L'Organització Europea de Consumidors i 16 entitats més denuncien set aerolínies per cobrar l'equipatge de mà. El ministre Bustinduy dona suport a la iniciativa i adverteix que 'cap empresa està per sobre de la llei'

Per Ràdio Balaguer
203 visites

Les línies aèries reiteren que cobrar per l'equipatge de mà és "totalment legal". Algunes companyies asseguren que amb aquesta mesura els retards s'han reduït un 90% només a l'Estat, segons l'ALA

C4Db94Bdb3Ac9Afbd1151Df30685468B3Fd8E1Afdff242Dca02468Ac9E69A4B7

L'Organització Europea de Comsumidors, BEUC, i 16 organitzacions més de 12 països han denunciat aquest dimecres set aerolínies davant la Comissió Europea i la Xarxa de Cooperació per a la Protecció dels Consumidors (CPC) per cobrar tarifes presumptament indegudes per l'equipatge de mà. L'organització exigeix una investigació a escala europea sobre aquestes pràctiques i sobre la normativa del sector aeri. El ministre espanyol de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, ha donat suport a la denúncia en un acte a Brussel·les, on ha defensat les sancions i ha advertit que "cap empresa està per sobre de la llei". Ha assegurat que el govern actuarà amb fermesa per protegir els drets dels consumidors i garantir una competència lleial.

 

L'Organització Europea de Consumidors (BEUC) i 16 entitats de defensa dels drets dels consumidors de 12 països han presentat aquest dimecres una denúncia conjunta davant la Comissió Europea i la Xarxa de Cooperació per a la Protecció dels Consumidors (CPC) contra set aerolínies per cobrar tarifes que consideren indegudes per l'equipatge de mà. Reclamen una investigació a escala europea sobre aquestes pràctiques comercials i una revisió del marc normatiu del sector aeri.

 

El ministre espanyol de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, ha expressat el seu suport a la iniciativa durant un acte celebrat a Brussel·les, organitzat pel BEUC. En la seva intervenció, ha defensat les sancions ja imposades a diverses companyies aèries a Espanya i ha assegurat que qualsevol empresa que mantingui pràctiques similars serà tractada "amb els mateixos criteris i el mateix rigor". Ha afirmat que "cap empresa pot situar-se per sobre de la llei".

 

Bustinduy ha remarcat que la seva acció busca protegir tant els drets dels consumidors com les empreses que compleixen amb la normativa i que es veuen afectades per la competència deslleial. També ha criticat que, en sectors com l'aviació, l'habitatge, el comerç electrònic o la venda d'entrades, s'hagi normalitzat que grans companyies ""dictin les regles del mercat". En aquest sentit, ha reiterat el compromís del govern espanyol d'actuar davant "qualsevol abús empresarial".

 

Per part del BEUC, el director general, Agustín Reyna, ha destacat que moltes persones han viscut la situació d'haver de pagar un suplement perquè el seu equipatge de mà no s'ajustava a les exigències de l'aerolínia. Ha denunciat que les set companyies assenyalades —Easyjet, Norwegian Airlines, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling i Wizzair— estarien incomplint la jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que estableix que no es pot cobrar per portar una peça d'equipatge de mà de mida raonable.

 

Reyna ha afegit que sancions recents imposades a Espanya confirmen que els passatgers tenen dret a embarcar amb equipatge de mà sense cost addicional i ha considerat que la revisió en curs del Reglament europeu sobre els drets dels passatgers aerius és "una oportunitat" per establir clarament quins serveis han d'estar inclosos en el preu bàsic del bitllet. Segons ha explicat, els consumidors esperen poder portar una peça petita i una maleta de cabina amb la tarifa més econòmica. També ha subratllat la necessitat de definir què s'entén per "mida i pes raonables" per evitar sorpreses als aeroports i reduir conflictes.

 

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), una de les entitats impulsores de la denúncia, ha sol·licitat a l'Audiència Nacional que adopti mesures cautelars perquè les aerolínies deixin de cobrar de manera provisional per l'equipatge de mà. En un comunicat, l'associació ha expressat la seva esperança que la intervenció de les institucions europees serveixi per posar fi definitivament a una pràctica que considera "un frau massiu" i "generalitzat" a tota la Unió Europea".

 

L'Associació de Línies Aèries (ALA) ha insistit aquest dimecres que cobrar per l'equipatge de mà és una pràctica "totalment legal" tot i que ha admès que la jurisprudència és "contradictòria", amb sentències favorables a les reclamacions dels viatgers i d'altres avalant la mesura. "Hi ha més de 40 sentències dictaminades a Espanya que emparen aquesta pràctica", assenyala l'entitat en un comunicat, en què assegura que de prohibir-se el cobrament hi hauria 50 milions de passatgers "que haurien de pagar per un servei que no requereixen". Segons l'ALA, hi ha algunes companyies que han assegurat que des que s'ha implantat aquesta política els retards s'han reduït un 90%, ja que s'evita haver de baixar equipatge a la bodega.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar