FGC inverteix 50.000 euros i repara un tren de la línia de la Pobla danyat per una allau el passat 11 d'abril. Properament, també preveu destinar 429.000 euros a la reparació de diversos trams del túnel 4 i a obres de protecció contra despreniments
Ferrocarrils de la Generalitat ha adjudicat a l'empresa ERION MANTENIMIENTO FERROVIARIO,SA les obres de reparació dels danys produïts en un dels trens de la línia Lleida - La Pobla dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, com a conseqüència d'un impacte amb una roca procedent d'una esllavissada que es va produir el passat 11 d'abril provocada molt probablement per les pluges d'aquella nit.
De fet, la resta de pluges de la primavera i també algunes de les que hi ha hagut aquest estiu han provocat nous despreniments que han obligat FGC a inspeccionar la línia amb drons per detectar possibles esllavissades.
ERION MANTENIMIENTO FERROVIARIO,SA ha estat l'única empresa que ha presentat oferta i acompleix amb els requeriments econòmics i tècnics sol•licitats per FGC.
Els treballs compten amb un pressupost de 48.000 euros i es preveu que es portin a terme durant els propers dies. Segons FGC, la previsió és que aquestes obres tinguin una afectació mínima en el servei entre l'estació de Lleida-Pirineus i la Pobla de Segur.
D'altra banda, també FGC ha tret a licitació les obres de reparació de diversos trams del túnel 4 de la mateixa línia de la Pobla i les obres de protecció contra despreniments a l'anomenat vessant 19 de la línia. Els dos projectes sumen 429.000 euros i en tots dos casos el termini de presentació d'ofertes acaba el 5 d'octubre.
Pel que fa a les obres del túnel 4, la seva execució ha de contribuir a la millora de la seguretat i al manteniment de la infraestructura i consistiran, sobretot, en el sanejament de la zona a tractar i la instal.lació d'una malla protectora.
Semestralment l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) inspecciona els túnels de la línia Lleida - La Pobla de Segur prioritzant les actuacions a dur a terme. En aquestes inspeccions s'han detectat patologies de degradació del formigó que en ocasions donen lloc a petites caigudes de fragments superficials.
Precisament, per garantir la seguretat de les circulacions ferroviàries en el túnel 04 s'ha limitat la velocitat a 40 km/h en sentit ascendent i a 50 km/ en sentit descendent fins que no es reparin i reforcin els trams objectes de l'obra.
Pel que fa al segon projecte, els treballs corresponen a obres de protecció contra despreniments provinents del vessant 19 de la línia Lleida - La Pobla de Segur, un vessant catalogat com a categoria 2. Es considera que els vessants inclosos en aquesta categoria provoquen una afecció a la traça considerable en cas de despreniment i per tant la seva perillositat pot condicionar el servei ferroviari.
Actualment existeix també una limitació temporal de velocitat associada al vessant 19.
En aquest cas, els treballs consistiran en la desbrossada i purga de blocs inestables i confinar i assegurar grans masses mitjançant el seu recobriment amb panells de xarxa de cable d'acer.