La Paeria presenta la campanya 'Per Balaguer, fem-ho bé' per conscienciar la ciutadania de la importància d'un bon reciclatge de residus
La Paeria de Balaguer ha presentat aquest dijous la campanya "Per Balaguer, fem-ho bé" per conscienciar la ciutadania de la importància d'un bon reciclatge. L'acte s'ha fet a la casa de la Paeria i ha anat a càrrec del paer de Medi i Sostenibilitat, Xavier Castellà; la tècnica de l'àrea, Eva Rocamora, i el paer en cap, Jordi Ignasi Vidal.
L'any 2020 la capital de la Noguera va arribar al 33 % del reciclatge mentre que la Comissió Europea demanava un 50 %.
Segons Xavier Castellà, "Europa està marcant uns objectius de reciclatge i aquí estem bastant per sota del que demanen per la qual cosa cal posar-se les piles i començar a fer les coses bé. Amb aquest objectiu s'impulsarà el reagrupament de contenidors".
El reagrupament de contenidors en illes de reciclatge pretén que quan els veïns i veïnes de la capital vagin a dipositar la brossa i els residus trobin tots junts els contenidors de les diferents fraccions a prop de casa seva o dels comerços.
Ho ha explicat la tècnica Eva Rocamora, que també ha destacat que amb aquest reagrupament es reduirà el nombre de contenidors de rebuig i augmentaran en 7 les illes de reciclatge actuals, algunes de les quals al centre històric, amb contenidors més reduïts.
Per la seva banda, el paer en cap, Jordi Ignasi Vidal, ha dit que la campanya sobretot vol conscienciar la ciutadania de la importància del reciclatge alhora que ha reiterat que "si continuem fent les coses malament s'anirà incrementant el rebut d'escombraries".
Vidal també ha explicat que la nova ordenança de residus que està preparant la Paeria preveu sancions més elevades que les que hi ha actualment tot i que també ha dit que aquesta no és la solució, ja que és molt difícil enxampar la persona i saber si realment diposita els residus allà on toca. En aquest sentit, confia en què sistemes com el que s'ha implantat de forma pilot al municipi de Les Avellanes, contenidors tancats que només s'obren amb una targeta identificativa, ajudin en un futur a incrementar el reciclatge.
Balaguer està molt lluny dels objectius europeus, que marcaven un 50 % de reciclatge per a l'any 2020; un 55 % per al 2025 i un 60 % per al 2030. L'any passat Balaguer va arribar al 33 %, la Noguera al 41 % i Catalunya al 45 %. Ho ha destacat el mateix paer en cap, que també ha parlat dels voluminosos i de la mala praxi d'algunes persones que no els deixen allà on toca, la qual cosa també "castiga molt les arques municipals perquè quan els recollim no els podem reciclar, van a rebuig".
Segons expliquen des de la Paeria en un díptic informatiu que properament es repartirà per les llars de Balaguer, aconseguir els objectius marcats per Europa no és una opció i els països que no hi arribin seran sancionats, una sanció que hauran d'assumir els ajuntaments que no compleixin.
Segons la Paeria, els residus, que costen a la ciutat 1.450.000 euros (la seva recollida, transport i tractament) són un dels majors problemes de sostenibilitat que té Balaguer.
La fracció rebuig és la que suposa més despesa i no genera retorn, és a dir, no hi ha cap compensació per la venda de materials i es penalitza pagant per Kg. En canvi, si se separen bé els residus s'obtindran més ingressos, hi haurà retorn pel reciclatge, es pagarà menys penalització i es reduirà la taxa municipal de residus. Segons la Paeria, actualment paguem una quota de residus de 128 euros per família i la Paeria posa 25 euros més. Reciclant es podria reduir la taxa fins a un 45 %, per tant, es podria arribar a pagar només 71 euros per família, 57 euros menys.