La 57a edició del Concurs Nacional de Colles Sardanistes - Trofeu 'Ciutat de Balaguer' tornarà a la Plaça del Mercadal el diumenge 11 de novembre, en el marc de les Festes del Sant Crist
El diumenge 11 de novembre en el marc de les Festes del Sant Crist la plaça Mercadal de Balaguer serà l'escenari del Concurs Nacional de Colles Sardanistes - Trofeu 'Ciutat de Balaguer', una cita amb el sardanisme de competició que enguany arriba a la 57ena edició, i que estarà amenitzada per la Cobla Maravella.
El concurs de Balaguer és el darrer de la temporada, i molts llocs de la classificació final es decideixin a la cita de diumenge. Enguany el Campionat de Colles Sardanistes ha estat molt ajustat, i això fa que diverses colles arribin a la final de Balaguer amb possibilitats de guanyar posicions.
En la categoria de colles gran només un punt separa les dues eternes rivals, la colla Mare Nostrum -de moment, líder-, i la colla Violetes del Bosc, que va segona. Qui guanyi d'aquestes dues colles barcelonines s'emportarà el Trofeu Ciutat de Balaguer, i al mateix temps, es proclamarà Campiona de Catalunya 2018. Està tot en joc i serà a la plaça de Balaguer on es decidirà quina és la millor colla sardanista de l'any.
També en categoria de colles veteranes les coses estan molt ajustades als primers llocs de la classificacio. La colla Sabadell va primera, però a només 2 punts de la segona classificada, la colla 'Claror de Goges' de Banyoles.
Pel que fa al Campionat Sardanista de la Terra Ferma la colla lleidatana Dolç Infern lidera el campionat en la modalitat de lluïment, però en punts lliures és la colla Estol-Espígol d'Agramunt la que encapçala la classificació. Aquest duel entre les colles lleidatanes i les colles agramuntines també es repeteix en les categories juvenil i infantil, mentre que en categoria aleví el lideratge és de les colles de Lleida.
El cartell del concurs de colles de Balaguer s'encarrega cada any a un dissenyador diferent, vinculat a la ciutat. Enguany és el jove dissenyador Oriol Rosell l'autor del cartell triat, que s'inspira en les tradicionals espardenyes envetades.
Un altre jove talent que tindrà protagonisme al concurs de Balaguer és el compositor Xavier Ventosa. Una obra d'aquest jove compositor de Cardona, la "sardana número 5" va guanyar l'any passat el certamen La Sardana de l'Any en la modalitat que premia les obres dels compositoris de menys de 30 anys, el Premi Joventut. I és precisament aquesta peça musical la primera sardana que s'interpretarà al concurs. El programa de sardanes es clourà amb sardanes dels compositors Jeroni Velasco, Conrad Saló, Dani Gasulla i del nord-català Olivier Marquès.
Al concurs hi ha confirmades 40 colles d'arreu de Catalunya, convertint-se en el concurs amb més colles sardanistes d'arreu de Catalunya. És per això que els organitzadors han creat l'etiqueta #sardanaesportiva i conviden a omplir les xarxes amb imatges de la jornada.