L'artista Patrícia Dauder rellegeix el llegat d'Al-Àndalus al Museu de la Noguera amb la instal·lació 'Tamís/Tamiz'

Per Ràdio Balaguer
396 visites
Cfb3Ecea7B937B682D69F8Fc2127D5B6Img8797

El Museu de la Noguera acull des d'avui la instal·lació "Tamís/Tamiz", una intervenció d'art contemporani de Patrícia Dauder que forma part del cicle Passat/Present, una iniciativa impulsada pel Departament de Cultura de la Generalitat i comissariada per Frederic Montornès. Aquest cicle convida vuit artistes a reinterpretar vuit espais patrimonials repartits per les vuit vegueries de Catalunya, amb l'objectiu de generar un diàleg entre art contemporani i patrimoni històric.

La proposta de Dauder s'inscriu en el context històric singular de Balaguer, ciutat que conserva un dels conjunts arqueològics més destacats relacionats amb el període andalusí. Els vestigis datats entre els segles IX i XI, quan Balaguer formava part d'Al-Àndalus, ofereixen un testimoni de l'empremta islàmica a les Terres de Ponent. Aquest llegat converteix Balaguer en un punt de referència per entendre una cultura que, entre els anys 711 i 1492, va esdevenir una de les potències més influents d'Occident des del punt de vista econòmic, polític i cultural.

"Tamís/Tamiz" (2025)

Patrícia Dauder (Barcelona, 1973) s'endinsa en l'univers visual i simbòlic de l'art islàmic, tot explorant elements com la geometria d'origen pitagòric, vinculada a idees d'unitat i infinit, i la cal·ligrafia, considerada la forma artística més elevada per la seva connexió directa amb la paraula divina. A partir d'aquesta fascinació, l'artista proposa una obra que convida a reflexionar sobre la dimensió metafísica d'aquests conceptes.

La instal·lació consisteix en una intervenció sobre les vitrines del museu, on conviuen objectes originals de l'època andalusina —com fragments de rajoles, escultures i capitells— amb una obra contemporània creada per l'artista a partir de materials nobles com fusta de sapel·li, fils d'or i seda. La paleta cromàtica utilitzada, amb tons verdosos, terrosos i blaus lapislàtzuli, remet als colors característics del període.

Amb aquesta proposta, Dauder crea una coexistència poètica entre dos mons aparentment distants, units a través de l'abstracció i el llenguatge atemporal de les formes, en una instal·lació que convida a trencar les fronteres entre passat i present.

La intervenció es podrà visitar fins al mes de juliol al Museu de la Noguera, i se suma a l'objectiu del cicle Passat/Present de connectar la creació artística actual amb el patrimoni històric com a font d'inspiració i reflexió contemporània.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar