La Roca dels Bous acull aquest dissabte la presentació de ‘S’ha apagat el foc’, el primer conte de la col·lecció ‘Passats Diversos’, que està ambientat fa 50.000 anys al mateix jaciment de la Roca dels Bous

Passats Diversos és una col·lecció infantil que transforma la recerca arqueològica en aventures per entendre el passat amb una mirada inclusiva

Per Ràdio Balaguer
216 visites
Cartell
Cartell

El jaciment de la Roca dels Bous, a Sant Llorenç de Montgai, acollirà aquest dissabte la presentació del conte infantil S’ha apagat el foc. Una petita aventura neandertal, de les autores Anna Bonet Peláez i Laura Pinto Font. L’acte començarà a les 18 h i permetrà descobrir la història dels seus protagonistes, l’Inna i en Brun, precisament en l’escenari on està ambientada l’aventura.

El conte explica les peripècies de dos infants neandertals que tenen la responsabilitat de vigilar el foc del campament mentre les persones adultes són fora. Entre jocs i distraccions, però, la foguera se’ls apaga i hauran d’aconseguir tornar-la a encendre abans que es pongui el sol i torni la Buscaarrels. A través de l’aventura, el llibre apropa els infants al domini del foc, la fabricació d’eines de pedra, les formes de vida neandertals i la importància dels vincles comunitaris.

S’ha apagat el foc és el primer volum de Passats Diversos, una nova col·lecció infantil publicada per Nandibú que vol acostar la història, l’arqueologia i el patrimoni als infants a través d’històries de ficció construïdes a partir de la recerca científica i ambientades en jaciments arqueològics reals de Catalunya. En aquest primer cas, l’acció se situa fa 50.000 anys a la Roca dels Bous.

Impulsada per les arqueòlogues i educadores Anna Bonet Peláez i Laura Pinto Font, i il·lustrada per Laura Fàbrega Solà, la col·lecció proposa redescobrir el passat des d’una perspectiva crítica, inclusiva i diversa. Els relats incorporen aspectes que sovint han quedat al marge de les explicacions històriques tradicionals, com les tasques de cura, la cooperació comunitària, la diversitat de capacitats, la transmissió dels coneixements i la vida quotidiana.

El projecte també incorpora una aposta per l’accessibilitat. Està previst que tots els títols disposin d’una versió en Llengua de Signes Catalana. El primer volum ja compta amb aquesta versió accessible, així com amb una guia de lectura i materials pedagògics per continuar l’experiència dins i fora de l’aula.

La col·lecció està concebuda com un projecte de llarg abast i preveu publicar almenys sis títols durant els pròxims dos anys. Cada volum se situarà en un període històric i un jaciment diferents. Entre les pròximes històries hi haurà una aventura ambientada al neolític de l’alta muntanya, protagonitzada per en Ginebró, un infant sord que haurà de fer front amb els seus amics als perills d’una tempesta als Pirineus. El tercer volum se situarà a l’edat del Bronze i tindrà com a protagonista la Camí, una jove pastora, remeiera i cuidadora que haurà de protegir el seu ramat davant l’amenaça d’un llop.

Amb Passats Diversos, Nandibú vincula la literatura infantil amb la investigació arqueològica i la divulgació del patrimoni, amb la voluntat de generar nous imaginaris i referents per a la infància i mostrar una visió més diversa de les societats del passat.

La presentació d’aquest dissabte a la Roca dels Bous és gratuïta i està recomanada per a infants a partir de 6 anys. Per qüestions d’aforament del recinte, cal fer inscripció prèvia enviant un correu a espaiorigins@gmail.com.

Sobre les autores

Anna Bonet Peláez és gestora de patrimoni cultural i natural i graduada en arqueologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Està especialitzada en arqueologia del paisatge, coeducació patrimonial i accessibilitat, i participa en projectes de divulgació i educació patrimonial.

Laura Pinto Font és historiadora, mestra i doctora en arqueologia prehistòrica per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat en l’àmbit de la docència, la recerca arqueològica i els serveis educatius de diversos museus, desenvolupant projectes de gestió i divulgació patrimonial.

Les il·lustracions són obra de Laura Fàbrega Solà, formada en art gràfic i il·lustració i vinculada professionalment a projectes de divulgació patrimonial.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar