L'IPC puja cinc dècimes a l'agost a Catalunya, fins al 4%, l'encariment interanual més alt des de març del 2023. L'Estat registra una inflació més acusada amb una pujada del 4,3% interanual, set dècimes més que al juliol

Per Ràdio Balaguer
95 visites

L'Índex de Preus de Consum (IPC) a Catalunya ha pujat cinc dècimes a l'agost i se situa en el 4% interanual, segons dades publicades aquest dimarts per l'Institut Nacional d'Estadística (INE). El resultat reflecteix l'encariment interanual més alt des de març del 2023, quan la inflació va ser del 5,6%. Tanmateix, el conjunt de l'Estat espanyol registra pujades de preus més acusades impulsades pels carburants, amb una inflació del 4,3% interanual a l'agost, set dècimes més que el mes anterior. La inflació subjacent, que exclou l'energia i els aliments, ha estat del 2,8% a l'agost a Catalunya, dues dècimes menys que el mes anterior.

L'estadística reflecteix un repunt important de la inflació en comparació amb un any enrere, l'agost del 2025, quan l'IPC de Catalunya va ser del 2,4% interanual. L'indicador encadena quatre mesos d'increments als resultats de l'IPC interanual, des del 3% que va marcar l'abril d'enguany.

En termes mensuals, els preus també han augmentat a l'agost un 0,6% respecte del juliol, una dècima menys que la pujada del 0,7% que anota el conjunt de l'Estat espanyol.

Electricitat i combustibles lideren els augments

L'electricitat, el gas i altres combustibles lideren els encariments a l'agost, amb un increment de preus del 10,6% interanual respecte de l'agost de l'any passat. També ho fa l'ús de vehicles personals, que s'encareix un 17,4% interanual.

En detall, els combustibles líquids augmenten un 46,4% interanual els seus preus, seguits per l'electricitat (+9,2%), els hidrocarburs liquats (+4,6%) i el gas natural (+4,4%).

Pel que fa a l'ús de vehicles privats, el gasoil anota un encariment del 30,3% interanual a l'agost, mentre que la benzina puja un 16,9% en comparació amb l'agost de l'any passat.

A conseqüència de l'encariment del gasoil, el govern espanyol va augmentar a principis de setembre la rebaixa de l'impost sobre hidrocarburs sobre aquest producte de 10 a 20 cèntims, per esmorteir l'impacte de la pujada dels seus preus sobre els consumidors.

Els ous s'encareixen un 12,5% interanual

En la cistella de l'alimentació, que s'encareix un 2,5% interanual a l'Estat, destaquen els ous, amb una pujada de preus del 12,5% a l'agost. També s'encareixen per sobre de la inflació mitjana els cítrics frescs (+17,1%), els llegums (+15,9%), el peix fresc o refrigerat (+7,8%) i les espècies (+4,7%).

Paral·lelament, altres productes s'abarateixen a l'agost, com ara els cereals (-3%), les fruites amb pinyol (-2,6%), les begudes vegetals (-1,2%), la mantega (-1,1%) o els fruits secs (-1%).

Girona lidera la inflació a Catalunya

Per demarcacions, Girona és la que registra una inflació més acusada a l'agost, d'un 4,8% interanual, seguida per Tarragona (+4,4%) i Lleida (+4,2). En canvi, Barcelona es manté com la demarcació amb una inflació més moderada, d'un 3,8% interanual.

Si es compara Catalunya amb la resta de les comunitats autònomes, Cantàbria registra la inflació més alta (+5,1%), seguida per Galícia (+4,8%) i Castella i Lleó (+4,7%). A l'extrem contrari es van situar Ceuta (+2,9%), Melilla (+3,8%) i Canàries (+3,8%). Catalunya és la setena comunitat autònoma amb una inflació més baixa, tres dècimes per sota de la mitjana estatal.

Els preus augmenten més en el conjunt de l'Estat

En el conjunt de l'Estat espanyol, l'INE ha confirmat la inflació del 4,3% interanual a l'agost, la mateixa xifra que havia avançat a principis de setembre, impulsada pels preus dels carburants. Suposa un increment de set dècimes respecte del juliol. El govern espanyol assegura que els resultats reflecteixen "la persistència del xoc energètic per la guerra a l'Iran i incorporen un efecte base perquè l'agost del 2025 van baixar".

La inflació subjacent, que exclou els càlculs l'energia i els aliments no elaborats, va baixar una dècima a l'agost, fins al 2,9% interanual. Tanmateix, l'executiu central remarca que la inflació dels aliments i begudes no alcohòliques es manté "continguda", en un 2,3% interanual.

El govern espanyol destaca que continuen vigents les mesures del pla de resposta davant dels efectes del conflicte a l'Orient Mitjà: "No deixarem d'acompanyar i donar suport a les famílies davant les pujades", defensen.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar