de població, on la gran majoria de víctimes són usuaris vulnerables, això és, vianants, ciclistes, conductors de VMP i motoristes.
El fet de fixar el límit a 30 km/h, segons la DGT, redueix en un 80% el perill de morir atropellat, ja que si un vehicle que circula a aquesta velocitat impacta contra un vianant, el risc que la persona mori és del 10%, mentre que si el mateix vehicle va a 50 km/h el risc s'eleva fins al 90%.
Amb el nou límit es redueix a la meitat la distància necessària per aturar el vehicle, cosa que comporta més seguretat viària. Així mateix, la reducció de la velocitat també té altres efectes: menys soroll ambiental, nivells de contaminació més baixos i menys congestió, així com un millora de la convivència entre els diferents usuaris i el foment de l'ús de mitjans de transport més actius i saludables.
La reducció de la velocitat a les ciutats a 30 km/h també és l'eix de la VI Setmana Mundial de les Nacions Unides per a la Seguretat Viària, que se celebrarà del 17 al 23 de maig. Per això s'ha posat en marxa una campanya que té per lema #love30 amb la qual es vol promoure que s'estableixin límits de velocitat baixos als carrers de tot el món per tal que siguin espais saludables, ecològics i adequats per conviure.