L’IEI dedica Sant Jordi al llenguatge de les arts amb un cicle multidisciplinari amb set propostes durant un mes. Serà del 26 de març al 27 d’abril i inclou converses, poesia, música, dansa i una instal·lació artística al Pati de l’IEI

Per Ràdio Balaguer
139 visites
Sant Jordi A Liei 2026

L’Institut d’Estudis Ilerdencs dedicarà la programació de Sant Jordi al llenguatge de les arts amb un cicle multidisciplinari format per sis propostes i una instal·lació artística. Sota el títol ‘Sant Jordi i el llenguatge de les arts’, la iniciativa vol ampliar la celebració de la diada més enllà de la literatura i obrir-la a totes les disciplines artístiques. Les activitats, que inclouen converses, poesia, música o dansa, tindran lloc del 26 de març al 27 d’abril en diferents espais de l’IEI i també al monestir d’Avinganya.

El cicle inclourà la participació de Jaume C. Pons Alorda, Pere Pena, Pere Rovira, Joan Pagès, Antoni Pallès, el Cor Eurídice, Francesca Guardiola, Guillem Pérez Casals, Lluís Homar i Xavier Albertí. A més, del 14 al 25 d’abril es podrà veure al Pati de l’IEI la instal·lació ‘Retaule de la llegenda de la princesa-drac’, obra de Xesco Mercé.

La vicepresidenta de l’IEI, Estefania Rufach; la cap de Publicacions de l’IEI i coordinadora del cicle, Carme Vidal, i l’artista Xesco Mercé han presentat aquest dimarts el cicle a l’Aula Magna de l’IEI.

Segons ha explicat Estefania Rufach, la iniciativa parteix de la base que Sant Jordi és el dia del llibre, però del llibre en tots els seus formats i en tots els seus llenguatges. Per això s’ha volgut anar més enllà del llenguatge literari i ampliar el focus al llenguatge de totes les arts: plàstiques, musicals, literàries i audiovisuals. En aquest sentit, dins el cicle tindran cabuda converses entre directors d’orquestra i corals, escriptors, músics, cantautors i artistes plàstics, configurant així un Sant Jordi multidisciplinari, participat i participatiu, amb els llibres com a protagonistes.

En aquesta mateixa línia, Carme Vidal ha dit que han volgut donar cabuda a totes les disciplines, perquè Sant Jordi “és el dia del llibre, però no només és el dia de la literatura”. “Volem tots els llenguatges en el dia de Sant Jordi a l’IEI, també l’arquitectònic i el patrimonial, que emmarquem al pati gòtic de l’IEI i al Monestir d’Avinganya”, dos espais emblemàtics que acolliran alguna de les activitats.

El cicle arrencarà dijous 26 de març a l’Aula Magna de l’IEI amb la proposta ‘Tot és poesia’, en què l’escriptor, traductor, editor i professor d’escriptura creativa Jaume C. Pons Alorda compartirà versos i passions en “una trobada d’alta energia que traça ponts amb la tradició, celebra els nostres llegats i projecta el furor creatiu cap al futur”.

La segona sessió serà dimarts 7 d’abril, també a l’Aula Magna, amb ‘Pere Pena i Pere Rovira en conversa’. Els dos autors parlaran sobre les seves darreres creacions: la novel·la ‘Sota la pell, un arbre’, de Pere Pena, i el dietari ‘Vida i miratges’, de Pere Rovira, aprofundint en la frontera entre realitat i ficció i en la memòria com a matèria narrativa.

Una setmana després, dimarts 14 d’abril, s’inaugurarà la instal·lació artística ‘Retaule de la llegenda de la princesa-drac’, una obra de Xesco Mercé amb la col·laboració tècnica de Jaume Ramon ‘Dodó’, que s’exposarà al Pati de l’IEI fins al dia 25. Mercé ha explicat que ha intentat “donar una volta a tots els tòpics que tenen sempre les llegendes” i fer “un conte obert en un gran panell de 10 metres per 2, ple de marcs daurats de tot tipus i de totes formes, que serien com les vinyetes d’aquesta mena de retaule o d’auca, perquè cadascú intenti omplir-los amb la seva imaginació, i sempre amb el punt de vista de l’humor”.

El ‘Retaule de la llegenda de la princesa-drac’ vol oferir una nova lectura d’aquesta llegenda, una versió oberta i participativa en què cada persona pot omplir les diferents vinyetes de la història. De cadascuna d’elles en tenim els marcs, que s’amunteguen en aquest llarg retaule daurat, i són la memòria, la imaginació i l’enginy de l’espectador els que omplen els buits i articulen una actualització diferent d’aquesta llegenda eterna, perquè cadascú té la seva pròpia versió i iconografia de la llegenda universal.

El mateix dimarts 14, l’Aula Magna acollirà ‘més Tuc de Neu’, una experiència musical basada en la intimitat d’una guitarra i una veu, amb la cantant Francesca Guardiola i el músic Guillem Pérez Casals. L’espectacle posa el focus en la recitació i interpretació de l’obra literària d’autors i autores andorrans, i es completa amb algunes peces que dialoguen amb el conjunt, com ‘Cançó a Mahalta’, de Màrius Torres, i ‘Cançó per fer camí’, de Maria Mercè Marçal.

Dimarts següent, 21 d’abril, arribarà a l’Aula Magna ‘Joan Pagès i Antoni Pallès en conversa’, un diàleg entre dos referents que han fet de la música, l’educació i el compromís cultural el centre de la seva vocació. Pagès, músic i pedagog lleidatà, ha estat recentment reconegut pel Ministeri de Cultura, Ciència i Educació del Land alemany de Turíngia amb el nomenament de professor honorari de l’Escola Superior de Música Franz Liszt de Weimar, mentre que Pallès és actualment director del Departament Musical, Educatiu i Social del Gran Teatre del Liceu, gerent de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya i  secretari i coordinador general de la Fundació Julià Carbonell.

Dissabte 25 d’abril, el cicle es traslladarà al monestir d’Avinganya, on es podrà gaudir de ‘Ressonàncies’, una proposta del Cor Eurídice al voltant de la veu i l’efecte que produeixen la seva vibració, els ecos i la reverberació en un espai. ‘Ressonàncies’ se submergeix en la música de compositors dels segles XI al XIV, com la polifacètica Hildegard Von Bingen, fil conductor de tot l’espectacle.

El cicle ‘Sant Jordi i el llenguatge de les arts’ es tancarà el dilluns 27 d’abril a l’Aula Magna de l’IEI amb ‘Una llum constant’, un recital-concert amb dues grans figures de la música i el teatre del nostre país, Xavier Albertí (veu i música) i Lluís Homar (veu). Durant el recital sonaran poemes d’un ampli espectre de la poesia catalana de tots els temps, des de Ramon Llull fins a Blanca Llum Vidal, tot passant per Ausiàs March, Jordi de Sant Jordi, Jacint Verdaguer, Narcís Comadira, Jaume Subirana, Teresa Colom, Carles Torner, Susanna Rafart i d’altres.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar