Red Eléctrica ja atén el 61,35% de la demanda de llum i calcula que a les 'pròximes hores' es podrà reprendre el servei. L'operador demana no entrar en un 'joc d'especulació' sobre els motius de la caiguda del sistema a tot l'Estat

Per Ràdio Balaguer
277 visites

Sánchez compta recuperar l'electricitat durant aquesta nit i la mobilitat ferroviària durant el matí de demà. El Consell de Ministres aprovarà un acord per alliberar tres dies de reserves estratègiques de productes petrolífers

Fe4554Fdc0Cee394C39De84D5520Ac01A02C53172C5F45Ee84F2B490089Bd975

Red Eléctrica Española ha afirmat que a les dotze de la nit d'aquest dilluns ja s'atenia el 61,35% de la demanda de llum, amb una producció de 14.074 MW i el 78% dels parcs de subestacions de transport en actiu. Tot plegat, poc després que el director de Serveis a l'Operació de la companyia, Eduardo Prieto, hagi anunciat que a les pròximes hores es podrà reprendre el servei completament.

Prieto ha remarcat que la normalitat s'estendrà progressivament per tot el país quan es puguin anar activant els punts de producció de la península Ibèrica. En una roda de premsa telemàtica, Prieto ha demanat no entrar en un "joc d'especulació" sobre els motius que han causat la caiguda del sistema energètic a Espanya i Portugal.

El president espanyol, Pedro Sánchez, ha assegurat que el seu executiu i les administracions treballen sense descans per recuperar la normalitat després de l'apagada. Sánchez ha apuntat que esperen recuperar l'electricitat a tot el territori al llarg de la nit i la mobilitat ferroviària entre aquesta nit i demà. També ha avançat que el Consell de Ministres d'aquest dimarts aprovarà un acord per alliberar tres dies de reserves estratègiques de productes petrolífers. A més, ha destacat la "desaparició sobtada" de 15 gigavats d'energia a les 12.33 h en només 5 segons, fet que ha provocat l'apagada. Ha assegurat que encara es treballa per esclarir-ne les causes, però ha tornat a deixar la porta oberta a "totes les possibilitats".

De fet, fonts de la Moncloa han apuntat a l'ACN que consideren "estranya" aquesta desaparició sobtada dels 15 gigavats que representaven el 60% del total de l'energia a l'Estat. Segons Sánchez, els especialistes encara no han pogut determinar les causes i tots els operadors estan analitzant la caiguda "sense descartar cap hipòtesi ni possibilitat".

Mentrestant, Sánchez ha afirmat que preveu recuperar la normalitat "en les pròximes hores". Ha recordat que Red Eléctrica apunta que ja s'ha restablert gairebé el 50% de l'energia, i tots els operadors registren una millora.

L'objectiu, ha dit, és seguir recuperant el subministrament al llarg de la nit gràcies a les interconnexions amb França i Marroc, els cicles combinats de gas i les centrals hidroelèctriques.

Pel que fa a la situació al carrer, ha apuntat que és de "normalitat" i no hi ha incidències de protecció civil. S'ha desplegat unitats addicionals de Policia i Guàrdia Civil per reforçar la seguretat.

"Els ciutadans poden i han d'estar tranquils", ha dit, perquè Espanya és un país responsable. També ha recordat que els hospitals funcionen amb normalitat, i que algunes comunitats han demanat combustible per als centres que ja els arriba a través del Ministeri de l'Interior.

Pel que fa a les comunicacions, Sánchez ha apuntat que hi ha talls per la manca de subministrament a les antenes, però els operadors esperen recuperar la normalitat.

Pel que fa a la mobilitat, el trànsit aeri ha patit alguns endarreriments i cancel·lacions provocats per la desactivació de torres de control, però segons el president espanyol la majoria ja tornen a estar operatius. S'han cancel·lat 344 de 6.000 vols.

A les carreteres, més enllà dels embussos, no hi ha hagut incidències, però pel que fa als trens, Renfe, Adif i la UME han auxiliat 35.000 passatgers que estaven atrapats en més de 100 trens. Encara en queden 11 pendents de recuperació.

Pel que fa a la indústria, ha apuntat que moltes fàbriques recuperaran l'activitat demà, tot i que algunes "trigaran més". Ha destacat que els mercats financers "han tancat bé", fet que "demostra la confiança" en l'economia espanyola.

A més, ha anunciat que aquest dimarts el Consell de Ministres aprovarà un acord per alliberar tres dies de reserves estratègiques de productes petrolífers.

El president espanyol també ha demanat als ciutadans, especialment als estudiants, que actuïn d'acord amb el que demanen els seus governs autonòmics.

Vuit comunitats del PP demanen l'emergència

Finalment, han estat 8 les comunitats autònomes del PP que han demanat la declaració d'emergència i que cedeixen a l'Estat les competències per a la gestió de la crisi.

Són Madrid, Andalusia, Extremadura, La Rioja, el País Valencià, Múrcia, Galícia i Castella-La Manxa.

Sánchez ja ha anunciat que en aquestes comunitats els centres educatius estaran oberts sense activitat lectiva.

Pel que fa als territoris on no s'ha recuperat la capacitat del subministrament, ha demanat als treballadors que prioritzin la seva seguretat, i els que tinguin dificultats per anar al lloc de feina que es quedin a casa.

"Queda una nit llarga" i "treballem per recuperar la normalitat tan aviat com sigui possible", ha conclòs.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar