L'estació de Lleida segueix lluny de recuperar la normalitat: "Hi ha incertesa i molts retards". L'Avant de reforç guanya usuaris i alguns d'ells aprofiten la gratuïtat del servei per "fer turisme" a Barcelona

Per Ràdio Balaguer
96 visites
Tren Rodalies A Lleida

El servei de Rodalies ha arrencat aquest dimarts amb la programació reduïda prevista, combinant trens i autobusos, en una jornada que Renfe qualifica de relativa normalitat dins del context d’obres de reparació de la infraestructura. L’operadora manté actius deu plans alternatius de transport, amb 146 autobusos i més de 700 informadors desplegats, i ja permet viatjar amb els abonaments gratuïts.

Tot i aquesta recuperació parcial, el servei continua presentant alteracions en les freqüències i certa confusió entre els usuaris, especialment en algunes estacions, mentre es treballa conjuntament amb Adif per reobrir progressivament més trams.

A l'estació de Lleida-Pirineus la incertesa i els retards continuen a l'ordre del dia. A primera hora d'aquest dimarts alguns trens d'alta velocitat han registrat retards de fins a 50 minuts enmig de les queixes dels usuaris per falta d'informació. Els trens de Rodalies i Regionals han estat prestant servei de forma irregular i la línia menys fiable ha tornat a ser la RL3 entre Lleida i Cervera, amb esperes de fins a 45 minuts. Aquest dimarts el primer Avant gratuït de reforç ha sortit 15 minuts tard i amb uns 60 usuaris, que han pogut pujar al tren sense pagar i entre els quals hi havia el Carlos Sancho, un veí de Saragossa que ha anat en cotxe fins a Lleida i ha aprofitat la gratuïtat del servei per "fer turisme" a Barcelona.

Sobre aquest abonament de gratuïtat, que des d'aquest dimarts ja es pot aconseguir a les estacions, Renfe Catalunya ha indicat que no hi ha cap problema perquè el viatger es desplaci sense pagar. 

En paral·lel, una part dels usuaris ha decidit buscar alternatives de transport davant la manca de fiabilitat del servei. A les comarques gironines, alguns viatgers habituals de l’R11 han optat pel cotxe compartit, assumint els embussos a les rondes de Barcelona com un mal menor davant la incertesa ferroviària. “Prefereixo quedar-me atrapada al trànsit que no pas esperar un tren sense saber si arribaré”, explicava una usuària a l’estació de Sils. En aquest context, han proliferat grups de WhatsApp per organitzar desplaçaments compartits i coordinar-se entre afectats.

Altres viatgers han optat per l’alta velocitat, tal i com ha passat a Lleida. Al Camp de Tarragona, aquest dimarts s’han registrat cues per accedir als AVE i Avant, amb retards moderats. Alguns passatgers han utilitzat per primer cop aquest servei aprofitant els abonaments gratuïts, davant la desconfiança generada pels problemes recurrents a Rodalies.

Aquest malestar creixent ha desembocat en la convocatòria de mobilitzacions. Les plataformes d’usuaris del tren han anunciat una manifestació el dissabte 7 de febrer a Barcelona, a les cinc de la tarda, amb inici a l’estació de França i final a la plaça Sant Jaume. Les entitats denuncien una “desinversió sistemàtica” en la xarxa ferroviària i una “mala governança” del sistema, i alerten que Rodalies és l’únic transport públic que perd usuaris a Catalunya.

Paral·lelament, l’ANC i el Consell de la República han convocat una altra protesta el mateix dia al migdia per reclamar millores en els serveis públics, entre els quals Rodalies. Aquesta cita està prevista per a les 12.00 hores.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar