Salut alerta d’un augment del 23% dels atacs de ratpenats i recomana evitar-hi el contacte. Un 67% de les exposicions a animals notificades aquest any han requerit tractament preventiu contra la ràbia

Per Ràdio Balaguer
26 visites

El Departament de Salut recomana evitar el contacte amb ratpenats com a mesura de prevenció de la ràbia després que les agressions d’aquests animals hagin augmentat aquest any a Catalunya. Entre l’1 de gener i el 12 d’agost se n’han notificat 86, un 23% més que les 70 registrades durant tot el 2025. Els ratpenats representen el 43% dels 198 atacs d’animals produïts a Catalunya aquest any i són els principals portadors de la ràbia, segons ha informat el Departament de Salut coincidint amb el Dia Mundial contra la Ràbia. Salut indica que un 67% de les exposicions a animals notificades aquest any han requerit tractament preventiu contra la ràbia.

 

La Xarxa de Vigilància Epidemiològica de Catalunya (XVEC) ha rebut aquest any 368 notificacions d’agressions d’animals fins al 12 d’agost. D’aquestes, 198, un 54%, s’han produït a Catalunya, mentre que les 170 restants, un 46%, estan relacionades amb viatges a l’estranger.

 

La proporció s’ha invertit respecte del 2025, quan es van notificar 409 agressions: 193 a Catalunya, un 47%, i 216 vinculades a viatges, un 53%.

 

Dels 198 atacs registrats aquest any a Catalunya, 86 han estat causats per ratpenats, un 43%, i 56 per gossos, un 28%. L’any passat els ratpenats van provocar 70 de les 193 agressions notificades al país, un 36%, i els gossos, 55, un 29%.

 

Salut assenyala que una part elevada de les agressions notificades es considera de risc de contagi de la ràbia. A banda dels contactes amb ratpenats, també s’hi inclouen agressions patides per viatgers en països on la ràbia és endèmica que tornen a Catalunya sense haver rebut tractament o després d’haver-lo rebut de manera incompleta.

 

En canvi, les agressions de gossos, gats i fures autòctons no es consideren de risc perquè Catalunya està lliure de ràbia endèmica terrestre. No s’hi detecten casos des del 1978, amb l’excepció d’un gos infectat el 2013 que havia estat importat d’un país endèmic.

 

Les agressions es concentren especialment a l’estiu. El 12% de les mossegades notificades es produeixen al juny, el 20% al juliol i el 13% a l’agost.

 

Una malaltia molt greu

 

La ràbia és una malaltia molt greu i gairebé sempre mortal que pot afectar tots els mamífers. El virus es transmet habitualment a través de la saliva d’un animal infectat, principalment mitjançant mossegades, esgarrapades o llepades sobre ferides obertes o mucoses.

 

Quan una persona ha estat exposada a un animal considerat de risc, pot ser necessària l’administració d’immunoglobulina antiràbica i una pauta de vacunació posterior a l’exposició. Segons Salut, el 67% de les exposicions notificades aquest any a la XVEC han requerit aquestes mesures preventives.

 

El Departament demana evitar el contacte amb animals salvatges i especialment amb ratpenats. En cas de trobar-ne un, encara que sembli inofensiu, estigui ferit o malalt, recomana no tocar-lo ni intentar rescatar-lo i avisar els Agents Rurals perquè se’n facin càrrec.

 

Salut també aconsella mantenir la distància amb els animals salvatges als espais naturals, no alimentar-los ni interactuar-hi i evitar que els animals domèstics hi entrin en contacte.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar