La Paeria de Balaguer vol instal·lar més punts de recàrrega per a vehicles elèctrics. Des de l'equip de govern ja s'ha contactat amb diferents empreses per estudiar quants punts posar i a quins llocs. Un dels indrets serà el polígon industrial Campllong

Per Ràdio Balaguer
697 visites

La ciutat compta actualment amb només un carregador per a vehicles elèctrics situat a la plaça del Mercadal, davant de l'edifici de la paeria, un punt que els dissabtes al matí no es pot utilitzar a causa del mercat setmanal

3Ecdc01Ffe11236B567B660A19F4B99Dvehicleelctriccarregant

La Paeria de Balaguer vol instal·lar més punts de recàrrega per a vehicles elèctrics. Així ho ha manifestat a Ràdio Balaguer el paer d'Urbanisme, Guifré Ricart, que diu que des de l'equip de govern ja s'ha contactat amb diferents empreses per estudiar quants punts posar i a quins llocs. Pel que fa al segon carregador que l'anterior equip de govern va dir que instal·laria a l'estació d'autobusos, Ricart ha manifestat que el tenen localitzat però que no reuneix les condicions òptimes per ser instal·lat.

La ciutat de Balaguer compta actualment amb només un carregador per a vehicles elèctrics situat a la plaça del Mercadal, davant de l'edifici de la paeria, un punt que, per exemple, els dissabtes al matí no es pot utilitzar a causa del mercat setmanal.

Segons Ricart, els indrets de la ciutat on s'instal·laran els punts de recàrrega es decidiran entre els tècnics de la casa i l'empresa adjudicatària. Tot i això, el paer d'Urbanisme ja ha avançat que un dels llocs on n'hi haurà un és el polígon industrial Campllong.

El punt de càrrega per a vehicles elèctrics que hi ha actualment a la capital de la Noguera es va instal·lar l'any 2018 i des de la Paeria fan una valoració molt positiva de com està funcionant, pel nombre d'usuaris que té i també per l'estalvi que suposa de CO2 a l'atmosfera.

Per utilitzar el punt, quan un vehicle elèctric arriba a Balaguer cal que els seus ocupants vagin a l'ajuntament a demanar la targeta de càrrega i si l'ajuntament està tancat s'ha de trucar al telèfon 973 44 52 00.

Al respecte dels punts de recàrrega, la patronal espanyola de fabricants d'automòbils Anfac ha avisat recentement que Catalunya té dos anys per triplicar la xarxa actual de punts de recàrrega de vehicles. Segons ha indicat en un comunicat, la infraestructura té, el dia d'avui, 4.955 aparells que s'haurien d'elevar fins als 15.320 pel 2025. Tal com ressalta Anfac, disposar d'aquesta xarxa és necessari per complir amb els objectius europeus d'electrificació. De fet, recorda que el 2030 s'han de reduir un 50% les emissions de CO2 en turismes i del 55% en vehicles comercials lleugers.

De cara al 2035, l'objectiu contempla una reducció del 100% de les emissions. A escala estatal, es recomana passar dels 70.000 punts contemplats per enguany a 120.000 el 2025.

La patronal ha alertat, doncs, del greu retard en la instal·lació de carregadors públics per als cotxes elèctrics i híbrids endollables que hi ha a l'estat espanyol i ha denunciat també que aquest coll d'ampolla està frenant la venda d'aquest tipus de vehicles.

Els experts en responsabilitzen la lentitud en els tràmits burocràtics per instal·lar nous punts de recàrrega, però també la falta d'entesa entre els operadors dels carregadors, que obliga els usuaris a tenir l'aplicació de cadascun d'ells.
Una prova més: aquest dimarts acaba el termini que el govern espanyol va donar a les estacions de servei més grans per instal·lar també un punt de recàrrega de cotxes elèctrics, però tothom reconeix que tampoc no es complirà.

Les companyies petrolieres argumenten que tenen multitud d'aparells instal·lats i sense funcionar pels retards en les autoritzacions de les administracions i el subministrament de les companyies elèctriques.

Per al dia a dia, els cotxes elèctrics necessiten punts de recàrrega de baixa potència als pàrquings, a les empreses o als supermercats, però per a desplaçaments més llargs punts de càrrega ràpida i ultraràpida a les vies públiques. Per això cal superar els entrebancs actuals i que se n'instal·lin, també, a les gasolineres dels grans eixos de carreteres.

Les xifres ho diuen tot. Mentre que a França hi ha instal·lats 1.228 punts de recàrrega per cada milió d'habitants i Alemanya se situa en la mitjana europea, en aquests 1.053, a Espanya no arriben als 400. Catalunya està per sobre, però no arriben tampoc al nivell de Portugal.

I això té efectes en el mercat. Amb dades del 2022, mentre a Alemanya els cotxes elèctrics i electrificats gairebé representen un de cada tres cotxes venuts i a Portugal o França són un de cada cinc, a Espanya, tot i que estan augmentant, l'any passat no arribaven al 10% i a Catalunya estaven només una mica per sobre, en l'11,7%.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar