La Paeria de Balaguer celebrarà aquest dijous el ple ordinari del mes de setembre

Per Ràdio Balaguer
85 visites

La paera en cap de Balaguer, Lorena González, ha donat al programa Directe a la Paeria tots els detalls del ple

El ple de la Paeria de Balaguer s’iniciarà amb l’aprovació d’un conveni de col·laboració entre la Diputació de Lleida i l’Institut Municipal Progrés i Cultura de Balaguer per a la realització d’activitats firals durant els anys 2026 i 2027. El conveni permetrà rebre subvencions de l’ens provincial per a la realització de diferents certàmens firals. En total, la Paeria rebrà 95.000 euros el 2026 i 90.000 euros el 2027.

També es portarà a aprovació un conveni de col·laboració entre el centre de formació professional Àbac Formació SL i la Paeria de Balaguer per al desenvolupament de plans de formació professional de grau i certificats professionals. El conveni permetrà que els alumnes facin pràctiques a l’Ajuntament.

El següent punt de l’ordre del dia serà l’aprovació inicial del projecte d’obres del “Projecte bàsic i de restauració i consolidació de l’envolupant de la façana de l’Església de Santa Maria de Balaguer i Projecte d’Execució de la Fase 1”.

Segons ha explicat la paera en cap de Balaguer, Lorena González, al programa Directe a la Paeria de de Ràdio Balaguer, aquesta intervenció es fa per consolidar elements de la façana de l’església després dels darrers despreniments registrats, que van obligar, a principis d’any, a tancar els accessos al temple. En aquesta primera fase s’intervindrà a la zona de l’entrada de la sagristia i l’Oficina de Turisme. Les obres permetran recuperar l’accés al temple per aquest espai, a l’espera d’una segona fase que ha de permetre intervenir a la zona de la porta principal. Les obres tenen un cost de 290.000 euros i, a petició del Bisbat, la Paeria demanarà una subvenció a la Generalitat i a la Diputació per sufragar-les.

La sessió plenària també preveu aprovar provisionalment la imposició de la taxa per drets d’examen número 48 i, simultàniament, aprovar provisionalment l’Ordenança fiscal reguladora de la taxa per drets d’examen.

Un altre punt serà l’aprovació provisional de la modificació de les ordenances fiscals de prestació del servei de les llars d’infants i del servei d’ensenyaments artístics de l’Escola Municipal de Música i de l’Escola de Dansa. Segons González, aquestes modificacions tenen la intenció d’alliberar places ocupades per alumnes que no han pagat les quotes, una modificació que permetrà reduir la llista d’espera.

El ple d’aquest dijous portarà com a punt d’urgència l’aprovació de la modificació del pressupost de les obres de l’Escola Mont-roig, que passa de 3,6 a 4,2 milions d’euros.

Recordem que el ple de la Paeria va declarar desert, el passat mes de juliol, el procediment de licitació del contracte d’obres per a l’ampliació de l’Escola Mont-roig. La licitació, oberta el passat 5 de març, comptava amb un pressupost base de 3,6 milions d’euros i el termini per presentar ofertes va finalitzar el 31 de març sense que cap empresa s’hi presentés, en quedar el pressupost desfasat a causa de l’encariment dels materials.

Després de conèixer aquesta situació, la Paeria va iniciar converses amb el Departament d’Educació per analitzar les opcions disponibles i poder tornar a licitar les obres. Segons va explicar la paera en cap, Lorena González, s’ha negociat un increment del finançament fins a un màxim d’uns 4,2 milions d’euros per intentar mantenir el projecte sense modificar-lo. Ara es porta novament al ple per iniciar els tràmits i poder treure les obres a licitació.

Finalment, es portaran a debat dues mocions:

La primera moció està presentada pel grup d’Esquerra Republicana per exigir la millora i modernització urgent del servei de bus urbà a la ciutat. Segons manifesta el grup, el servei ha encadenat successives pròrrogues que impedeixen ampliar la xarxa i atendre les noves necessitats de la ciutadania. A aquesta precarietat se suma el fet que el bus actual acumula moltes avaries i les queixes dels usuaris pel soroll que emet el vehicle durant els trajectes.

El text demana l’ampliació de rutes i la cobertura necessària per garantir de manera efectiva la connexió del servei amb el polígon industrial Campllong. Per tot això, la moció demana realitzar un estudi tècnic i participatiu amb la màxima celeritat i convocar un nou concurs públic que posi fi a les pròrrogues encadenades.

La proposta també inclou introduir una flota menys contaminant i millores tecnològiques d’informació en temps real. Així mateix, la moció planteja instar el Govern de la Generalitat a estudiar el trasllat i la creació d’una nova estació d’autobusos integrada en un espai conjunt amb la futura estació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, aprofitant el desplegament de la tramviarització entre el passeig de l’Estació i el carrer Tarragona.

La paera en cap, Lorena González, ha dit al respecte que la Paeria ha contractat un enginyer per a la redacció de les bases del nou contracte. Entre d’altres, el nou contracte recollirà l’ampliació de la ruta cap al polígon, així com el servei de transport escolar, i preveurà la incorporació d’un nou vehicle més ecològic.

La segona moció la presenten conjuntament els grups municipals de Treballem per Balaguer i Junts per Balaguer per a l’aprovació d’un pla de xoc de seguretat i civisme i la contractació d’urgència del màxim nombre possible d’agents interins a Balaguer.

Els dos grups municipals asseguren que l’increment de l’incivisme i dels fets delictius està generant preocupació entre la ciutadania i reclamen una actuació immediata per part del govern municipal. Consten que «la ciutadania està cansada de viure una situació d’excepcionalitat i vulnerabilitat, i no podem permetre que es normalitzin els actes delictius».

Entre les mesures que proposen hi ha la contractació urgent d’agents interins de la Guàrdia Urbana, la millora de l’enllumenat de la ciutat, així com iniciar els tràmits per instal·lar càmeres de videovigilància en punts crítics de la ciutat. La proposta inclou, a més, la creació d’un sistema de «botó del pànic» per facilitar una comunicació ràpida entre comerços, veïns i policia en cas de situacions de perill.

Treballem per Balaguer i Junts també reclamen l’aprovació urgent de la nova Ordenança de Civisme, que, segons asseguren, fa més de dos anys que s’està treballant. Finalment, els dos grups municipals demanen que es destinin els recursos econòmics necessaris per aplicar aquestes mesures i que es coordinin amb la Guàrdia Urbana, els Mossos d’Esquadra, les associacions veïnals i els comerciants. La moció planteja que totes aquestes actuacions es duguin a terme amb la màxima celeritat.

Lorena González ha manifestat que alguns d’aquests punts ja es van debatre en l’anterior ple. En aquest sentit, ha apuntat que la Paeria ja està treballant en l’ampliació de la plantilla, les càmeres de videovigilància i la nova ordenança de civisme.

D’altra banda, Lorena González ha avançat que aquesta setmana s’ha signat amb l’Institut Català de Finances un préstec per avançar els diners del PUOSC, que han de permetre executar les obres de l’Oficina d’Atenció Ciutadana, de la nova caserna de la Guàrdia Urbana i les obres d’ampliació del Refugi d’Animals i la construcció de la Gatera.

El ple d’aquest dijous es podrà seguir en directe a les 20 h per Ràdio Balaguer.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar