La Paeria de Balaguer presenta els actes de la Diada Nacional de Catalunya 2026. L’acte institucional del dia 10 es durà a terme enguany a l’església de Sant Domènec i l’ofrena floral de l’11 de setembre a L’ESCULL
La Paeria de Balaguer ha presentat aquest divendres el programa d’actes amb motiu de la Diada Nacional de Catalunya, que se celebrarà els dies 10 i 11 de setembre. La programació inclou l’acte institucional i una ballada de sardanes el dijous 10, i l’ofrena floral, acompanyada d’un breu concert, el divendres 11 de setembre.
L’acte institucional del dijous 10 de setembre començarà a les 20.30 h i enguany canviarà d’ubicació. La Paeria ha decidit traslladar-lo de l’església de Santa Maria, on s’havia celebrat els darrers anys, a l’església de Sant Domènec, a causa del tancament de Santa Maria per motius de seguretat. L’espai de Sant Domènec, habitualment vinculat a activitats culturals, acollirà una proposta que combinarà parlaments i actuacions artístiques.
L’acte posarà el focus en quatre efemèrides i figures destacades. D’una banda, el centenari de la mort d’Antoni Gaudí, amb una actuació multidisciplinària del grup balaguerí La Marrada. També es commemorarà el 150è aniversari del naixement de Pau Casals, amb un parlament de Jordi Pardo, director general de la Fundació Pau Casals, i una actuació de la violoncel·lista Mariona Camats, vinculada des dels seus inicis al llegat del músic.
La tercera commemoració serà dedicada a Josep Vallverdú, fill adoptiu de Balaguer i mort recentment. La Bellpuig Cobla interpretarà la sardana Vallverdú, d’Anna Abad, una peça que el Col·lectiu Sardanista de Balaguer ha anunciat que enregistrarà pròximament. Finalment, també es posaran en valor els 75 anys del concurs de colles sardanistes de Balaguer, corresponents al període 1951-2026. Precisament, un cop acabat l’acte institucional, la Bellpuig Cobla oferirà una ballada de sardanes a la plaça de Sant Domènec.
L’Orfeó Balaguerí tornarà a col·laborar amb la interpretació de El Cant de la Senyera i Els Segadors, com ja ha fet en les darreres edicions.
Els actes continuaran divendres 11 de setembre amb l’ofrena floral, que enguany es farà a partir de les 12 h a l’Escull, l’escultura per la unitat de la llengua situada a l’avinguda dels Països Catalans. La jornada inclourà les diferents ofrenes florals, el parlament de la paera en cap de Balaguer, Lorena González, i un breu concert de música catalana a càrrec de les balaguerines Marina Angerri i Marta Mesalles.
La Paeria convida la ciutadania a participar en els actes de la Diada i anima els veïns i veïnes a engalanar els balcons amb la senyera.