Les estacions d'esquí refermen a la presentació de la temporada de neu del Pirineu de Lleida que són espais segurs davant la covid-19. El Patronat de Turisme de la Diputació espera que la campanya d'esquí sigui llarga i sense interrupcions
Les 11 estacions d'esquí del Pirineu de Lleida, recolzades per 133 empreses especialitzades en els esports d'hivern, han començat a obrir les portes a partir del 14 de desembre disposades a afrontar una temporada de neu absolutament atípica i marcada per l'incertesa de l'evolució de la pandèmia, però havent implementat totes les mesures necessàries perquè la campanya sigui segura per als clients, treballadors i residents. Els responsables del sector preveuen una temporada blanca irregular i sense uns resultats brillants quant a la xifra final d'esquiadors, però garantint una experiència "saludable i segura" per a tots els usuaris.
En el decurs de la presentació de la campanya de neu 2020/2021, duta a terme conjuntament pel Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida i els representants de les estacions d'esquí i l'ACEM, els responsables del Patronat han afirmat que esperen que, tot i les incògnites plantejades per l'evolució de la pandèmia, la temporada de neu sigui llarga i sense interrupcions. A causa de les circumstàncies especials per la Covid-19, l'acte s'ha fet de manera virtual i s'ha retransmès en directe pel canal YouTube des dels estudis de Lleida TV.
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha agraït "a les onze estacions d'esquí de la demarcació de Lleida, i al centenar llarg d'empreses que s'impliquen en la campanya de neu, l'esforç esmerçat per poder obrir pistes en les condicions tan adverses en les quals ens ha posat la pandèmia de la Covid-19" i ha remarcat que "la campanya de la neu a Lleida mobilitza 2.000 llocs de treball directes i fins a 7.500 indirectes; fins ara, això marcava la importància del sector per a l'economia, ara ens indica el marge de responsabilitat i quantifica el repte a assumir".
Talarn ha esmentat tres factors d'èxit que poden contribuir a tirar endavant la campanya de neu i el turisme lleidatà en general: "una natura magnífica de què la gent vol gaudir, un teixit empresarial que creu en el turisme sa i compromès i una població agraïda que sabrà gaudir de l'hivern al seu propi territori".
La vicepresidenta del Patronat, Rosa Pujol, ha afirmat que, malgrat afrontar una campanya molt atípica i incerta, "aquesta serà la temporada de neu més segura i sostenible que hem tingut al llarg de molts anys", i ha afegit que el treball fet pels agents públics i privats per aplicar mesures i protocols de seguretat sanitària ha afavorit en molts casos iniciatives de digitalització i innovació. Pujol ha asseverat que tot l'esforç desenvolupat durant l'any pel sector turístic lleidatà s'ha traduït en la configuració "d'un model turístic segur, sostenible, desestacionalitzat i de màxima qualitat". Finalment, Pujol ha sol·licitat al Procicat que es consideri la possibilitat de desplaçament de bombolles familiars per raons de lleure per desplaçaments d'anada i tornada en un mateix dia sense necessitat de fer nit ni tenir reserva d'allotjament.
El director de l'ACEM, Joaquim Alsina, ha incidit en la importància del sector de la neu i ha explicat que per cada euro ingressat per la compra de forfets es generen 5,3 euros d'impacte directe, i que per cada euro que es gasten les estacions se'n generen 9,1 d'impacte induït en el territori d'influència. Alsina també ha dit que una de les prioritats de les estacions és la sostenibilitat del territori. El representant de l'ACEM ha remarcat que en línies generals, i deixant de banda la conjuntura actual, el sector està bé, com ho demostra el fet que només l'inici de la pandèmia va impedir que la temporada passada fos una de les millors dels darrers anys.
El director de Lles de Cerdanya, Ramon Sellés, en representació de les estacions d'esquí nòrdic del Pirineu de Lleida, ha remarcat que aquesta disciplina és força saludable i summament segura per la poca massificació i el contacte directe amb la natura, i ha recordat que aquests complexos permeten altres activitats, com les raquetes de neu. Precisament, ha anunciat que s'ha creat un nou forfet per a raquetes de neu utilitzable a totes les estacions.
Per la seva banda, , el cap de Promoció i Màrqueting del Patronat, Juli Alegre, ha explicat que el Patronat de Turisme promociona la temporada d'hivern 2020/2021 amb una doble campanya. D'una banda, amb una campanya de comunicació (desenvolupada conjuntament amb l'Agència Catalana de Turisme, el Patronat de Turisme Costa Brava-Girona, Turisme de Barcelona, Torisme Val d'Aran i els socis de la marca Pirineus) que, amb la "Catalunya és casa teva" i el lema "Gaudeix del Pirineu de Lleida amb els Cinc Sentits", que convida a gaudir de la neu i de les activitats d'esquí al Pirineu de Lleida; i una segona destinada a posar en valor les diferents propostes turístiques de què el visitant pot gaudir al conjunt de la demarcació durant aquesta època de l'any i que van més enllà de la mateixa oferta d'esquí i de neu. Aquesta segona campanya, amb el lema "Lleida, tant i tan a prop. Viu l'hivern", dona continuïtat a les accions promocionals que el Patronat de Turisme va fer durant l'estiu passat
Han participat també en la presentació el director de màrqueting de Baqueira Beret, Pep Albós; el director comercial de Boí Taüll, David Velilla; Gemma Tost, cap de Màrqueting d'Esquí Pallars; Albert Estella, director de Port del Comte; Salvador Tomàs, alcalde de Lladorre, en representació de l'estació de Tavascan, de propietat municipal, i David Font, director de l'Agència Catalana de Turisme.
Cal recordar que les 11 estacions d'esquí del Pirineu de Lleida ofereixen 519 km esquiables, amb 246 pistes d'alpí i nombrosos itineraris de nòrdic, 110.584 passatgers/hora, 80 remuntadors, més de 159 km de superfície innivada als complexos d'alpí amb 1.492 canons de neu, 141 km de circuits de raquetes, més de 900 monitors i unes 26.000 places d'allotjament, al marge de les segones residències.
Tots els complexos hivernals lleidatans han fet un gran esforç per poder gaudir de l'activitat amb les màximes garanties sanitàries per evitar contagis. A les mesures bàsiques s'afegeixen els protocols específics per protegir la salut dels esquiadors i treballadors, com també ho ha fet el sector turístic en general per a la protecció dels seus clients.
Millores en totes les estacions lleidatanes
Malgrat que la pandèmia ha frenat algunes grans inversions, els centres hivernals lleidatans han portat a terme durant l'any una millora de les instal·lacions i dels serveis, després d'haver invertit en obres relacionades amb el manteniment de les infraestructures i la renovació d'equipaments per un import d'uns 11 milions d'euros. Una part important d'aquestes inversions ha anat adreçada a millorar la capacitat per produir neu, fins a totalitzar per a aquesta temporada un nombre de 1.492 canons de neu produïda (16 més que la temporada anterior) que asseguren la innivació en el 45 % de la superfície esquiable a les estacions d'alpí, amb més de 142 km de pistes innivades, i en algunes de nòrdic.Globalment, les estacions d'esquí del Pirineu de Lleida acumulen una inversió de 99,4 milions d'euros en les darreres 10 temporades.
A més dels treballs anuals per posar a punt les instal·lacions, totes les estacions han implementat millores de tipus divers. Baqueira Beret, entre altres actuacions, ha habilitat una nova bassa d'aigua, alimentada pel riu Forcalh, que dotarà l'estació de més capacitat per fornir de neu artificial el sector de Verte; per oferir la màxima seguretat i rapidesa en els tràmits dels forfets s'ha millorat l'app mòbil i ha introduït un forfet recarregable que permetrà de manera fàcil i còmoda la recàrrega on-line dels dies d'esquí, la qual cosa evitarà traslladar-se físicament a les taquilles cada vegada que es puja a pistes.
Boí Taüll afronta ara la primera temporada dins de l'estructura de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), amb una ferma aposta per la digitalització, incorporant el nou sistema automàtic d'accés a les instal·lacions a través de màquines Check-in per a la recollida dels forfets. També ha fet millores al pàrquing inferior, condicionant la zona d'estacionament de vehicles amb el pavimentat parcial de l'aparcament de baix, i s'ha incorporat maquinària de neteja de neu a les zones comunes.
Entre les novetats que presenten les estacions d'esquí de Port Ainé i Espot Esquí, destaca d'una banda la instal·lació d'un sistema automàtic d'accés al recinte, que permetrà a l'usuari no passar per taquilles i accedir ràpidament a pistes. També s'han habilitat pantalles LED als municipis de Rialp i Espot per informar els usuaris en directe abans d'arribar a pistes amb dades en temps real de l'estat de l'estació, i s'han instal·lat noves càmeres web panoràmiques livecam 360° que permeten veure les pistes en directe.
Port del Comte segueix apostant per energies netes i renovables i per disminuir el consum d'energia amb l'ampliació del nombre de canons de neu artificial de baix consum i millor eficiència amb l'adquisició de 8 nous canons de baixa pressió i d'última generació, que permeten reduir el consum energètic amb un resultat òptim.
Per la seva banda, l'estació de Tavascan presenta com a novetats la instal·lació del forfet electrònic mans lliures i l'ampliació de la producció de neu amb l'adquisició d'un nou innivador de baixa pressió d'última generació.
Finalment, les estacions d'esquí nòrdic (Aransa, Lles de Cerdanya, Tavascan, Baqueira Beret, Sant Joan de l'Erm, Tuixent-la Vansa i Virós-Vallferrera), agrupades sota la marca Tot Nòrdic i amb més de 130 quilòmetres per a l'esquí de fons i un centenar d'itineraris marcats per a raquetes, han posat a punt les instal·lacions confiant en atreure el turisme de proximitat que vol fer esport sense grans aglomeracions.
Cal recordar que l'estació de Port Ainé va ser elegida l'any 2019 pel diari britànic The Guardian com la millor estació petita d'Europa, mentre que la d'Espot Esquí ha estat reconeguda als Premis Starlight 2020 per les activitats de divulgació del cel nocturn que porta a terme. Espot Esquí i Port Ainé, a més a més, ostenten el distintiu de Destinació de Turisme Familiar.
Balanç de la temporada 2019/2020
La temporada 2019/2020, que va tancar un mes abans del previst a causa de la Covid-19, va registrar una venda d'1.253.366 forfets, una xifra que representa només un 5,5 % menys que la de la campanya anterior, que va ser d'1.327.237. Aquest fet va afectar de manera directa les previsions inicials, amb una disminució dels ingressos a tot el sector turístic vinculat a la neu i al Pirineu com també al conjunt del sector de la demarcació, i no es van poder assolir els objectius previstos a l'inici de campanya d'arribar als 1.350.000 forfets. Tanmateix, els complexos de nòrdic van cloure amb un increment del 2,5 % en la venda de forfets respecte a la campanya 2018/2019.
Es calcula que l'impacte econòmic directe de les estacions de muntanya sobre el territori va ser d'uns 209 milions d'euros, dels quals 33,2 milions van procedir de la venda neta de forfets i altres 175,9, de l'impacte directe de vendes. L'impacte directe de les estacions de muntanya sobre el territori se situa al voltant dels 5,3 euros per cada euro ingressat pel complex, segons el Llibre Blanc de les Estacions de Muntanya presentat enguany.
L'activitat del conjunt de les estacions d'esquí del Pirineu de Lleida genera més de 2.000 llocs de treball directes, entre personal fix i de temporada, a més de 7.500 llocs de treball induït en els sectors de la restauració i l'hoteleria i de les empreses amb oferta complementària a l'esquí.
El 63,30 % dels aficionats que van esquiar a Catalunya i el 26,80 % dels que ho van fer als complexos del conjunt de l'Estat espanyol van triar la temporada passada les estacions del Pirineu de Lleida.