Ponts celebra el tradicional Ranxo, una de les festes amb més tradició a les Terres de Lleida. També Artesa de Segre celebra aquesta tarda la tradicional matança del porc.
El municipi de Ponts celebra demà la Festa del Ranxo, una de les festes gastronòmiques amb més tradició a les Terres de Lleida. La localitat preveu repartir unes 11.000 racions d'aquesta mena d'escudella catalana elaborada en mig del carrer el dimarts de carnaval, un àpat comunitari que serveix per acomiadar el carnaval abans d'endinsar-nos a la Quaresma.
A primera hora del matí, a les 6 concretament, es posaran al foc les olles per coure el ranxo, elaborat amb porc, botifarra negra, col, patates, mongetes, fideus i arròs, gallina, pollastre i algun garró de pernil.
Part d'aquests ingredients s'han recollit avui, dilluns de carnaval, durant el matí, casa per casa. A aquesta capta se l'anomena Lali-lali: una cercavila que recorre carrers i places.
Els orígens d'aquesta tradició se situen a l'edat mitjana, però la causa no està tan clara. Hi ha qui diu que els senyors feudals l'oferien al poble per aproximar-s'hi; altres diuen que la celebració prové d'un pontsicà que havia estat molt pobre i que, al fer-se ric, va crear el ranxo per donar de menjar als menys afavorits.