Illa reivindica Vallverdú com a "referent literari": "Ens ha servit per endinsar-nos en el coneixement del català". Rull destaca que sempre va estar "amatent" a "defensar" el català

Per Ràdio Balaguer
65 visites

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha reivindicat aquest dimecres l'escriptor Josep Vallverdú, mort aquest dimarts amb 103 anys, com a "referent literari" en català. Durant la sessió de control al president davant el Ple del Parlament, Ill ha agraït a l'autor la seva obra "molt rica": "Ens ha servit a molts per endinsar-nos en el coneixement de la llengua catalana". En aquest sentit, també s'ha expressat el president del Parlament, Josep Rull, que ha destacat que Vallverdú, medalla d'Or de la Generalitat i Creu de Sant Jordi, va estar "sempre amatent" a "defensar" el català. "Ens llega una riuada de coneixement, de paraules i d'estima pel país que avui, com a cambra, li agraïm col·lectivament", ha clos.

Després de la mort del pare del clàssic de la literatura infantil ‘Rovelló’, les xarxes socials s’han omplert de reaccions de persones anònimes recordant i homenatjant al desaparegut.

El món polític català també s'hi ha referit. A banda del president de la Generalitat i el president del Parlament, altres responsables polítics també s’han pronunciat. És el cas de la consellera de Cultura, Sònia Hernández, que ha donat les gràcies a través de ‘X’ a Vallverdú per “haver fet estimar la lectura i la llengua catalana a tantes generacions”.

El conseller de la Presidència, Albert Dalmau, ha explicat que l’autor va dedicar “tota una vida a les paraules i a la llengua”. “Tota la seva obra és un llegat immens que continuarà sent un far cultural a Catalunya”, ha conclòs.

El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, ha lamentat que ens deixi “una figura cabdal de les lletres catalanes i un referent lleidatà”. “Obres com Rovelló han acompanyat i inspirat generacions de lectors i lectores. El seu llegat perdurarà per sempre”, ha apuntat Ordeig.

Pel que fa al paer en cap de Lleida, Fèlix Larrosa, ha recordat que Vallverdú és fill predilecte de la ciutat i un escriptor “immens, referent i compromès amb la cultura i les lletres”. “La seva obra i la seva saviesa ens acompanyaran per sempre”, ha expressat a ‘X’.

D'altra banda, des d’Òmnium, el seu president Xavier Antich ha dit que Vallverdú va dedicar la seva vida a “defensar, promoure i treballar la llengua catalana, a estimar la literatura catalana i enriquir-la amb les seves obres, a defensar la plena llibertat i sobirania del seu país, Catalunya”. “L’hem llegit i comentat, l’hem admirat, l’hem pogut homenatjar, a Barcelona, a Lleida, a Borges, arreu. Hem après de la seva obra, de la seva conversa, de la seva virtut i de la seva grandesa. I del seu amor a la terra. El país estarà sempre en deute amb tu”, ha afegit Antich.

Unió de Pagesos ha fet una piulada en què ha recordat que les paraules de Vallverdú els guiaran “pels valors democràtics, republicans, de servei i de defensa de la terra i de Ponent".

Des del PEN Català han lamentat profundament la mort de Josep Vallverdú i han dit que era “una de les grans veus de la literatura catalana”, mentre que el Gremi de Llibreries de Catalunya ha celebrat que “el seu llegat continuarà viu a les prestatgeries de les nostres llibreries”.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar