La Mare de Déu de les Avellanes, actualment exposada a l'Espai 0 del Museu de Lleida, serà traslladada el proper 17 de maig al Monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes, lloc d'on procedeix, i on es podrà veure exposada fins al 26 de maig.

Per Ràdio Balaguer
1421 visites
3719789793493632301D9E3Dac58Bcf2Avellanes2

La Mare de Déu de les Avellanes, actualment exposada a l'Espai 0 del Museu de Lleida, serà traslladada el proper 17 de maig al Monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes, lloc d'on procedeix, i on es podrà veure exposada fins al 26 de maig. D'aquesta manera, aquesta escultura en pedra adquirida per la Generalitat i dipositada al Museu de Lleida, tornarà a l'indret per al qual va ser creada, facilitant la seva contemplació al seu lloc de procedència. 

La Mare de Déu de les Avellanes va sortir a subhasta l'any 2011 i va ser adquirida per la Generalitat al preu de sortida, 120.000€. Es tracta d'una escultura en pedra policromada, procedent del monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes, un dels centres religiosos més emblemàtics de les terres de Lleida i un dels que millor il·lustren sobre les pèrdues patrimonials derivades de la desamortització de Mendizábal. Arran d'això, el monestir va passar a mans privades, causant la dispersió del patrimoni que acollia, com per exemple, els sepulcres dels comtes d'Urgell, actualment conservats al The Cloisters Museum de Nova York. La Mare de Déu de les Avellanes va romandre al monestir fins a principis del segle XX, moment en que fou venuda al magnat nord-americà Charles Deering, que la va conservar al seu palau de Sitges (actual seu del Museu Maricel). Quan Deering va tornar a Estats Units, la va lliurar a Josep Vilar, persona de la seva confiança, els hereus del qual van conservar l'escultura fins a l'actualitat. 

L'escultura mostra la Mare de Déu dempeus, sostenint el Fill amb el braç esquerre, seguint els esquemes habituals del segle XIV. Està atribuïda a Bartomeu de Robió, un dels màxims exponents de l'escultura gòtica catalana, i autor del retaule major de la Seu Vella de Lleida, actualment desllorigat i dispers arreu del món, del qual el Museu de Lleida conserva alguns fragments. Bartomeu de Robió se situa al capdavant de l'anomenada Escola de Lleida d'escultura en pedra del segle XIV, magníficament representada a l'exposició permanent del Museu de Lleida, on ha esdevingut una de les fortaleses del discurs expositiu i una autèntica marca d'identitat. Estilísticament, la Mare de Déu de les Avellanes s'emmarca perfectament en la denominada Escola de Lleida, presentant alguns dels seus trets característics, com els ulls ametllats o els cabells rinxolats. 

Un cop adquirida, l'obra va ser restaurada al Centre de Restauració de Bens Mobles de Catalunya durant sis mesos. Tot i l'excepcional estat de conservació de l'escultura, els restauradors Teresa Novell i Ramon Solé van recuperar la policromia original després d'un intens procés de neteja i d'intervencions sobre les capes més superficials de la figura. 

La Mare de Déu de les Avellanes es va presentar públicament el passat 21 de desembre i, des de llavors, ha estat exposada a l'Espai 0 en el marc de la instal·lació Maria vers Maria, l'encís de l'Escola de Lleida, acompanyada d'una altra important escultura en pedra, del mateix estil, la Mare de Déu de Saidí. 

Ara, del 18 al 26 de maig, es podrà veure al seu lloc d'origen, el Monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes. Amb el títol "La Mare torna a casa", s'ha preparat un programa d'activitats molt divers com ara visites guiades, exposicions, concerts, ballada de sardanes, caminades, repic de campanes... amb l'objectiu de celebrar aquest retorn històric, i de donar a conèixer el Monestir de les Avellanes i la imatge de la Mare de Déu de Bellpuig.  

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar